– Du måste sticka ut hakan för att bli kvar!

Gittan Perssons butik och showroom rymmer det mesta man kan tänka sig om man är ute efter ett idrottspris eller en gåva till personal och kunder. Hon har varit i branschen i närmare 25 år och har lyckats parera konjunktursvängningarna väl med sitt företag Tack! Presentreklam.

Gittan Persson– Idrottspriserna är ganska okänsliga för konjunkturer, medan affärerna med presentreklam och gåvor kan gå upp och ner, berättar Gittan Persson.

– Kunderna tänker över sin marknadsföring på ett annat sätt idag. Men jag brukar utmana med att säga 'du kan aldrig bromsa dig ur en lågkonjunktur, du måste sticka ut hakan för att bli kvar!' Och jag hjälper företagen att lyckas. Pratar med dem om att se över sin direktmarknadsföring och vilka give-aways som fungerar.

Ibland behövs det inte mycket för att skapa intryck bortom ett obligatoriskt visitkort. De flesta kunder har ont om tid, men kan ändå fångas upp av rätt signaler.

– Vid mässor eller andra events ska man bjuda in med något extra, men man måste tänka igenom vad som passar – oavsett om det är ett Iphonefodral eller en kondom!

Den klassiska gåvopennan kan fungera väl, bara den stämmer med sammanhanget.
– När en mäklare lägger fram ett villakontrakt som ska skrivas på kan kunden få behålla pennan – men då ska den signalera samma stabilitet och kvalitet som företaget. Och den rätta grejen om man vill visa praktisk handlingskraft kan vara ett multiverktyg, säger Gittan och demonstrerar ett gediget sådant.

Hennes butik ligger i nedervåningen till ett hyreshus i Västerås, och utrymmena är fyllda av hyllor och föremål – allt från pennor och vattenflaskor till tygväskor, profilkläder, ljusstakar och dyrbara porslinspjäser. Ena hörnet är svartmålat och rymmer pokaler, priser och medaljer – de varor hon inledde sin affärsverksamhet med 1988, då under namnet Turgubben.

– Men jag ville göra mer! Sedan jag blev ensam om butiken år 2000 har jag förändrat företaget en hel del. Mina tidiga kunder var ju företag och föreningar och ett naturligt utvecklingssteg var att börja med profilkläder och presentreklam.

Gittan gick Almis kurs för kvinnor, Våga Växa, för några år sedan. Och hon har även haft stor nytta av sin mentor.
– Att driva ett eget företag och vara sin egen chef är på gott och ont. Det är lätt att snöa in och drunkna i det dagliga arbetet. Men jag fick hjälp att hålla kursen och att tänka framåt – vad ville jag med de kommande tre åren?

Därutöver ser hon till att odla sina många sociala kontakter.
– Det ger mig energi att möta andra, jag engagera mig gärna i olika nätverk. Det är där jag hittar mina kunder och det är där jag säljer.

EU-logo_liten

Information om Tack! Presentreklam

Företagsnamn: Tack! Presentreklam
Etableringsår: 1988
Antal anställda: Ingen just nu
Omsättning 2011: 1,7 miljoner
Gittans främsta drivkraft: "Att möta människor och att hjälpa folk att lösa deras problem"

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube