Nästa steg - säsong 6

Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter

1. Kortsiktig och långsiktig på samma gång - om ett annat sätt att tänka när man storsatsar

Anpassa visionerna efter plånboken och inte renovera det i onödan viktig del i strategin för att skapa ett fjällens Ikea i Jämtland.

I detta avsnitt delar Hans Bark med sig av sina tankar och erfarenheter för att göra storsatsningar, däribland:

  • Hur man situationsanpassar sina visioner
  • Vilka misstag han försökt undvika
  • Misstaget att långtidsplanera istället för att korttidsparera
  • Varför man måste tänka bredare än det egna företaget
  • Varför det är viktigt att erbjuda rimliga priser
  • Hur distansarbete öppnat upp för nya möjligheter att bo och jobba på landsbyggden
  • Fördelarna av att anställa lokalt och engagera sig i bygden

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

Riv inte ut och ersätt allt när man renoverar, utan istället fokusera på det minsta möjliga man kan göra.

  1. Tänk resurseffektivt:
    Använd så mycket som möjligt av det som redan finns och undvik att riva ut och ersätta med nytt.
  2. Börja i rätt ände:
    Fundera på vad du vill uppnå på sikt och vad du har idag som du kan använda.
  3. Lär av kommunerna:
    De har kommit långt i sitt arbete med återbruk och återanvändning av material.

2. Nöjd med det man har - om att förstå när man inte ska växa

Adisgladis är en butik som säljer hållbart mode och friluftsgrejer och som blivit kända för att sälja nya, funktionella märken före de flesta andra butiker och för sin personliga service. Trots att många uppmanat grundaren Adam Forslund att öppna fler butiker eller satsa på att webbutiken har han insett att även om det skulle kunna göra att han tjänat mer pengar så skulle det antagligen inte göra honom lyckligare.

I detta avsnitt delar han med sig av sina personliga erfarenheter och tankar kring att driva företag, och hur man kan skapa en framgångsrik verksamhet utan att följa alla trender. Han pratar bland annat om:

  • Varför han slutar sälja varumärken när de blivit för kända
  • Hur han skapat en trivsam atmosfär i butiken
  • Kunskaperna han saknar för att driva en riktigt bra e-handel, och varför han likväl inte tänker skaffa dem
  • Varför det är viktigare att göra det man är bra på än att följa trender
  • Varför han inte vill resa i jobbet
  • Hur han gjorde för att förstå vad han inte ville göra
  • Om hur han lyckas äta lunch med sina vänner ofta - trots att han driver en butik.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

Bara för att man är nöjd med det man har idag ska man se till att man kan fatta andra beslut i framtiden.

  1. Ta hänsyn till dig själv innan du tar stora beslut.
    Det gäller både i företagande och i andra aspekter av livet. Att vara medveten om vad som är viktigt för dig och vad du trivs med hjälper dig att fatta beslut som leder till ett mer tillfredsställande liv.
  2. Håll dig anpassningsbar.
    I en föränderlig värld är det de som kan anpassa sig som har störst chans att överleva. Små företag har ofta en fördel i detta avseende, eftersom de kan vara mer flexibla och snabbfotade.
  3. Bygg ett strukturellt värde i ditt företag.
    Även om du startat det och driver företaget är det viktigt att se till att det inte är helt beroende av dig, utan att det har en egen identitet och ett värde för kunderna.Detta gör det lättare att växla över till en ny ägare i framtiden, om det är så att du vill det en dag. 

3. Så lyckas du med PR utan att göra pressmeddelanden

Är pressmeddelanden verkligen den bästa metoden för att fånga journalisters och allmänhetens uppmärksamhet? I detta avsnitt utmanar Elçim Yılmaz, erfaren PR-rådgivare, den traditionella synen på PR och diskuterar varför många småföretag misslyckas med att nå ut. 

Hör henne prata om bland annat detta:

  • Varför det är så viktigt att utgå från sin personlighet när man ska göra PR som småföretagare
  • Hur du identifierar de reportrar som kan vara intresserade av att prata med dig
  • När det är effektivare med en annons på Google än en artikel i GP.
  • Vad som fångar uppmärksamheten hos en journalist och vilka argument som gör att de aldrig vill skriva om dig.
  • Två nyckelfaktorer som gör att du kommer att se resultat, förr eller senare.
  • Varför pressmeddelanden ofta är värdelösa
  • Skillnaden mellan att sälja in sig själv och att erbjuda värdefullt innehåll
  • Varför så många företagare vill imponera på sin mamma
  • Likheterna mellan att ragga på krogen och få kontakt med en reporter

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Gör din hemläxa - tre tips från Almi

Det är av största vikt att göra sin hemläxa, anpassa kommunikationen till rätt journalist, och att alltid förhålla sig professionellt och respektfullt när man interagerar med medierna.

Här är tre tips för effektiv PR:

  1. Gör din research: 
    Identifiera och rikta dina meddelanden till den specifika journalisten som har intresse och erfarenhet av det ämne du vill belysa.
  2. Personlig anpassning:
    När du kontaktar en journalist, visa att du känner till och respekterar deras tidigare arbeten. Detta kan skapa en mer personlig koppling och öka chansen att din historia uppmärksammas.
  3. Håll hög kvalitet och relevans:
    Se till att dina pressmeddelanden är välformulerade, har hög kvalitet och verkligen är nyhetsvärda innan du skickar dem. Överdriven eller irrelevant kommunikation kan leda till att dina framtida meddelanden ignoreras.

4. Sälj mer i butik - här är knepen du behöver lära dig 

Nyckeln till att öka försäljningen handlar på olika sätt om bete sig som kundens problemlösare. 

Bemötandet man får i en butik är direkt kopplat till hur villig man är att köpa något i butiken. För att öka försäljningen är det avgörande att man lyckas få sin personal att se sig själva som någon som hjälper kunderna i butiken att lösa problem än som någon som säljer saker.

- Det primära är att få kunden att känna sig välkommen.” säger Susanne Einhorn, erfaren säljcoach och gäst i detta avsnitt av podden. 

I avsnittet får du bland annat höra

  • Hur man  visar kunden att man bryr sig.
  • Varför välkomnandet är avgörande och vad man kan säga istället för att fråga vad kunden letar efter (som låter för säljigt)
  • Knep för att visa att du är uppmärksam
  • Exempel på frågor som hjälper dig förstå kundens behov?
  • Hur man får kunderna att komma tillbaka
  • Varför man ska föreslå lösningar snarare än produkter
  • Hur man mersäljer

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Fyra tips från Almi

Det är viktigt att omsätta målen till aktioner som personalen kan göra varje dag.

  1. Ha tydliga mål:
    Bryt ner målsättningen för försäljning till konkreta mål per kund och per dag.
  2. Fokusera på mer än bara service:
    Försäljningen börjar när du ger kunden relevanta förslag som de inte visste att de behövde.
  3. Skapa en gemensam bild i teamet:
    Se till att alla i teamet har samma syn på vad försäljning innebär.
  4. Möt kundens energinivå:
    Anpassa din egen energi till kundens för att skapa en positiv interaktion.