Så lyckades matmarknaden Paradiset att skapa ekosuccé

Förra året öppnades för första gången entrédörrarna till matmarknaden Paradiset på söder i Stockholm.

– Vi har haft extremt bra tajming, folk har ett stort behov av bra mat som gör gott, säger Johannes Cullberg, VD och grundare av Paradiset.

Nu har de, med hjälp av bland annat Almi Företagspartner, lyckats expandera till City och snart till Sickla Köpkvarter. Ytterligare 16 nya butiker förväntas öppna inom fem år.

Hur började allt och varför kände du att Paradiset behövdes?

– Jag var helt enkelt trött på att handlaren hade makten över vad jag skulle köpa. Eko-produkterna var nästintill gömda och fram ställdes sådant som lockade med billigt pris istället för bra och hållbart. Det gick inte längre, jag var tvungen att göra något, så jag började spåna på en affärsplan. Efter att ha testat min affärsidé på min umgängeskrets och fått ett rungande ja körde det tuffa arbetet igång på riktigt. Ungefär ett år gick till planering, att hitta finansiärer och fastighetsägare och hitta relevanta personer att ha med på tåget. Efter att en kille hoppat av bara dagar innan kontraktet skulle skrivas på, kontaktade jag handlaren Henrik Strinning, som enligt mig är den vassaste dagligvaruhandlaren i Sverige. Vi kompletterar varandra väldigt bra, han är superanalytisk på detaljnivå och jag ser "the bigger picture". Nu är han med som delägare och det kunde inte ha blivit bättre, säger Johannes Cullberg.

Vad är Paradiset?

– Paradiset är en matmarknad som grundar sig i att kunna erbjuda bra alternativ till människor som är måna om sin egen och sina barns hälsa, samtidigt som de vill värna om miljön. Hållbarhet genomsyrar allt Paradiset gör: elen i butikerna drivs av vind och vatten, kylarna av koldioxid, städutrustningen är miljömärkt och alla produkter är noga utvalda utan farliga tillsatser. I både butiken på Södermalm och den nyöppnade i Stockholms City finns även en food court, som dels använder komposterbara bestick och tallrikar gjorda av sockerrör och dels ser till att all mat med kort datum från butiken kommer till användning. Det är oftast en matkedjas största utmaning, allt matsvinn. Och vi som har 70% ekologiska matvaror har också kortare datum att förhålla oss till. Då är det perfekt att kunna laga till otroligt fräsch och god mat av det, eller mixa mjuknande frukter till härliga juicer, säger Johannes Cullberg.

Varför har ni lyckats så bra med Paradiset?

– Tajmingen var otroligt rätt för oss, 2014 ökade ekomarknaden med 38%, 2015 var den uppe i 39%. Det är den högsta ökningen i världen och i år gick vi även om Danmark som länge stått i spetsen. Medvetenheten, efterfrågan och kunskapen ökar hela tiden, och vi hade rätt idé på rätt plats i rätt tid. Sedan har rådgivningen och lånekapitalet från Almi hjälpt oss att nå fram till den succé det är idag. För mig har kapitallånet från bland annat Almi varit helt avgörande för att kunna känna den trygghet som krävdes för att jag skulle våga gå vidare. Avigsidan med entreprenörskapet är att du sitter med riskerna själv, men tillsammans med företag som Almi kommer tryggheten och fler vågar ta chansen, säger Johannes Cullberg.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande i Stockholm/Sörmland.
Följ oss på Facebook