Neckmike - en ljudlös produkt som ger eko i världen

Det borde ha startat med buller och bång, med tanke på produktens användningsområde. Men att utveckla högkvalitativa headset tar tid, speciellt när de ska bli bäst. Nu är man nära det målet.

Affärsidén dök upp en natt 2002, strax efter en snöskotermässa som inte riktigt gick som planerat. Bo Franzén hade då försökt sälja headset-lösningar för montering i hjälmar men fått svaret att snöskoterförare sällan använde hjälm. Så är det inte idag, men för 15 år sedan valde många att köra utan huvudskydd. Bo skrattar när han tänker tillbaka.

- Vi kör i toppluvor sa de. Då insåg jag att detta problem måste lösas. Så när jag fick idén till min nuvarande produkt så öppnade sig helt andra möjligheter.

Bo började utveckla ett headset med två ljudtätande högtalare som stoppas i öronen och kombineras med en halsmikrofon. Med denna kan man obehindrat kommunicera och lyssna på musik medan höga ljud från till exempel maskiner eller motorer dämpas och balanseras perfekt. Neckmikes headset kopplas enkelt till en mobiltelefon eller kombiradio och är smidig att bära - endast en spiralkabel förenar högtalarna med mikrofonen. Designen är framtagen för att passa lika bra till kostym som till blåkläder.

- Målgrupperna är många. Vi började med MC- och snöskoterkommunikation , men med användandet ihop med mobiltelefoner öppnar det upp för en mängd andra yrken och fritidssysselsättningar också, berättar Bo.

PATENT - TACK VARE ALMI

Projektet tog fart för drygt 15 år sedan, då Bo ringde och berättade om sin produkt för Almi. Redan dagen efter fick han besök av två rådgivare som omedelbart förstod potentialen i hans uppfinning.

- Håll detta hemligt, du ska söka patent, sa de till mig. Jag hade inte haft en tanke på det, men så blev det. De hjälpte mig med allt. Idag har jag patent i både Europa och USA.

Trots de olika ländernas patent har han valt att först satsa på den svenska marknaden, enbart via egen webbshop. Blygsamt kan tyckas, men taktiken är lika medveten som smart.

- När jag får in alla ordrar via egen webbshop så får jag också all feedback direkt till mig. På så sätt kan jag utveckla produkten ordentligt innan den lanseras world wide. Ljudet ska vara så bra, designen så snygg och produkten så prisvärd att den blir outstanding, berättar Bo.

FÖRSVARET SA JA - BANKEN SA NEJ

En av Neckmikes första stora framgångar, men också bakslag, kom när FMV (Försvarets Materielverk) hörde av sig då man övergick till det s k RAKEL-systemet. De hade använt produkten sedan 2007 och la nu en order på närmare fem miljoner kronor. För att kunna möta FMV:s hårda krav behövde Bo mer kapital och gick då till banken han varit trogen i många år. Men där var det stopp. De ville inte låna ut några pengar och Bo stod plötsligt handfallen. Återigen kom Almi till undsättning.

- Vår rådgivare på Almi var en fantastisk hjälp. Hon såg inga hinder i detta och tillsammans hittade vi snart en lösning. Om jag bytte bank? Självklart, svarar Bo. Lika självklart är det att hans gamla bank grämer sig idag, för nu börjar Neckmikes headset att efterfrågas från användare och distributörer över hela världen.

MILJONER SKÄL ATT SATSA UTOMLANDS

Efter 15 års produktutveckling är det nu dags att ta världen med storm. Enbart inom EU finns det 65 miljoner människor med jobb som kräver någon sorts hörselskydd. Lägger man därtill motorcyklar och militär verksamhet så stiger siffran ordentligt.

- Många använder hörselkåpor idag, men de har begränsningar och är inte alltid så sköna att bära i till exempel värme. Mopeder är en annan jättemarknad, inte minst i Asien. Det finns 15 miljoner bara i Thailand, berättar Bo, som nyligen var där och besökte fabriken som tillverkar Neckmikes headset.

OMTYCKTA OCH EFTERTRAKTADE

Referenserna är inte fy skam. Både FMV, Flygvapnets räddningstjänst, Marinen och Norska Sjöräddningen är trogna och mycket nöjda kunder - trots stentuffa krav på många egenskaper. Detta har givetvis uppmärksammats, även hos andra företag.

- Jag har fått frågor om uppköp vid ett par tillfällen, men tackat nej varje gång. Vi känner att det är dags att accelerera nu. Två lite större investerare och ett antal mindre har klivit in. Under våren hoppas vi på ytterligare 4-8 miljoner kronor i riskkapital, då har vi tillräckligt för att kunna växla upp rejält. Vi är mogna för att börja sälja på världsmarknaden, avslutar Bo Franzén.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Häng med oss på Twitter och ta del av dialogen kring framgångsrikt företagande.
Twittra med oss