Annika Gustavsson Jewellery AB

Efter 12 år i finansbranschen längtade Annika efter en paus, gärna en lite längre och gärna med kreativt och roligt innehåll, kanske smyckestillverkning?

Efter flera kortare kurser tog så Annika steget, sökte och kom in på en fyraårig guldsmedsutbildning i Köpenhamn. I den utbildningen ingick en lärlingsperiod. Annika lyckades få den lärlingsplats hon allra helst ville ha, hos en mästare, i Stockholm. Redan under utbildningen kände Annika att målet var eget företag. Kontakter skapades med återförsäljare, vid sidan av lärlingsjobbet fanns möjlighet att arbeta med den egna produktionen och det blev också ett och annat mässbesök. År 2014 öppnade Annika egen butik/verkstad i S:t Hanskvarteren i Visby.

Idag är företaget ett aktiebolag med två anställda, webshop, kursverksamhet, gästutställare, vernissager och Annika Gustavsson Jewellery AB blev utsett till Årets Butik av Visby Centrum 2015.

Annika Gustavsson Jewellery Almi

Foto: Jesper Hammarlund Bildvision

När Annika blickar framåt värnar hon om den goda andan vid smedjebänken och fokus på återförsäljarna (för närvarande ca 30 st). Personalen utvecklas genom fler arbetsuppgifter i smedjan. Annika poängterar också vikten av att bygga varumärket och att framtidsplanerna inte blir för stora och går alltför fort. Jag vill inte få mer kontorsarbete på bekostnad av egna timmar i smedjan, säger Annika.

På frågan om vad tiden utanför arbetet med det egna företaget innehåller svarar Annika, att hon och maken gärna ägnar sig åt dykning. Som egen företagare är det inte ovanligt att arbeta 7 dagar i veckan, så tre veckors semester om året är ett mål. Annika berättar att hon är vaksam när det gäller risken att jobba för mycket. Hon kan be om betänketid och delegerar gärna uppgifter till medarbetarna. Att få stöd från familjen är ovärderligt. I Annikas fall stöttar maken med hemarbete, teknik och fotografering bl a.

Mötet med Almi skedde tidigt, redan som UF-företag. Almis starta eget-utbildning visade på värdet av det egna ansvaret, konkurrensfrågor och ekonomi bl a. När det blev aktuellt med lokalköp stöttade Almi med juridisk och ekonomisk rådgivning. Projektet "Sälj Så Mycket Bättre" gav kontakter med andra företagare och inspiration över branschgränser. Annika deltar också i Almis projekt "Växtkraft". PR-seminariet är mycket intressant och att få en coach är nyttigt, säger Annika.

Varifrån kommer inspirationen till smyckeskollektionen? Från den vilda naturen på Gotland och stadsmiljön i Köpenhamn svarar Annika avslutningsvis.

Text: Christin Holmberg

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn