Turistmål med tillväxtutsikt

Redan 2012 började Janne Bark att utveckla den vackra fastigheten i Lyckorna i Ljungskile och ordna musselexpeditioner för sina kunder.

Två år senare bestämde han sig för att satsa på allvar och skapa ett turistmål utöver det vanliga: Musselbaren började ta form. Almi som jobbat i många år med Janne och Starke Arvid som han också varit med och startat, har varit med på resan.

Musselbaren är en satsning med starkt lokal förankring och en unik utveckling av turismen i Ljungskile och Bohuslän.

– Läget är otroligt och Janne är en erkänt duktig entreprenör. När han presenterade Musselbaren kände vi direkt att vi ville vara med, både som finansiärer och bollplank, berättar Almis Bengt Raner.

Om Jannes andra engagemang Starke Arvid står för musklerna, bjuder Musselbaren på en mer sinnlig upplevelse.

– Vi vill vara med och skapa möjligheter för idéer och företag att lyckas, särskilt en satsning som Musselbaren som tar tillvara på de regionala förutsättningarna och gör något extra av de bohuslänska råvarorna. I projektet finns också en inriktning mot hållbarhet och hållbar turism som rimmar väl med våra värderingar.

Almi är inte ensamma om att sätta värde på Musselbarens koncept. Kunderna har strömmat till från både när och fjärran. Kocklandslaget har varit på plats. Byggnaden har fått Uddevalla kommuns arkitekturpris och verksamheten har även prisats av Västsvenska Turistrådet.

Inte ens en musselentusiast som Janne själv kunde tro att det skulle slå så stort.

– Det var helt rätt tajming, men så var aldrig min idé att bli krögare utan att skapa ett turistmål och en helhetsupplevelse, säger han.

I samarbetet med Almi lyfter han upp deras branschkunskap och engagemang i turism- och besöksnäringen. Samarbetet går många år tillbaka och det var naturligt att fortsätta jobba ihop när idén om Musselbaren började ta fart.

– För mig handlar det om en god relation och sund finansiering, men också om tillgången till ett värdefullt nätverk och viktig kunskap.

Precis som Musselbaren bygger på att utveckla det lokala och nära, hittar samarbetet mellan Janne Bark och Almi sin styrka i närheten.

– Oavsett vem man talar med, från vd till handläggare, känns Almis organisation en föredömligt enkel. Behöver man ett råd eller en kontakt är det bara att ringa.

SNABBFAKTA

Utmaning: Förvandla ett kundevent till ett regionalt besöksmål utöver det vanliga.

Lösning: Finansiering och ett nära samarbete med tillgång till Almis nätverk och branschkunskap.

Resultat: På ett år har Musselbaren prisats flera gånger om och nått en lönsam beläggning.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn