Dalarnas vassaste innovatörer har fokus på mat och dryck

Sveriges största innovationspris heter Skapapriset och idag har Dalarnas pristagare offentliggjorts vid en ceremoni på residenset i Falun.

Landshövding Ylva Thörn överlämnade Skapapriset till Nils Österström, Åsa Marten och Peter Wiker för innovationen mjölmaskprotein och Skapapriset för unga innovatörer till Kevin Furunäs och Mattias Tillenius, för produkten Zono.

Nils Österström, Åsa Marten och Peter Wiker får Skapapriset för sin innovation mjölmaskprotein som har sin grund i att den globala efterfrågan för proteiner ökar avsevärt i många år framöver och en stor del av tillväxten kommer bestå av alternativa proteinkällor, alltså inte traditionella köttprodukter. Kevin Furunäs och Mattias Tillenius tilldelas Skapapriset för unga innovatörer för sin produkt Zono som kan göra alla till en bartender i världsklass, utan vare sig kunskap, utrustning eller ett lager av ingredienser.

Det är två mycket intressanta pristagare i Dalarna i år, säger Ulrika Ebenhard, ordförande i Skapaprisjuryn i Dalarna och innovationsrådgivare på Almi GävleDala,

- Vi ser att det finns många innovativa företagare i Dalarna. Men för att lyckas behövs mer än en bra idé, goda råd och pengar för att utveckla idén är ovärderligt i den här processen. Och positiv uppmuntran, det får man via Skapapriset, säger Ulrika Ebenhard.

Skapaprisets länspristagare får 15.000 av Almi och går sedan vidare till den nationella tävlingen med prisutdelning vid en gala på Stockholmsmässan i november. Prissumman där är 550.000 respektive 250 000 kronor.

- Jag tror att Dalarnas pristagare har en god chans i konkurrensen av skapapristagare från hela Sverige. Hur utkomsten blir kommer vi se i november när Skapaprisgalan hålls i Stockholm säger Ulrika Ebenhard.

Hållbar matproduktion med mjölmask
I och med att jordens ständigt ökande befolkning är nära sju och halv miljarder människor i dag är en effektiv och hållbar matproduktion en viktig faktor för överlevnad. Protein är en viktig del av kvalitativ mat, det finns i både fisk, kött och baljväxter, men haven är överfiskade, köttproduktion är påfrestande för miljön och 70 % av den odlingsbara ytan används för boskapsuppfödning.

Skapapristagarna har genom sin utveckling och forskning sett att insekter effektivt omvandlar biomassa till högvärdigt protein, och att de kan odlas på befintliga restprodukter från spannmålsindustrin. Det är grunden till det mjölmaskprotein som de skapat, som till skillnad från en stor del av dagens livsmedeltillverkning är både miljövänligt, klimatsmart, och resurseffektivt.

- Vår idé är att överkomma det psykologiska motståndet mot att äta insekter i vår del av världen, genom att raffinera mjölmasken till proteinpulver. Det skall ingå i livsmedel som en neutral proteiningrediens istället för att hela eller delar av insekter används, säger Nils Österström, initiativtagaren bakom innovationen.

Skapar bartenders i världsklass
Zono är en produkt som skapar möjligheter för alla att göra flera olika typer av cocktails utan vare sig ett lager av ingredienser eller utrustning. Den består av färdigblandade mixer av de alkoholhaltiga ingredienserna i flera populära cocktails. Till mixen tillsätts sedan angiven läsk, juice eller kaffe. Det finns mixer för drinkblandning på marknaden sedan tidigare, skillnaden är att de består av de icke alkoholhaltiga delarna av cocktailen. EN av fördelarna med produkten är att den som ska servera en drink inte måste köpa fullstora flaskor med alla ingredienser, det kan bidra till att inköpen av alkohol faktiskt minskar.

Innovationer med kunden i fokus
Som Innovationsrådgivare arbetar Ulrika Ebenhard med att, tillsammans med innovatören, utveckla idéer med syfte att ta dem till en kommersiell marknad. Om det finns ett tydligt kundbehov som ligger till grund för utvecklingen av en innovation så är det ett framgångsrecept för att kunna ta sin idé hela vägen till marknaden. För att lyckas komma ända fram i utvecklingen av sin innovation är tre delar viktiga, säger Ulrika Ebenhard, nämligen:

  • Finns det en kund som har problemet som du löser med din innovation? Vem vill betala för lösningen?
  • Låt kunden vara med i utvecklingsprocessen. Ta inte fram en helt färdig produkt innan du testar den på din målgrupp. Utveckla vidare utifrån de svar du får i testen.
  • Tänk på att ingen kan allt. Fundera kring vilka kvaliteter du själv har, och vilka kompetenser du behöver alliera dig med. Kanske kan du köpa in tjänster eller kanske tar du in personer med andra erfarenheter i ditt team?

Juryns Motiveringar:
SKAPA-Priset 2017– Länsvinnare Dalarna
Nils Österstöm, Åsa Martén och Peter Wiker med produkten mjölmaskprotein, en klimatsmart livsmedelsråvara.

Juryns motivering
Hållbara och klimatsmarta produkter kommer vara ett krav framöver, särskilt när det kommer till livsmedelsproduktion för en ökande befolkning. Årets Skapapristagare har utvecklat en produkt med mycket låg miljöbelastning men med ett mycket högt näringsvärde. Forskningen bakom produkten har gett egenskaper som inte tidigare uppnåtts och potentialen är enorm. Med deras raffinerade produkt och smarta konceptpaketering, så kommer alla vilja äta maskar till frukost, lunch och middag!

SKAPA-priset för Unga innovatörer 2017– Länsvinnare Dalarna
Kevin Furunäs och Mattias Tillenius med Zono Cocktails

Juryns motivering
Genom att mixa mod, entreprenörskap och innovativt tänkande har pristagarna skapat ett nytt spännande drinkkoncept. Med tydliga marknadsanalyser och trendspaning har de hittat ett recept på framgång. Det har redan fått uppmärksamhet i en väletablerad och mogen bransch. Ett ungt, drivet team kommer bygga ett respekterat och välkänt varumärke och föra ut Zono cocktails på både en nationell och en internationell marknad.

Tidigare vinnare av Skapapriserna i Dalarna:
2016
SKAPA-priset
Luvian system för inomhusklimat - Stefan Lysén
SKAPA-priset för unga innovatörer
Raptor bandspännare - Christian Thors, Erik Persson, Fredrik Leck

2015
SKAPA-priset
Pill Popper - Ulrika Lindqvist, Sture Milling och Mårten Milling, Schine innovation.
SKAPA-priset för unga innovatörer
Stopplarm – Jon Friberg

2014
SKAPA-priset
Bizify- Karl-Oskar Lundin, Xeronic AB
SKAPA-priset för unga innovatörer
Flarie- Filip Tröger, Kim Ejebari och Niclas Bergfors, Flarie AB

2013
SKAPA-priset
Flyttbar kontaktledning - Bengt Hoppe
SKAPA-priset för unga innovatörer
Iride - Louise Siljeholm

Om Skapapriset
Skapapriset är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som kan fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsvinnarna vardera 10 000 kronor från Agne Johanssons minnesfond och 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

Om Almis roll i Skapapriset
Att stimulera till ett ökat innovationsklimat är en av Almis viktigaste uppgifter. Näringsdepartementet har gett Almi i uppdrag att skapa möjligheter för fler idéer kommersialiseras. För att lyckas med det arbetar Almi med specialiserade innovationsrådgivare och en innovationsprocess som ökar möjligheter för idéerna att nå marknaden. Under 2016 gav Almi rådgivning till 4 400 st innovationskunder i Sverige.

I och med sitt uppdrag är Almi den organisation i Sverige som har bäst kontakt med Sveriges innovatörer, därför finns ett naturligt samarbete mellan stiftelsen SKAPA och Almi. Almi leder juryarbetet, marknadsför priset, samt bidrar med prispengar.

Juryns uppgift är att ta fram den eller de innovatörer som gjort den mest förtjänstfulla insatsen i länet när det gäller nyskapande och kreativitet. Urvalsprocessen sker i två steg; Först en regional uttagning där vinnarna i respektive län utses i de båda kategorierna, därefter tävlar länsvinnarna i den nationella tävlingen som i år sker i Stockholm i november.

Om Almi
Almi GävleDala utvecklar framgångsrika företag. Det har vi gjort på olika sätt i snart 60 år. Genom att erbjuda finansiering och affärsrådgivning till företag får vi det regionala näringslivet att växa.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på Linkedin

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på Linkedin