Deras Clipsk får kunder att klippa film i mobilen

Lån, Affärsutveckling

Rallarsving Kommunikation

  1. Behov

    Rallarsving Kommunikation hade behov av rådgivning och finansiering när de skulle utveckla sin app Clipsk.

  2. Lösning

    Almi gick in med affärsutveckling och finansiering i form av lån.

  3. Resultat

    Med hjälp av Almis lån kunde Rallarsving Kommunikation utveckla vidare appen och de fick också värdefulla tips och kontaktytor.

Tycker du att det är trixigt att redigera film – samtidigt som du vill hålla proffskvalitet med företaget som avsändare?

Helena Brunkman och Mats Strömqvist såg denna utmaning hos sina kunder och skapade appen Clipsk.

De är två tv-rävar, Helena och Mats, och har jobbat både på TV4 och SVT. När de i sitt bolag Rallarsving Kommunikation föreläser och utbildar många kommunikatörer såg de en stor efterfrågan av att kunna klippa filmer enkelt i mobilen:

– Vi jobbar bland annat för Sveriges kommunikatörer och fick in en massa önskemål från deras medlemmar. Kommunikatörer ska ofta producera film och vill ha en enkel app att både göra filmen i och lägga på företagets grafiska profil, rätt typsnitt och logga, berättar Helena.

De lyssnade på sina kunder och började skapa en app under 2018 – till en början finansierat med pengar från Vinnova. Hundratals kommunikatörer fick säga sitt och önska fritt under processen. 

– Vinnova-pengarna möjliggjorde att vi kunde komma igång. Vi fick en miljon kronor och kom så långt att vi kunde koda första hälften av appen och släppa den. Första året omsatte vi också en miljon. 

Sedan kom pandemin. Helena och Mats sökte ytterligare en miljon kronor hos Vinnova och kunde bygga vidare. Men de behövde också medel för att få företaget att växa.

– Då vände vi oss till både Almi och banken och fick låna pengar. Vi kunde fortsätta utveckla appen och marknadsföra den parallellt – utan att gå under. Det är väldigt tufft att vara egenföretagare, speciellt i början. Du blir inte det minsta rik. Vi har inte heller tagit in riskkapital utan försökt klara detta själva.

Helena menar att tiden inte räcker till för att resa kapital – deras tid går åt till att tillgodose kunderna och ständigt utveckla appen.

Nu förser de kommunikatörer och marknadsförare med ett enkelt och snabbt sätt att göra proffsig byråfilm med mobiltelefonen. 

– Idag är appen otroligt konkurrenskraftig. Kunden kan skräddarsy den genom att lägga in sin egen grafiska profil i allt från färger, logos och typsnitt till vinjetter och musik. Men man kan även ta bort material som finns i appen som standard. Detta gör den världsunik. Det är också ett bra exempel på en funktion som användarna själva önskat sig. Vi har stora kunder med många anställda kommunikatörer och då är det viktigt att göra det lätt att göra rätt.   

De har lagt mycket kraft på att ta fram en säker och tillgänglig lösning – också för att kunderna efterfrågade det. 

Helena Brunkman och Mats Strömqvist berättar om samarbetet med Almi och hur lånet från Almi bidrog till att de kunde utveckla appen Clipsk.

De har stora kunder, till exempel utrikesdepartementet, polisen, Bolagsverket, ett 70-tal kommuner, många universitet och även många stora företag över hela landet.   

– Det är jättestora organisationer som både ställer krav på att filmerna ska gå i linje med den egna grafiska profilen samtidigt som de ska följa lagkraven på tillgänglighet. Dessutom kräver de att appen håller en mycket hög säkerhet. Alla tre sakerna har vi arbetat mycket med, säger Helena.

De är bara tre i bolaget just nu, grundarna och Fredrik Åstrand, chefskodare som också gått in som minoritetsägare.

– Om vi hade haft mer pengar skulle vi bygga en ännu mer slimmad infrastruktur och smidigare sätt att automatisera försäljningen – överlag jobba mycket mer effektivt med sälj än vad vi hinner göra idag. 

Alla pengar som de drar in går direkt tillbaka till utveckling av appen. 

Mats och Helenas löner kommer från kurser som de håller för sina kunder.

– Vi har ett helt fantastiskt community bland våra kunder. De ringer och mejlar oss så fort något är tokigt eller när de saknar något. Om de hittar buggar hör de av sig och vi justerar samma timme. Har vi tur blir en ny version av appen godkänd av App Store redan samma dag. Våra användare behöver aldrig vänta, vilket lett till att Clipsk är otroligt robust och har ett mycket högt anseende bland användarna.

Hur många användare har ni just nu?

– Ingen aning, flera tusen! Från början tänkte vi oss två affärer. Dels privatpersoner som köper den i App Store, dels företagsabonnemang. Då trodde jag i min enfald att privatförsäljningen skulle bli den stora inkomstkällan, men det blev precis tvärtom. 

Appen är på engelska, finns tillgänglig över hela världen och har en infrastruktur för internationell lansering. 

– Däremot har vi inga muskler att kommunicera med vår målgrupp utomlands. Vi mäktar inte med – vi är för få. Men vår hemsida och alla tutorials finns på engelska, så det är krattat, en bit i alla fall. 

De har några kunder i Norge. Och när de gjorde en undersökning med Business Sweden kom de fram till att den brittiska marknaden är mogen för appen. 

– Där har vi stora chanser att lyckas, men vi kan inte göra den förflyttningen själva med nuvarande resurser. 

De erbjuder kunderna årsabonnemang – en affärsmodell som också var ny för Helena och Mats:

– Först tänkte vi: “Kanske 100 kronor som en engångssumma? Är det för dyrt?” minns Helena och fortsätter:

– Om vi hade gjort så hade vi inte funnits idag. 

Almis rådgivare om Clipsk

"Det är personer som Helena och Mats som gör mitt jobb på Almi så oerhört kul och utvecklande. Att få träffa så modiga och passionerade personer som dem, med inställningen att 'allt är möjligt' – det är som balsam för själen och en vitamininjektion för Sveriges företagsklimat och tillväxt!

 

De utmanar och testar men vågar också dra ner 'brallorna' ibland och erkänna att: 'Det här kan vi faktiskt inte – här behöver vi hjälp.' Det är entreprenörskap på riktigt! Med deras energi, driv och hunger på utveckling kan det bara gå åt ett håll. Uppåt! Framåt! Jag säger bara: Håll i hatten för vi kommer att få se mer av Clipsk framöver!"

 

Jessica Hansson, affärschef Almi

Jessica Hansson, affärschef Almi Halland.

De tar istället en årsavgift och då ingår alla nya funktioner som tillkommer under året, med undantag för samarbeten med externa partners.

När de bestämde sig för att satsa på appen tog de kontakt med Almi för rådgivning

– Vi behövde hjälp med att tänka rätt och också förstå vilka nyckeltal som är viktiga att hålla koll på när vi söker pengar. Den hjälpen är vi tacksamma för. Vi har också  fått tips och kontaktytor som vi absolut inte hade fått utan Almi. De har slussat oss vidare till personer som fortsätter hjälpa oss att tänka rätt. Det behöver du verkligen när du driver ett bolag. De har tagit min frustration på allvar. 

Helena poängterar att livet som företagare är snårigt många gånger:

– Som företagare förväntas du klara av allt, samtidigt som du är superfattig och går på fälgarna, men ska visa upp ett dundersjälvförtroende som du absolut inte bottnar i. Jag har väldigt, väldigt stor respekt inför alla dessa småföretagare och företagare överlag som kämpar. Så lätt är det inte, säger hon och fortsätter:

– Men då är det bra att det finns aktörer som Almi dit du som företagare kan ringa, ställa frågor och bli knuffad i rätt riktning. De vill en väl och du behöver inte upprätthålla ett stöddigt yttre. Du har någonstans att gå med alla dina frågor. 

Nu funderar Clipsk-grundarna på hur de ska ta nästa steg. 

– Vi har jättekloka personer i Almi-sfären som hjälper oss att tänka stort. Vi hoppas till exempel att någon är intresserad av Clipsk i sin portfölj – för att stärka sitt varumärke. 

Fakta: Rallarsving Kommunikation AB

Varumärke: Clipsk

Grundades: 2016 av Helena Brunkman och Mats Strömqvist

Ägare: Grundarna och app-utvecklaren Fredrik Åstrand som gått in som minoritetsägare

Säte: Göteborg

Erbjuder: Appen Clipsk där företag med medarbetare snabbt, enkelt och proffsigt kan redigera filmklipp på ett säkert och tillgängligt sätt

Kunder i urval: Bolagsverket, Folkhälsomyndigheten, utrikesdepartementet, polisen, ett 70-tal kommuner, många universitet och bland privata företag finns många fastighetsbolag, försäkringsbolag och tung industri som kunder

Anställda: Ägartrion

Webb: clipsk.se 

Helena Brunkman och Mats Strömqvist