Digitalisering – hot eller möjlighet?

Internet och digitala tjänster är numera en naturlig och integrerad del av vardagen för de allra flesta. I Sverige har nästan hela befolkningen tillgång till Internet och en vanlig dag loggar 4,8 miljoner svenskar in på Facebook.

Digitaliseringen är ett skifte med lika stora konsekvenser som industrialiseringen hade i slutet på 1800-talet.

Egentligen startade hela digitaliseringen redan på 50-talet då de första binära datorerna utvecklades. Sedan dess har datorerna bidragit till en effektivisering som ökar exponentiellt inom många områden. En ny milstolpe passerades under hösten då Googles Deepmind besegrade en av världens bästa spelare i brädspelet Go. Den stora nyheten nu var att Deepmind hade lärt sig att spela helt på egen hand. Dessutom använde Deepmind strategier som ingen mänsklig hjärna tidigare använt. Efter det menar många att det inte är en fråga om, utan när vi får den första artificiella intelligensen med självmedvetenhet. Och om det då kommer att innebära ett hot eller en möjlighet för mänskligheten?

Under 2000-talet har vi fått många nya innovativa tjänster och produkter till följd av digitaliseringen. Att logga in på bankens internet-tjänster är en självklarhet och vi förväntar oss att alla företag och organisationer har samma digitala närvaro, annars blir vi besvikna. Vi fascineras av disruptiva företag som Spotify och Skype, med helt nya affärsmodeller som möjliggjorts av digitaliseringen.

Lars MårdbrantDet är lätt att vi fokuserar på dessa företag som redan från början var långt digitaliserade. Men i Sverige finns över 200 000 aktiva företag, som alla behöver vara med i den digitala transformationen. Sverige har länge haft fördel av att ligga långt fram inom just digitalisering, men denna fördel blir mindre och mindre och många länder knappar nu in på Sverige. Som företagare är det viktigt att öka kompetensen inom digitalisering för att kunna möta en allt hårdare konkurrens. Det gäller för alla företag, oavsett om man är verksam på en lokal marknad eller en internationell marknad. Det är bakgrunden till Google och Almis gemensamma initiativ Digitalakademin. Vi vill att Svenska företag ska bli bättre på digitalisering.

Lars Mårdbrant
Kommunikations- och marknadsdirektör

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube