Design och funktion i perfekt harmoni

Ett sfäriskt planteringskärl i sandformat gjutgods i aluminium föroffentliga miljöer kan tyckas som ett något udda projekt för två kreatörer från reklambranschen.
– Vi ville utmana oss själva och lämna komfortzonen, berättar Susanne Flodin och Marie Fernström.

planteringskärlet geoMarie och Susanne har båda en bakgrund i reklambyråvärlden där de har jobbat tillsammans i olika konstellationer sedan 2004. Via en uppdragsgivare kom de i kontakt med gjuteribranschen och en gemensam dröm började ta form.
– Vi blev väldigt fascinerade och bestämde oss tidigt; någon gång ska vi gjuta, säger Marie.

Nu är drömmen på väg att bli verklighet och efter år av skissande och planerande ska de nu få se sin produkt tillverkad för första gången. Och världspremiären blir på "Greenhouse" under Stockholm Furniture Fair, där de har blivit utvalda att delta av en jury, tillsammans med 32 andra oetablerade designers från världens alla hörn.

Planeringskärlet Geo heter produkten som nu ska premiärvisas på ett av designvärldens mest betydelsefulla evenemang.
– Vi har väldigt stora förväntningar på mässan, säger Marie. Vi hoppas kunna komma i kontakt med leverantörer, producenter och återförsäljare och även att vi får möjlighet att knyta andra bra kontakter, fortsätter Susanne.

Almi har funnits med i bilden initialt under processen det senaste året.
– De var vårt bollplank när vi började undersöka de faktiska möjligheterna att göra verklighet av vår idé, berättar Marie. När sedan planerna blev mer och mer konkreta fick vi ekonomiskt stöd för att genomföra en förstudie, fortsätter hon.
– Almi har varit ett stort stöd för oss. Och det handlar inte bara om ryggdunkar och hurrarop. De vågar ställa de kritiska frågorna som ibland tvingat oss att hitta nya vägar för att komma framåt. Men också gjort att bilden blivit mer tydlig kring de frågor som rört design som vi absolut inte velat ta avsteg ifrån, berättar de.

Flodin Fernström Designunit, som bolaget heter har också fått innovationsstöd från Almi.
– Det innebär att man satsar en summa ur egen ficka och så hjälper Almi till med samma summa, förklarar Susanne.

EXPERTIS FRÅN OLIKA BRANSCHER
Någon bakgrund inom just trädgårdsarbete eller växtinredning har varken Marie eller Susanne.
– Designen är extremt viktig för oss, men givetvis är funktionen central i en sån här produkt. Därför har vi tagit hjälp av kunnigt branschfolk som har fått bidra med sin expertis - både från trädgårds- och belysningssidan. Det hjälper ju inte hur snyggt planteringskärlet är om inte växterna trivs, säger Marie.

Och visst är det runda kärlet snyggt. Men det har också många smarta funktioner och tillbehör som gör det enkelt att arbeta med.
– De olika tillbehören och kärlets design ger trädgårdsarkitekter och belysningsdesigners möjlighet att på ett kreativt sätt planera in kärlet och växterna på olika sätt över årstid exempelvis, berättar Susanne.

För att förenkla förflyttning finns det till exempel ingjutna öglor som gör att man kan lyfta kärlet med en traktor. Det går också att låsa fast med ett jordankare, för att minska risken för skadegörelse och annan åverkan, förklarar de.
– Vi har jobbat länge med att förpacka andras produkter och det ska bli fantastiskt roligt att nu får sälja vår egen, säger Marie.
– Och det är ju faktiskt lite lyxigt att inte behöva ringa någon reklambyrå när produkten ska marknadsföras, avslutar Susanne.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

En gång per månad får du information om aktuella aktiviteter och annat som rör företagande.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev