Snabbväxande leksaksbolag lyfte med Almi-insatser

Strawbees har landat en storkund i amerikanska Barnes & Noble. Almi spelade redan från start en stor roll för Göteborgs-företagets framväxt.

– Jag insåg tidigt att Almi är ett fantastiskt verktyg, säger Strawbees vd Erik Bergelin.

Leksakstillverkaren tog flera kliv framåt via en framgångsrik Kickstarter-kampanj i USA 2014. Strawbees sökte 20 000 dollar för att finansiera produktion och verktyg. Potentialen bedömdes dock så stor att 96 000 dollar, motsvarande cirka 800 000 kronor, strömmade in.

Projektet följdes sedan av medverkan på leksaksmässor i New York och Nürnberg. Det var i New York som den 640 butiker starka kedjan Barnes & Noble föll för Strawbees produkt. Sedan tidigare finns bland andra svenska Designtorget i kundregistret.

– Vi fick extremt positiva reaktioner på mässorna och kände att vi verkligen hade något som saknades. Det finns ett hål i den kreativa leksaksvärlden som vi ska fylla nu, säger Erik Bergelin.

"Sugrörsbyggen"

Erik Bergelin, vd StrawbeesBolaget grundades 2014 och tillverkar kreativa leksaker där sugrör förvandlas till byggen med hjälp av plastnoder. Bakom idén ligger uppfinnaren Erik Thorstensson. Den blev en fortsättning på marknadsföringen av klädnypor från återvunnen plast.

– Vi åkte ner till Indien för att visa upp klädnypan för familjer. I stället blev det så att barnen använde den till att bygga grejer. Där och då insåg Erik att det finns ett behov av konstruktionsleksaker av återvunnen plast, säger Erik Bergelin.

En faktor bakom Strawbees framfart är, som Erik uttrycker det, tryggheten i det svenska systemet.

– Den möjliggör ju att våga ta steget att starta något nytt. Det finns en säkerhet att falla tillbaka på om projekt misslyckas. Jag insåg tidigt att Almi är ett fantastiskt verktyg. Dels via rådgivning med tillhörande mentorskap där jag gick med och som jag fortfarande deltar i efter 1,5 år, och dels i finansieringsdelen. Vi har gått in med eget kapital och Almi har finansierat upp. Att kunna växa kräver kapital.

– Lånet från Almi var extremt viktigt eftersom det möjliggjorde vår första produktion. I rådgivningsdelen har jag imponerats allra mest av den stora kompetens alla jag pratat med – och träffat – har. Kanske allra bäst är att Almi delat med sig av kontakter jag inte tidigare kände till. Jag har lotsats rätt.

Helhetskoncept

Strawbees nya leksak, i en uppdaterad förpackning, släpptes på marknaden i december 2015. Erik Bergelin beskriver den som lättbyggd, och unik så till vida att den är begåvad med mekaniska system som rör sig och kan snurra runt sin egen axel. Det speciella är med andra ord fysik och ingenjörsskap i förening.

– I världen pratas det mycket om STEAM Education*. Ett helhetskoncept där du pluggar och kombinerar allt. Vår produkt uppfyller alla fem kriterier. Den är helt olåst och du kan bygga vad som helst utan några instruktioner, ungefär som Lego på 1970-talet. Vi är också måna om att allt vi gör är könsneutralt. Det är ingen leksak riktad till en kille eller tjej. Det är en leksak för barn.

Allt pekar mot en lysande framtid för Strawbees. I samband med mässan i New York uppmärksammades företaget av ansedda tidskriften Forbes under rubriken "The toys to watch 2016". Fjolårets 2,4 miljoner kronor i omsättning spås tredubblas 2016. Bolaget sysselsätter i dag nio anställda, varav fem på heltid. Om två år bedöms de nio vara 20.

* FOTNOT: STEAM är en förkortning av Science, Technology, Engineering, Arts, och Mathematics. På svenska forskning, teknik, ingenjörskonst, konst, och matematik.

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube