Företagets korrekta namn är Gotlandsglass AB men i folkmun är det Guteglass som gäller.

Året var 2011, Klara Schultz och Jimmy Hardingz blev kontaktade av förre ägaren. Företaget sökte nya delägare, som även kunde arbeta operativt i företaget. Klara och Jimmy hade planer på att starta ett eget företag, inte nödvändigtvis inom glassbranschen, men med inblandning av slumpen blev det just så.

I startfasen kom Almi att spela en stor och viktig roll. Att ha en samtalspartner för alla de frågor som dök upp, en objektiv rådgivare, var ovärderligt. När maskinparken förbättrades, bland annat genom inköp av glasskokare och glassfrysare, var det genom finansieringshjälp från Almi det kunde genomföras. Guteglass fick därmed en modern maskinpark och också ett rejält förbättrat konkurrensläge.

Guteglass Almi

Foto: Göran Nilsson, Bildvision

År 2014 lämnade Guteglass lokalerna i det f d sockerbruket för att flytta till Stafva Gårdsmejeri. Under samma tak finns ett flertal företag, restaurang och gårdsbutik. Fördelen med att vara flera aktörer kan till exempel vara samarbete kring gemensamma marknadsföringsaktiviteter, berättar Jimmy.

En central del i företaget utgör glassbaren på Adelsgatan i Visby. Under sommarsäsongen sysselsätter den ca 10 anställda. En nyhet för i år är våfflor och glass i olika menyer. En annan satsning är glassbilen, en "food truck" för event, idrottsevenemang och mässor. Ett av målen med glassbilen är att en del av behållningen går tillbaka till arrangörerna, ett mål som alla har något att vinna på.

Guteglass arbetar metodiskt med omställning till ekologisk produktion. I år är drygt hälften av produktionen ekologisk och därmed är Guteglass en av de större eko-producenterna av skopglass i landet. Som tidigare är all glass gjord på naturliga råvaror utan tillsatser, färgämnen och aromer.

På frågan om intressen vid sidan av det egna företaget svarar Jimmy att han och sambon Klara delar ett hästintresse och att det kan bli ett par semesterveckor efter den intensiva sommarsäsongen.

Framtidsvisionen är att växa som företag, men inte alltför snabbt och mycket. Jimmy ser gärna en utveckling av fastlandskontakterna till att omfatta en glassbil och en glassbar även i mälardalsområdet. Visionen innehåller också möjligheten att öka antalet anställda. Det skulle medföra att både Klara och Jimmy kunde lämna en del av produktionsarbetet för att koncentrera sig mer på företagets utveckling.

Vilken glass är då den mest populära? Jimmy säger att listan toppas av klassikern honungssaffran, men att även en vanilj och choklad ligger högt upp. Rocky Rauk, som är en kolaglass med chokladkakor och valnötter är också en vinnare, enligt Jimmy.

Många arbetstimmar har det blivit, men utan samarbetet med Almi hade resultatet inte blivit lika bra, säger Jimmy avslutningsvis.

Text: Christin Holmberg

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn