Från idén, via draknästet, till miljoner i riskkapital och tiotusentals användare

För några år sedan tröttnade killarna bakom Mina Tjänster på hur svårt det var att överblicka alla sina prenumerationstjänster. De beslöt sig för att bygga en app för att hjälpa privatpersoner att överskåda, byta och säga upp sina avtal. 

Är: En bankintegrerad app som hjälper användaren att överskåda, byta och säga upp löpande abonnemang som el, telefoni, matkasseprenumerationer eller streamingtjänster.
Lanserade: I mars 2015 kom beta-versionen. Ett år senare släpptes den riktiga appen med sin världsunika bankintegration.
Var: Kontor i centrala Göteborg. Snart egna lokaler vid Kungstorget.
Användare: Privatpersoner mellan huvudsakligen 25-42 år, ganska jämnt fördelat mellan kvinnor och män och även vad gäller inkomstnivåer och bostadsorter. Under våren 2017 har appen cirka 60 000 användare.
Grundare: Joakim Sjöblom, Jonas Karles och Marcus Lönnberg.
Ägare: De tre medgrundarna, Swedbank samt ett antal mindre investerare däribland Prisjakts grundare Jonas Bonde.
Antal medarbetare: 16 personer. Åtta programmerare, två marknadsförare, två designers, en produktägare samt Joakim, Jonas och Marcus som ansvarar för det tekniska, det strategiska respektive det operativa på bolaget.
Omsättning: <1 Mkr under 2016.

De senaste dagarna har Göteborgsbaserade appföretaget Mina Tjänster varit på många läppar. I början av april fick de Swedbanks allra första fintech-investering och inleder med det också ett samarbete där alla bankens 4 miljoner kunder kommer få tillgång till Mina Tjänster direkt i sin bank. Totalt tog bolaget in 15,5 miljoner.

– Det har varit en hektisk vecka, så nu är jag på väg hem till mina föräldrar i Falkenberg för att varva ner och förhoppningsvis segla lite. Det är den bästa avkopplingen för mig just för att det är lagom mycket att göra. Spa funkar inte, jag blir bara mer stressad haha, skrattar Jonas Karles.

Han är en av tre medgrundare till Mina Tjänster och entreprenör ut i fingerspetsarna. I tonåren köpte han en båt men tyckte att det var dyrt med all bensin och började anordna vattensport-aktiviteter för att finansiera båtlivet. Sedan rann det på med UF-företag inom smyckeshandeln, en smoothie-bar efter studenten och engagemang i flera uppstartsprojekt under studietiden på Handels och Chalmers.

Är du en uppstartare?
– Ja, historiskt sett i alla fall. Det jag älskar med företagande är passionen och att köra mot gemensamma mål tillsammans med andra. Förr har jag så småningom tröttnat, men nu med Mina Tjänster har jag helt enkelt bestämt mig för att köra ordentligt och lämna över först när verksamheten kräver det.

Jonas kom in i appföretaget när det fortfarande bara var en pappersprodukt som hans medgrundare Joakim Sjöblom pitchat i entreprenörstävlingen Venture Cup. En idé om en app där man skulle kunna överskåda alla sina abonnemangstjänster och genom en knapptryckning kunna byta eller säga upp leverantörerna.

– Han vann tävlingen och efter ett tag hördes vi igen. Vi käkade lunch, lärde känna varann och han sa att han behövde en medgrundare. Jag sa att jag gärna hoppar på, men bara om jag får ta med min barndomsvän Marcus som är den grymmaste programmerare jag vet. Är det någon som ska bygga appen så är det han!

Sagt och gjort – de tre nyblivna kollegorna satte igång! Under 2014 beställdes, med förstudiemedel från Almi, en marknadsanalys som undersökte 1000 svenskars vanor och som visade att 58 % är missnöjda med sina återkommande betalningar på ett eller annat sätt.

– Under hösten utvecklade vi en första beta-version, som mer eller mindre var ett Excelark. Där sammanställde vi och hanterade våra första användares alla prenumerationer. Allt sköttes manuellt och vi satt och knackade mejl till leverantörer och bad om fullmakter och så, det var lärorika tider med mycket markarbete!

Kommande år låg fokus på att bygga den riktiga Mina Tjänster-appen som lanserades i mars 2016. Den är världsunik genom sin bankkoppling som automatiskt identifierar återkommande betalningar, vilket gör att användaren slipper lägga in sina leverantörer manuellt.

Hur ser affärsmodellen ut?
– Appen är gratis att använda och intäktsströmmen kommer när användare väljer att byta abonnemang via oss. Om de till exempel byter elabonnemang från Vattenfall till Telge så får vi en liten kick-back från Telge för detta.

Jonas poängterar att intäkterna än så länge är små och att intäktsarbetet är långsiktigt. Att bli lönsamma är det tal om först möjligen 2019. Nu ligger allt fokus på användarvärde. Att först och främst leverera en riktigt bra produkt.

– Vi tog in Prisjakts grundare Jonas Bonde som rådgivare väldigt tidigt och han har tryckt på detta från början. Det är troligen anledningen till att Prisjakt är större än Pricerunner, att de satte användarvärdet först. Det finns ett bevisat affärscase i detta men det är inget som vi behöver satsa på riktigt ännu. Vi kommer vara finansierade av riskkapital ett bra tag.

Hur finansierade ni företaget fram till Swedbank-investeringen?
– Utöver ängelinvesteringen fick vi ett lån hos Almi på 1,8 miljoner i början av 2016. Och det var med väldigt schyssta villkor, amorteringsfritt de första två åren bland annat, vilket var absolut avgörande för att vi skulle överleva och kunna lansera!

JONAS ENTREPRENÖRSRÅD

Fram till dess hade de tre medgrundarna jobbat och pluggat vid sidan om apparbetet. I samband med lanseringen gick alla in på heltid. Sedan dess har det hänt saker.

– Antalet användare har gått från 2 000 till 60 000 på ett år. Det är helt fantastiskt!

Vilka aktiviteter ligger bakom spridningen?
– Det har främst handlat om en väldigt stor organisk tillväxt som spridit sig mun-till-mun samt mycket facebook-annonsering. Vi tror på fenomenet growth hacking och har faktiskt lyckats ha väldigt låga kostnader för detta.

Vad har varit den största utmaningen under detta tillväxtår?
– Att rekrytera. Det har kanske inte varit så svårt men det har tagit väldigt mycket tid. Vi har gått från 4 till 16 anställda och det är väldigt avgörande att få in rätt personer. Sen har vi också ambitionen att skapa en arbetsplats som bidrar till livskvalitet och inte bara är ett jobb. Vilket är utmanande när man växer så snabbt.

Vad är planerna framöver?
– Nu närmast ligger fokus på att sjösätta samarbetet med Swedbank, men tittar vi längre fram så vill vi gå utanför Sverige. Just nu har vi några Chalmersstudenter som hjälper oss analysera utländska marknader för att utröna vart vi borde gå. Planen är att finnas på 4 marknader inom 5 år – det ska bli en spännande resa!

Hur fick ni era första användare?
– Den första stora vågen kom i samband med att vi var med i Draknästet som sändes i mars 2015. Då ramlade det in ungefär 1000 användare på några dagar. Vi förstod att det verkligen fanns ett intresse och dessutom fick vi våra första investeringar då.

Fyra av fem drakar erbjöd sig att investera och Joakim som representerade företaget i tv-programmet tackade glatt ja, framför kamerorna.

– Men efteråt fick vi faktiskt ett bättre erbjudande som vi tog istället. Då kom delägare nummer fyra och fem in i bilden, en affärsängel och en webbyrå som gick in med kapital och välbehövlig arbetstid.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn