Lättläst information om Almi

Det här är en lättläst sammanfattning
om vad Almi är och gör.
Inga svåra ord och långa meningar finns med.

Klicka på den rubrik du vill läsa om:
Det här är Almi »
Almi kan ge lån eller kapital »
Almi ger råd »
Råd till företag som redan finns »
Råd till nya företag »
Har du en ny idé »
IFS rådgivning - för dig med utländsk bakgrund »
Så här hittar du oss » 


Det här är Almi

Har du en idé du tror du skulle kunna sälja?
Ska du starta företag?
Har du ett företag du vill utveckla?
Almi Företagspartner kan hjälpa dig!

Svenska staten äger Almi Företagspartner AB.
Almi Företagspartner har 17 mindre bolag
som finns över hela Sverige.
De kallas också dotterbolag.
Staten äger 51 procent av dotterbolagen
och landstingen och regionförbunden
äger 49 procent av dotterbolagen.

« Tillbaka


Almi kan ge lån eller kapital

Du kan få hjälp av Almi
om du behöver pengar
för att starta ett företag.
Vi på Almi lånar ut pengar
när ingen annan gör det.
Vi vågar ta risker.
För oss är din idé det viktigaste
inte hur mycket pengar du har.
Vi tycker också att det är viktigt att tänka på
om ditt företag kan utvecklas.
Vi ger olika slags lån och det beror på ditt företag
och vad du behöver.

Vi kan ge riskkapital, pengar till företag
som har funnits ett tag och vill bli större.

« Tillbaka


Almi ger råd

Almi ger råd efter vad regionen behöver
och efter vilka möjligheter Almi har.
Vi ger råd som företagen behöver
och som de inte kan få någon annanstans.
Därför arbetar vi med råd på olika sätt
i olika regioner.

« Tillbaka


Råd till företag som redan finns

Vi ger råd om hur företagets produkter kan utvecklas
och hur företaget kan sälja sina produkter.
Vi ger råd när ett företag ska byta ägare,
flytta eller sälja till andra länder
och hur företaget ska ge vinst.
Det är företagens behov
som bestämmer vilka råd vi ger.

« Tillbaka


Råd till nya företag

Almi ger råd till personer som ska starta företag
och till dem som just har startat företag.
I vår Företagarskola kan du lära dig om marknad,
ekonomi, försäljning med mera.

De tre första åren är de svåraste
för ett nytt företag.
Därför kan vi ge dig en mentor, en person
som ger dig stöd och råd
och som själv har företag.

« Tillbaka


Har du en ny idé

Företag eller personer
som har en ny idé
kan behöva hjälp med sin idé.
De kan behöva hjälp med
att testa den.
De kan behöva hjälp med
att göra den bättre.
Då kan Almi hjälpa till.

På Almi arbetar Innovationsrådgivare
och de finns över hela Sverige.
De kan tala om för dig
om din idé är bra
och om du kan sälja den.

« Tillbaka


IFS rådgivning -
för dig med utländsk bakgrund

Almi har en avdelning
som heter IFS rådgivning.

IFS rådgivning kan hjälpa personer
som är födda i andra länder
men som nu bor i Sverige
och som vill starta ett företag.

IFS rådgivning kan också hjälpa dem
som redan har ett företag.
Uppfinnare med utländsk bakgrund
kan också få hjälp.
IFS rådgivning kan ge information
och även hjälp med pengar.
De personer som ger informationen
kommer från många olika länder
och du kan oftast få hjälp på ditt eget språk.

« Tillbaka


Så här hittar du oss

Vill du få hjälp av oss på Almi?
Klicka här för att hitta ditt närmaste Almi »

« Tillbaka