Hatten av för Filip och Niklas

På sex år har Hatstores lokaler vuxit från tio till över 1000 kvm och företaget finns nu i nio länder. Tillsammans med Almi lade man grunden till dagens framgångar. Men resan för duon har bara börjat.

Vem köper sin huvudbonad på nätet? Många, och det tillkommer hundratals kunder varje dag. Att det fanns en efterfrågan visste man, men att det skulle bli en sådan succé var det nog ingen som räknade med.

- När jag startade Hatstore fanns det få renodlade kepsbutiker på nätet i Sverige, berättar Filip Klasson. Jag testade att köpa in ett fåtal kepsar och lägga ut dem på en hemsida som såg mycket sämre ut än vår nuvarande, men de sålde ändå. Sedan utökades utbudet och lagret i takt med intresset och försäljningen.

STARTADE HÄR - MED IDÉ FRÅN OVER THERE

Filip grundade företaget 2011 i Kalmar. Från början satt han i Kalmar Science Park och det var också där han träffade Niklas Nordheim, som 2014 klev in som delägare. Samma år anställde de sin första medarbetare, en siffra som idag vuxit till 14 heltidsanställda samt ett antal deltidsanställda. I skrivande stund finns företaget i nio länder, en summa som snart lär bli tvåsiffrig. Men varför kepsar?

- Först och främst är vi intresserade av kepsar. Själva idén fick jag när jag arbetade som Au Pair i USA, där kepsindustrin är stor och konkurrensen på nätet är betydligt större än här, berättar Filip.

STÖRST I EUROPA?

För tillfället har man över 4000 olika modeller i sortimentet, som förutom kepsar också innehåller mössor och hattar. En stor konkurrensfördel är deras Custom Made-funktion, där besökaren själv kan brodera ett budskap på sin keps med stor valfrihet vad gäller placering, typsnitt och storlek. Hos Hatstore finns sex brodyrmaskiner som sliter hårt för att skapa den unika drömkepsen för varje kund.

- Vi är nog störst i Europa på det vi gör. Och vår Custom Made-funktion är i särklass, ingen konkurrent kan matcha den, berättar Niklas. Han säger också att de största konkurrenterna inte bara säljer kepsar, utan istället är större klädbutiker.
- Idag ser vi inga nätbutiker i Europa som ligger på vår nivå när det handlar om kepsar, berättar han.

ALMI HAR EN HUVUDROLL

Hatstore nämner Almi som en viktig del i företagets snabba tillväxt. Dels genom finansieringshjälp, men också tack vare TUFF, tillväxtprogrammet för unga företag.

- Vi fick verkligen lära oss hur man driver ett företag långsiktigt. Tidigare tog vi allt år för år. Vi märkte också att vi hade olika tankar och målsättningar med företaget. Idag har vi förenat dessa och har en given treårsplan, berättar Niklas. Han poängterar också Almis breda kompetens som en stor tillgång.

- Vår affärsrådgivare var även duktig på det digitala. Så vi fick inte bara råd och tips om att driva företag, vi kunde bolla mycket kring vår kärnverksamhet också. Det var värdefullt, avslutar Niklas.

 

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Häng med oss på Twitter och ta del av dialogen kring framgångsrikt företagande.
Twittra med oss