Goda förutsättningar gav snabb mersmak

Sjömagasinet är restaurangen som under Leif Mannerströms ledning satte Göteborg på den gastronomiska kartan. År 2010 köpte Ulf Wagner och Gustav Trägårdh Sjömagasinet för att fortsätta utveckla varumärket och matupplevelsen. Almi Väst och Swedbank stod som delfinansiär för en affär som gett mersmak.

Bengt Pettersson har varit ansvarig för affären hos Almi och ser nu fyra år senare tillbaka på en god utveckling. De namnkunniga personerna, varumärket, stjärnan i Guide Michelin – allt det skapade ett sammanhang som det var otroligt spännande att ta del av.

– Oavsett kändisskap ser vi alltid till affären i första hand och framförallt gäller det att vi tror på personerna, säger Bengt Petterson.

Sjömagasinet

Ägarbytet skedde 2011 och samma år utsågs det nyöppnade Sjömagasinet till Årets Affärskrog och tilldelades utmärkelsen Årets Werner. Två år senare, 2013 fick Sjömagasinet återigen en stjärna i Guide Michelin. Nu skriver vi 2015, restaurangen har fortsatt att utvecklas extremt väl och Almi kan trappa ner sitt engagemang.

– Det är med dubbla känslor. Målet med våra affärer är ju att kunden ska stå på egna ben finansiellt, samtidigt som man av purt intresse och engagemang vill fortsätta vara med.

För Ulf Wagner som är restauratör på Sjömagasinet är affären ett tecken på en bransch under utveckling.

– Jag har ett affärsperspektiv och Sjömagasinet är ett bolag med 50 miljoner i omsättning och ett 40-tal medarbetare. Det är en intressant bransch som lockar många duktiga människor. Det finns ett engagemang och stor kunskap, säger Ulf Wagner.

Han vittnar om ett gott samarbete med Almi och ser det som att alla inblandade har lärt sig av varandras erfarenheter och fått nya nätverk.

– Allt gick smidigt och besluten kom snabbt, så även om vi är nöjda med Almis insats känns det skönt att vi kan gå vidare själva snabbare än beräknat.

Sjömagasinet fortsätter att utvecklas, både gastronomiskt och ekonomiskt. Snart stundar december och ett legendariskt julbord. Till årsskiftet kan Sjömagasinet se tillbaka på ett av sina omsättningsmässigt bästa år genom tiderna.

SNABBFAKTA
Utmaning: Ulf Wagner och Gustav Trägårdh står som köpare till Leif Mannerströms Sjömagasinet. För att affärens ska gå i lås vill banken att Almi ska stå för en del av finansieringen.
Lösning: Både objektet och köparna har starka varumärken och Almi går ihop med Swebank in med ett traditionellt finansieringsupplägg.
Resultat: Efter några få år har de nya ägarna utvecklat Sjömagasinet och kan minska sin lånebörda. Almi avslutar sitt engagemang och ser en lyckad satsning fortsätta växa.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn