Linda kom på konceptet glamorösa vattenslangar - nu intar Garden Glory USA

Linda Brattlöf såg en lucka på marknaden och antog utmaningen. Ingen hade ditintills gjort vattenslangar som inte bara var praktiska utan även hade en estetisk funktion.

Startade: 2012.
Gör: Designar och säljer exklusiva trädgårdsprodukter så som trädgårdsslangar, brevlådor, vattenkannor och planteringsspadar.
Var: Huvudkontor i Göteborg. Tillverkning hos olika producenter i Sverige och Danmark. 250 återförsäljare i 20 länder med Sverige, Norge och Australien som de tre största marknaderna.
Grundare och ägare: Linda Brattlöf.
Antal medarbetare: 4 stycken: två killar som sköter lager och montage, en tjej som ansvarar för svenska återförsäljare samt Linda som ansvarar för utländska återförsäljare, produktdesign, pr och administration.
Omsättning: Cirka 5 Mkr under 2016, som huvudsakligen inkommer under mars till juli. Målet är att fördubbla omsättningen årligen i tre år framöver.
Utmärkelser: Vann hösten 2012 guld i Svenska Designpriset för sin förpackning och hösten 2014 Best Designer Product i Australien.

Linda Brattlöf berättar om det slumpmässiga i hur Garden Glory startade. Att hon googlade på alternativ till vanliga gröna vattenslangar, men bara hittade bloggar och forum där folk efterlyste precis samma sak: snyggare trädgårdsslangar. Ingenstans verkade det finnas.

Detta var våren 2011 och Linda hade just inlett ett karriärbyte, slutat i restaurangbranschen och börjat läsa projektledning. Och nu kom tankarna: skulle hon på egen hand fylla tomrummet?

– Jag kände att jag aldrig skulle komma på en bättre affärsidé och bestämde mig för att köra till 150 %!

Några månader senare var Garden Glory igång och Lindas magkänsla visade sig vara helt rätt. Hennes exklusiva trädgårdsprodukter säljs nu runt om i hela världen, med Sverige, Norge och Australien som största marknader, och omsätter drygt fem miljoner. Planen är exponentiell tillväxt de kommande åren.

Vad har gjort Garden Glory så framgångsrikt?
– Att jag från början förstod att vi inte bara kunde sälja snygga trädgårdsprodukter, utan behövde addera känsla och finnas i distributionskanaler där vattenslangar inte vanligtvis säljs för att lyckas.

Hur får man en traditionellt sett teknisk och ganska trist produkt som vattenslangen att bli en glamorös inredningspryl? Linda hade en varumärkesbyrå som bollplank när hon tog fram sin strategi.

– Vi definierade först vilka som var våra a-kunder och vilka butiker jag absolut inte ville in på. Det gjorde det enklare att sätta konceptet: att Garden Glory ska förmedla känsla och design snarare än tekniska attribut.

Planen gick ut på att få PR och de valde att lägga fokus på förpackningen. Trädgårdsslangarna förpackades som exklusiva handväskor och marknadsfördes därefter.

Vem var din idealkund?
– Möbel- och lifestylebutiker som säljer premiumvarumärken. Svenssons i Lammhult stod överst på Sverige-listan och även fast jag aldrig hade jobbat med sälj och inte visste hur de var vana att göra affärer så ringde jag upp och var så övertygande att de köpte oss med hull och hår och blev vår första kund!

Hur utvecklade du produkterna?
– Jag började med att läsa på om hur en riktigt bra vattenslang är och blev mer eller mindre expert på plaster, armeringar och tryck. Det hade jag aldrig kunnat ana ett år innan haha! Sen när jag visste exakt hur de skulle se ut började jag se mig om efter producenter.

I augusti hittade hon en svensk tillverkare och beställde sin första batch på 400 vattenslangar. Men när de levererades ett par månader senare levde de inte alls upp till förväntningarna.

– Kvaliteten var helt enkelt så dålig att jag inte kunde sälja dem. Jag krävde pengarna tillbaka men hade tyvärr inte skrivit något avtal så allting blev väldigt struligt, kostsamt och stressigt!

Linda hade bokat plats på Formex-mässan bara några månader senare. Då skulle Garden Glory lanseras officiellt. Hon fick alltså snabbt gå vidare och lyckades hitta en spansk tillverkare som kunde leverera på kort varsel.

Vad har varit svårast hittills?
– Det är just att hitta rätt producenter. Kvaliteten i produktionen och kommunikationen med oss måste stämma, och eftersom vi bara har en säsong får det inte heller bli problem med leveranstiderna. Och så måste de tåla att en tjej kommer in och talar om hur det ska vara, det är det inte alla som gör!

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn