Så blev Yubico en världssensation

Det började med ett innovationslån från Almi.
Nu håller Yubico på att förändra världsstandarden för säkerheten på internet.
– Det är inte en lätt utmaning – men viktigt och fantastiskt spännande, säger Stina Ehrensvärd, grundare och vd för Yubico.

Berätta om Yubico! Hur förklarar du för någon som inte har hört talas om företaget?Yubico i användning
– Vi utvecklar och säljer en unik teknik för säker login, som är enklare att använda, säkrare och mer skalbart än traditionella bankdosor, engåndskoder via mobilen och smarta kort. Produkten heter YubiKey, ser ut som en litet USB-minne och används idag internt av 25 av världens 100 största bolag, inklusive Google och Facebook. Vi omsätter i år ungefär 200 miljoner svenska kronor och är lönsamma sedan fem år.

Hur gjorde du för att ta dig vidare från idéstadiet?
– Min man Jakob, som är elektronikingenjör och bolagets tekniske chef, byggde en fungerande prototyp av vår första YubiKey. Vi kontaktade därefter en oberoende Internetsäkerhetsexpert som frågade honom om han kunde skriva en säkerhetsrapport som vi kunde använda i diskussion med potentiella kunder. Han skrev inte bara en utmärkt rapport utan erbjöd sig även att investera i bolaget och aktivt arbeta i bolaget tillsammans med en annan affärsängel. Vi blev därefter tipsade om STING i Stockholm, blev ett av deras inkubatorbolag, som i sin tur tipsade oss om Almis Innovationslån. Vi hade nu de ekonomiska resurserna att anställa ett par personer och tillverka ett första hundratal enheter som vi sålde till våra första kunder. I ett senare skede ville vi göra investeringar i produktionen, och då stärkte vi upp med ett vanligt företagarlån från Almi.

Vad är nästa steg för Yubico?
– Tillsammans med Google har vi utvecklat "Universal 2nd Factor (U2F)", som är en ny öppen standard för säker login. Tekniken är baserad på vår senaste generation YubiKeys och möjliggör att en och samma nyckel kan användas på obegränsat antal webbplatser, för alla datorer, mobiltelefoner och plattformar utan att användaren bStina Ehrensvärd, Yubicoehöver ladda ner någon mjukvara. Initiativet kan liknas vid ett globalt och skalbart Bank-ID. Initiativet har blivit del av FIDO Alliance som backas av flera än 200 företag, bland annat Microsoft, Visa och Bank of America. Google och Dropbox har byggt in support för U2F. Nästa steg för Yubico är att säkerställa att tusentals nättjänster gör support för denna öppna standard och därmed förhindra att miljarder identiteter och dollar fortsätter att stjälas över nätet. Det är inte en lätt utmaning – men viktigt och fantastiskt spännande.

Vilken är den största lärdomen du tar med dig efter de här åtta åren?
– Om man har en vision som man verkligen vill förverkliga och känner att det kommer att gå, trots att det finns hinder i vägen, då skall man lita på sin intuition och köra. Under resan behöver man dock ett bra team med personer som kompletterar varandra. Få innovatörer och företagare lyckas ensamma. En annan sak som jag lärt mig om mig själv är att jag har en extraväxel när jag står inför en riktigt tuff situation. Jag blir sporrad av det och tänker "det här måste vi lösa!".

Hur viktigt är det är med finansiering för startups?
– Det beror helt på vilken verksamhet det gäller. Vissa är mer kostnadskrävande än andra. Bästa rådet är att försöka hitta en kund som är intresserad av den nya lösningen och är beredd att helt eller delvis finansiera utvecklingen. Då kommer produktens kravspecificering, bolagets intäkter och möjligheter till ytterligare finansiering mer eller mindre på köpet. Vi finansierade utvecklingen av vår senaste generations YubiKey på detta sätt och har sen dess varit lönsamma.

Har du något generellt tips till entreprenörer som är i uppstartsfasen?
– Hitta din nisch! Hitta en plats eller målgrupp där du tror att du kan funka istället för att vara överallt och försöka sälja till alla.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande i Stockholm/Sörmland.
Följ oss på Facebook