Mentoråret blev en fullträff

Det är inte helt enkelt att ta över ett anrikt företag och sedan framgångsrikt sätta sin egen prägel på det. En som har lyckats är Anette Svensson.

2011 förvärvade hon Dahlgren Ädelmetall och har sedan dess utvecklat ett modernt butikskoncept med fokus på förlovnings- och vigselringar, Dahlgrens est.1918. På vägen har hon haft hjälp av Almis mentorsprogram.

För cirka tre år sedan kände Anette att hon förlorat lite av energin i företagandet. I samma veva glimmade en Facebookannons för Almis mentorsprogram förbi i hennes flöde.

– Jag var inne i en svacka och behövde någon att prata företagande med, ett bollplank. Jag anmälde mig till programmet och fick komma på intervju. Sedan påbörjades processen för att matcha mig med en lämplig mentor, säger hon.

Almi parade ihop Anette med Karsten Olofsson, en erfaren konsult med en bakgrund hos bland annat Ikea, som är expert på varumärkesbyggnad. För Annettes del var matchningen en fullträff.

– Förutom att få tillbaka mitt eget företagande på rätt köl var jag också angelägen om att göra en hel del förändringar. Eftersom jag tog över ett befintligt företag var det mycket som så att säga satt kvar i väggarna. Och på många sätt kändes det som att jag drev två separata företag, där det ena var den gamla verksamheten och det andra var det nya butikskonceptet, säger Anette.

Med Karstens vägledning och input om varumärken började hon jobba med att skapa en enhetligare profil och identifiera en primär målgrupp.
– Det handlade bland annat om sådana saker som att ha en hemsida, ett telefonnummer och en logga. Tidigare hade jag två uppsättningar av allt.

Mentoråret beskriver hon som intensivt men nyttigt.

– Jag hade handfasta mål med vad jag ville uppnå med mentoråret, vilket jag tror är viktigt för att det ska bli framgångsrikt. Jag och Karsten hade regelbundna möten var femte vecka, och däremellan var det upp till mig att göra mina läxor. Det var jag som adept som var drivande och satte upp målen.

– Under mentoråret vände jag på varenda sten i företaget för att verkligen hitta kärnan i verksamheten. Det var mycket tack vare att Karsten inte är i samma bransch och har helt andra perspektiv. Han ställde de där frågorna som jag inte hade ställt tidigare, och som väckte en massa tankar.

Anette var så nöjd med att ha Karsten som mentor så att hon nominerade honom till Årets mentor, vilket han också blev.

– Jag önskar att jag kunde få ha en mentor alltid, säger hon.

Läs mer om Dahlgrens Ädelmetall

Läs mer om Almis Mentorprogram

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn