Med hela Gnosjöandan i ryggen

Qtech Group är ett företag som tar tillvara på den enorma företagsamhet som finns i Gnosjöregionen och med ett starkt nät av yrkesskickliga underleverantörer i ryggen satsar nu det unga bolaget mot nya marknader.

qtechgroupTillsammans med sina ca 40 underleverantörer har Qtech Group blivit en betydande spelare som kan leverera högkvalitetsprodukter till några av Sveriges tuffaste kunder.

– Vi jobbar bland annat med kunder inom medicin, fordonsindustri, entreprenad och offshore, berättar Alexander Andersson som driver Qtech Group i Anderstorp tillsammans med Glenn Wilander.

Vi levererar till bolag som omsätter 20 miljoner, 50 miljoner eller en miljard, förklarar Alexander. Vårt nät av underleverantörer gör att de kan minimera antalet leverantörer. Vi blir ett fönster mellan tillverkare och slutkund vilket både blir enklare och mer kostnadseffektivt för våra kunder, fortsätter han.

En typisk underleverantör till Qtech Group finns i gnosjöregionen, omsätter 15-30 miljoner per år och är specialister på ett visst produktområde, exempelvis svarvning.

– Ofta jobbar ägaren själv i produktionen och resurserna att synas och sälja finns kanske inte alltid. Här kommer vi in och blir en samlande kraft som kan sälja in företagets produkter till slutkunden, förklarar Glenn.

Vi vill inte vara ett tradingbolag som köper in från den leverantör i Asien som är billigast för dagen. Vi jobbar tätt med våra underleverantörer och hela vår idé bygger på att de ska finnas nära oss här i regionen.

– Jag tror inte att det här hade fungerat någon annanstans, säger Glenn. Här i regionen finns en enorm yrkesstolthet. Att vara flitig och idog sitter i blodet på något sätt, forsätter han. Att skapa jobb här i regionen är en av våra målsättningar. Vi är lite lokalpatriotiska och brinner för bygden, säger Alexander.

 

VÄXT SNABBT

qtech groupHistorien om Qtech Group börjar på våren 2012 då de tidigare kollegorna Alexander Josefsson och Glenn Wilander träffades för att diskutera möjligheterna att starta ett gemensamt bolag.

– Vi ville jobba lokalt och inte bli ytterligare ett bolag som importerar från Kina och säljer vidare i Sverige, förklarar de.

Alexander och Glenn startade Qtech Group i en lokal på 15 kvadratmeter. Sedan dess har flyttlasset gått hela fem gånger och idag huserar bolaget med sina fem anställda i en egen lokal på över 5 000 kvadratmeter.

– Vi hyr ut en del av fastigheten, men vi använder idag ca 1 350 kvadratmeter själva, säger Alexander.

 

INTERNATIONELL SATSNING

– Vi tycker att vår idé och vårt upplägg borde fungera även på andra marknader än den svenska, och vi bestämde oss därför för att göra en satsning på Norge, berättar Glenn.

Vi kontaktade Enterprise Europe Network (EEN), som är en del av Almi, och förklarade vad vi ville göra och de var beredda att hjälpa oss.

– Vi blev beviljade en internationaliseringscheck. Det är ett ekonomiskt stöd där checken täcker halva kostnaden och företaget betalar resten, förklarar Glenn.

Genom EEN fick Qtech Group också tillgång till ett stort kontaktnät.

– Det öppnade många dörrar för oss. Bland annat fick vi hjälp med att rekrytera en norsk konsult som har varit ovärderlig för oss, säger Alexander. Man behöver någon som kan affärskulturen i det land man vill slå sig in i - annars har man en stor uppförsbacke från början, fortsätter han.

Både Glenn och Alexander talar sig varma om den kunskap och de upparbetade kontakter som finns inom EEN-nätverket.

– Vi kan produkterna och inom EEN finns stor kunskap kring internationalisering. Och kunskapen är minst lika viktig som pengarna. Vi har kontinuerlig kontakt med våra kontaktperson inom EEN då vi bollar idéer och utbyter tankar, vilket är väldigt givande, säger Glenn.

I Norge finns flera intressanta branscher för Qtech Group. Infrastruktur och inte minst de stora fiske- och offshoreindustrierna är naturliga måltavlor för norgesatsningen.

– Vi har gjort en gedigen hemläxa och det är A och O för att få ett lyckat slutresultat, säger Alexander.

Vårt koncept har tagits emot väl i Norge och vi är väldigt nöjda med utfallet så här långt, berättar Alexander och Glenn.

Förhoppningen är att Norgesatsningen ska följas upp med motsvarande satsningar i fler nordiska länder.

– Vi kommer att ha stor nytta av de erfarenheter vi har skaffat oss i Norge när vi väljer att ta nästa steg, avslutar de.

 

Ur Almis magasin Växande företag 2017.

 

 

Enterprise Europe Network

Utvecklingscheckar

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

En gång per månad får du information om aktuella aktiviteter och annat som rör företagande.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev