Sveriges techsuccéer ger sina bästa tips

Sveriges framgångar som technation förundrar många: Hur kan ett land med tio miljoner invånare få fram så många globala techsuccéer? Vi frågade författaren Kina Zeidler, som intervjuat flera av bolagsvärldens största, vad som krävs för att bli en enhörningsentreprenör.

"Maniskt passionerade och riskbenägna." Så beskriver Kina Zeidler de superstjärnor till entreprenörer som hon har intervjuat och skrivit om i boken "Det svenska techundret" (Pagina Förlag). De är grundare av bolagsjättar som Mojang, Klarna och Spotify och trots skilda bakgrunder och förutsättningar delar personerna bakom enhörningsbolagen (privatägda bolag som värderas till över en miljard dollar) en drivkraft utöver det vanliga.

– Jag tror inte att alla kan bli enhörningsentreprenörer. De här personerna har specifika egenskaper som gör att de bara kör på och kör på – inte helt olikt elitidrottare, säger Kina Zeidler.

Men det är inte bara den unika drivkraften som förenar entreprenörerna. Rätt kontaktnät, erfarenhet, kopplingar till IT-världen och förmågan att rekrytera är andra faktorer som visat sig avgörande för framgångarna.

Och så kommer vi till frågan om kön. Att det knappt finns några svenska enhörningsbolag startade av en kvinna är ett faktum. Kina Zeidler resonerar kring förklaringar som att det inte är lika socialt accepterat att kvinnor prioriterar arbete framför familj i den grad som krävs för framgångar av den här kalibern. Även "the similarity effect" – att vi tenderar att rekrytera och investera i människor som liknar oss själva – bidrar till att branschen fortsätter att vara så mansdominerad. Men så behöver det inte alltid vara!

– Jag såg på Isabella Löwengrips blogg att hon läst boken och att hon skrev till sin parhäst Pingis Hadenius att de ska bli det första kvinnliga enhörningsbolaget. Det kommer så otroligt många duktiga och imponerande unga tjejer nu så branschen kommer säkert se annorlunda ut i framtiden, tror Kina Zeidler.

Tio bolagstips från våra svenska techsuccéer

Tipsen är från Kina Zeidlers bok "Det svenska techundret" där du kan finna fler bolagsbyggarråd och läsa om de svenska superentreprenörernas framgångssagor.

1. Bli aldrig bekväm
"Sluta aldrig läsa, uppleva och lära dig nya saker, både som företag och som person. Om du väl blir bekväm kan du vara säker på att någon annan kommer att springa om dig." 
Daniel Ek, Spotify

2. Ha roligt
"Ha roligt varje dag. Har jag det? Ja, det tycker jag. Inte varje dag kanske, men de allra flesta dagar."
Daniel Ek, Spotify

3. Jobba med gruppen
"När man identifierat vilken grupp man vill ha, då är nästa steg att inse att det inte är så lätt att bara slänga ihop tio duktiga personer i en grupp och plötsligt fungerar allting. Det kräver ett mer aktivt ledarskap. Man måste förstå gruppdynamiken."
Sebastian Siemiatkowski, Klarna

4. Lägg krut på rekryteringen
"Man måste vara uthållig i rekryteringen, det är där man gör misstagen. Att bara rekrytera någon för sakens skull blir aldrig bra. Gör allt för att få in de bästa medarbetarna! Våga ge ifrån dig andelar, det är värt det."
Niklas Adalberth, Klarna

5. Föregå med gott exempel
"Vi försökte lösa vår företagskultur genom att anställa en 'chief cultural officer' som vi trodde skulle lösa allt. Det blev inte bra. Det vi lärde oss var att vi var förebilder. Om inte vi sa hej på morgnarna, sa ingen hej. Om vi hade betett oss som svin, skulle anställda också ha gjort det."
Niklas Adalberth, Klarna

6. Satsa tid
"Inse att om du ska bygga bolag måste du satsa all din tid. Att vara entreprenör är inte ett jobb. Du måste leva med ditt bolag. Du och bolaget blir samma. Det är både positivt och en utmaning. Om du har en familj måste din familj vara med på detta."
Niklas Zennström, Skype

7. Fira framgångar
"Det är viktigt för en själv och teamet att uppmärksamma när företaget nått mål man satt upp. Då blir nästa mål ännu mer attraktivt att uppnå."
Carl Manneh, Mojang

8. Vårda relationen med ägare
"Ett råd vi brukar ge är: se till att ni har en extremt god relation med era delägare, eller se till att allt ni avtalat finns på papper."
Filip Engelbert och Jonas Nordlander, Avito

9. Studera omdömessajterna
"Vi följer slaviskt de omdömen vi får från omdömessajten Prisjakt och liknande. Varje måndag skickar vi ut veckans omdömen till de anställda, kommentarer som kan handla om allt från vad kunderna tycker om förpackningsmaterial till hur Klarna fungerar till om det fattas något i sortimentet. Vi fångar upp alla signaler direkt."
Pär Svärdson, Adlibris, Apotea

10. Var två
"Om en av oss känner för att kasta in handduken och ge upp, då är vår oskrivna regel att den andra tar på sig rollen att säga: 'Kom igen nu, det här blir bra!' Som entreprenör går man igenom faser. Jag tror aldrig att vi hade kommit så här långt om vi hade byggt det här bolaget på egen hand."
Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, Truecaller

Vill du läsa mer i boken? Almis läsare får köpa boken med rabatt, uppge koden: techundret i kassan på Bokus.

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube