Storyn bakom Bzzt - såhär uppfann Per,Sven och Örjan den världsunika taxitjänsten som nu lyfter ur startgroparna

Så här uppfann Per, Sven och Örjan den världsunika taxitjänsten som nu lyfter ur startgroparna

Startade: 2014.
Gör: Erbjuder taxi-tjänster inom Stockholms innerstad i eldrivna trehjulsfordon.
Var: Huvudkontor i Göteborg där utveckling och ledning sitter. Har också ett mindre kontor och fordonsgarage i Stockholm.
Grundare: Per Nyrenius som är marknadschef, Sven Wolf som är VD och Örjan Jansson som är produktchef.
Ägare: De tre delägarna, några av de anställda samt ett antal externa investerare. Dotterbolaget i Stockholm ägs av moderbolaget samt 850 privata aktörer som nyligen köpt 20 % av bolaget genom en crowdfundingkampanj.
Antal medarbetare: 60 anställda förare och 3 administrativa tjänster på Stockholmskontoret. I Göteborg sitter åtta personer med koncept- och mjukvaruutveckling.
Omsättning: 600 Tkr under 2016. Prognosen för 2017 är att landa runt 10 miljoner. Är inte lönsamma ännu, men siktar på att nå break-even i mars 2018.

Det är hektiska dagar på Bzzts kontor. För två veckor sedan lanserade de sin innovativa taxi-tjänst, efter att under två somrar har prototyp-testat den i Göteborg. I samma veva offentliggjorde de sin crowdfunding-kampanj – som blev fulltecknad på bara fem dagar.

– Det var smått chockartat faktiskt, skrattar Per Nyrenius som är marknadschef och en av medgrundarna. Men nu känns det helt fantastiskt att ha över 800 engagerade ambassadörer som delägare!

Vad är det då som skapat denna hype? Jo, gula, trehjuliga el-fordon som laddas med miljömärkt el och kör människor mellan olika platser i Stockholms innerstad. Som en taxi fast för korta sträckor, 3 öre per meter kostar det.

– Optimalt är att åka med oss när man ska 2-3 kilometer. Ska man åka uppemot en mil eller längre är det billigare med vanlig taxi.

Hur uppstod idén?

– Det började med en vilja att göra saker som är lika briljanta affärsmässiga som för miljön. Sven Wolf, Örjan Jansson och jag har känt varann länge och tillsammans har vi till och från bollat olika affärsidéer som det dock aldrig blivit något större av.

Men det ändrades när Per en dag i sin hemstad Lerum såg ett tuktuk-liknande fordon köra omkring. Det visade sig vara en elpod som var utvecklad av elfordons-företaget Clean Motion som Bzzt numer äger en andel i.

– I samma veva hade Über lanserats i Sverige, och vi var väldigt imponerade av dem och hur användarvänlig och bra deras tjänst var. Men vi tyckte att de hade missat hela miljöbiten – och när vi nu fick syn på elpoden som rullade runt på gatorna i Lerum kände vi att detta kan vi göra något av.

De ville testa sin idé så snabbt som möjligt, för "vi är personer som hellre testar en hypotes direkt än skriver en lång fantastisk affärsplan om den".

– Under hösten 2014 testade vi ihop med Lerums kommun och lät kommunens medarbetare ta vår el-pod mellan olika möten. Då visste vi ju inte ens om man kunde köra människor i de här fordonen, men allt gick jättebra och stärkte oss i att gå vidare.

Vad blev nästa steg i marknadstesterna?
– Att undersöka om folk var redo att betala för att resa med oss. Pröva tjänsten i liten skala alltså, men ändå som ett riktigt företag. Så vi skapade vårt varumärke, brandade de tre fordonen som vi hade köpt och skapade en väldigt enkel hemsida med ett sms-baserat bokningssystem.

I juni 2015 var det premiär för Bzzt på Göteborgs gator. De tre grundarna ägnade många av sommarens dagar och kvällar åt att köra dem och dessutom anställde de två unga killar som förare.

Vad lärde ni er?
– En massa praktiska grejer, som att väderskydden var krångliga att kliva igenom och att sätena var obekväma. Och operationella grejer som hur och när vi skulle ladda fordonen och vilka tider som flest ville åka med oss. Sen fick vi mycket positiv feedback den sommaren också – folk älskade verkligen vår idé – vilket stärkte oss!

Men trots sommarens alla körningar kände de att de inte riktigt hade bevisat sin idé tillräckligt för att söka kapital och göra en stor satsning. De bestämde sig därför för att köra en test-sommar till som ett sista slutligt marknadstest.

Under hösten tog de in ytterligare tre delägare som mot en andel i företaget förbättrade tjänsten genom bättre mjukvara, mindre modifieringar av inredningen och marknadskommunikation.

– Under våren tog vi ett lån från Almi för att kunna köpa in ytterligare sex el-poddar, som kostar ungefär 80 000 kronor vardera. Och så lade vi mer krut på kommunikation och skaffade också en lokal för våra förare att ha rast i – blev mer som ett riktigt företag helt enkelt.

Sommaren 2016 blev en succé. När Bzzt-bilarna ställdes in i garaget i november hade de kört över 3000 betalda turer och grundarna hade fått all data de behövde – kring flaskhalsar, löpande kostnader och intäkter, fordonens kapacitet och vad som behövde fixas för att kunna lansera skarpt.

– Det handlade egentligen om två saker: vi behövde skapa en bra app med betalningsfunktion och möjlighet att följa resan i realtid, och sen behövde vi utrusta fordonen bättre och göra dem konsument-fähiga så att säga med bra säten och fjädring, inredning, ljus och så. Kostnaderna för allt detta uppskattade vi till tre miljoner.

Hur hade ni finansierat allting ditintills?
– Med eget kapital på några hundra tusen kronor och sjukt mycket tid. Vi hade trollat med knäna kan man säga, men nu gick vi på traditionellt vis och presenterade en affärsplan till ett antal investerare. I december 2016 landade vi med två parter: Pretio Invest samt Oliver Molse och hans investeringsbolag Modelio Equity.

Gick det lättare eller svårare än vad ni hade tänkt att få riskkapital?

– Det var nog lättare än vi tänkt att få till ett skarpt intresse från investerarna, men sen var det väldigt svårt att värdera bolaget på ett bra sätt och få klart affären.

Och så är vi tillbaka där vi började, två veckor in i en succéartad lansering i Stockholm. 60 förare är anställda och el-podarna rullar varje dag, fram till midnatt på vardagar och till klockan 04.00 på fredagar och lördagar. Målgruppen är nattligt partyfolk i kombination med personer som jobbar i innerstan och snabbt vill ta sig mellan möten.

Vad tror du kommer vara viktiga för att ni ska lyckas växa?
– Att vi levererar vad vi lovar. Vi har ett bra utgångsläge för folk efterfrågar det vi erbjuder – en snabb, enkel och billig tjänst. Men vi måste kunna leverera. Nu är det fortfarande en del uppstartsstrul, appen buggar lite och förarna gör fel ibland. Så just nu jobbar vi hårt för att springa ikapp oss själva, rätta till fel och skapa rutiner för allt som kan hända!

Vilken är er största risk?
– Att volymerna inte ökar tillräckligt snabbt. Vi bedriver en volymverksamhet och behöver komma upp i över 100 podar i Stockholm för att kunna bli riktigt bra. Ju fler vi är på en liten yta desto närmare är vi de personer vi ska hämta upp – och där är nyckeln till vår lönsamhet.

Vad har ni för framtidsplaner?
– Första prio är att växa så snabbt vi bara kan och fixa alla buggar, men sen ska vi lansera vårt reklamkoncept. I början av nästa år ska det vara klart, och det handlar om utomhus-reklam på våra fordon som kommer gå via mjukvaran och alltså förändras beroende på var vi kör vid olika tillfällen. Känns väldigt spännande tycker jag, och jag tror faktiskt att det är det som kommer göra affären bra på riktigt!

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn