Annas bilar rullar på för fullt!

Annas bilar rullar på för fullt! Att skaffa en mentor var bland det bästa de kunde gjort för företaget.

Annas bilar i Molkom startade 2014 som enskild firma. Anna Alfredsson, som är en av delägarna, studerade samtidigt till socionom. Men det var svårt att fullfölja, så studierna fick avslutas och 2015 flyttade de in i nya lokaler. Anna och hennes sambo Mikael började 2016 att anställa mer personal.

Allt började med att en granne frågade Anna om hjälp att få sin bil såld, och det gick jättebra.

- Det var riktigt roligt säger Anna.

Idag är de även återförsäljare för mopedbilar och är totalt 6 anställda.

Vad har företagets utmaningar varit?

Först och främst har det varit placeringen av vårt företag. Avståndet är en utmaning men nu har vi ändå kunder i hela Sverige. Från Kiruna ned till Malmö. Stockholm och Göteborg är också stora kunder.

Vi har jobbat med digital marknadsföring för att nå ut. Vi har en hemsida, som visserligen behöver uppdateras lite, och andra kanaler så som facebook, blocket, bytbil.com och även vänner och bekanta. Att vara tjej i en bransch som denna har också varit en utmaning, det har varit tufft ibland, men det gäller att stå på sig, säger Anna och ler.

Hur har ni använt Almi?

Vi tog kontakt med Almi för att få lite rådgivning, och då fick vi tipset om Almis mentorprogram.

Vi hade inga som helst förväntningar, men mentorskapet visade sig vara en jättebra tillgång, Hans Eriksson, blev mentor till Anna och överträffade verkligen förväntningarna.

Anna har även gått Almis program Lönsamhetsstyrning, som varit jättebra. Det som hon dragit lärdom av är att ha en bra dialog med sin revisor och kunna använda bolagets egna siffror i när man går programmet, ett tips till andra som vill gå Lönsamhetsstyrning.

Vad har varit mest värdefullt för dig som företagare och för företaget?

Almis mentorprogram har betytt jättemycket. Då har man någon som man kan bolla idéer med, allt mellan himmel och jord.

- Jag har också förstått att det väldigt viktigt att ha en bra och nära dialog med sin revisor. Jag har alltid blivit väl omhändertagen när jag kommit till Almi, och det har känts jättekul säger Anna och skiner upp.

Hur har ni nyttjat kunskapen?

Det som har betytt väldigt mycket är att få kunskap om hur man räknar hem affären. Det har Hans förklarat på ett väldigt bra sätt, gör inte affären bara för att göra affären. Tänk på att försäljningen tar längre tid iochmed att bilarna kostar mer. Vi har också fått upp ögonen för att man behöver vässa säljtekniken och att ha tålamod.

Vad blir nästa steg?

Vi fick tips av Martin Olsson på Fimap som går Almis Tillväxtresa. Det låter jättespännande, så det får nog bli nästa steg, men först ska vi ha lite semester säger Anna och ler.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom framgångsrikt före-tagande och annat aktuellt som händer hos oss.
Prenumerera på våra nyhetsbrev