En fot i det digitala. Två fötter på golvet.

Anna Martelleur hade provat alla slags arbetsplatser inom frisöryrket när hon bestämde sig för vad hon verkligen ville bli – frisör! Men en företagande sådan. Möt klippan på Kungsgatan som gör Uppsala lite snyggare.

Hennes släkt har varit säker på saxen i generationer, men för Anna Martelleur var det aldrig en självklarhet att hon skulle bli frisör. Hennes skoltrötta 80-talsjag såg dock en möjlighet till självförsörjning och tänkte: varför inte? Tre decennier senare står hon som ägare till två av Uppsalas mest välbesökta frisersalonger, Salon King St och Salon King. Båda salongerna välkomnar alla typer av kunder, men måste man särskilja dem har King St en mer modern prägel medan King är både frisör och barberare.

– Jag och min kollega slog upp portarna för vår första salong 2010. Det var först då jag förstod att detta var vad jag verkligen brann för, då företagandet gav allt en ny dimension. Till en början växte vi i lagom takt, men sedan kom vi till ett vägskäl där vi antingen var tvungna att satsa på allvar eller hitta andra arbetsformer, minns Anna.

Och satsade var precis vad de gjorde. Verksamheterna tog fart och idag, sex år efter att första kunden steg över tröskeln, har Anna och hennes kollega åtta anställda på sina två salonger. Båda verksamheterna går som på räls, något du inte kan ta för givet i en traditionellt sett konkurrensutsatt bransch.

– Förut fanns det massor av skolor som skickade ut duktiga frisörer på löpande band. Alla ville hyra stol och köra eget, ingen ville vara anställd. Men någonstans tog det stopp och plötsligt fanns det många fler frisörer än det fanns kunder. Idag är det mer lukrativt att vara anställd eftersom lönerna är så pass bra och du kan tjäna mycket på provision.

Ingen lär sig ett hantverk på egen hand
Frisöryrket kräver stor precision och känsla – inte helt olikt bra företagande. Så hur ska du gå tillväga när du har en bra affärsidé och mycket kunskap, men inte nödvändigtvis det som krävs för att genomföra planen? När Anna började utveckla sina två verksamheter bestämde hon sig för att gå en kurs i kvinnligt företagande hos Almi. Något som gav mersmak.

–Det var vansinnigt givande! Även om jag redan kunde en del var det otroligt lärorikt och det gick upp för mig hur många saker du måste tänka på som företagare. Efter en tid gick jag även med i Almis Skuggstyrelse* där jag kunde ta del av andras tankar, problem och lösningar. Också det var kanon, säger Anna.

Anna hade alltid trott att ett företag som Almi endast är intresserade av mer innovativa branscher där allting går snabbt, men så är inte fallet. Det är företagsidén och möjligheten till bärande utveckling som är det viktigaste. Samarbetet har lett till att Anna idag sitter i riktiga styrelser och är lika bekväm med frisering som fakturering.

– Jag har också en mentor på Almi som ger mig inspiration och boosting på tillväxtresan!

Fredagsfrissan endast ett knapptryck bort
Kvalitet ut i fingerspetsarna – bokstavligen – är prio i Annas värld. Men den digitala världen har definitivt också haft ett finger med i spelet när det kommer till att utöka kundbasen. En av de största förändringarna på båda salongerna under senare år har varit möjligheten till onlinebokning. Efter viss skepsis insåg Anna att digitalisering kommer med många fördelar även för en bransch som kännetecknas av fysiskt utförande och direktkontakt med kunden.

– Kassalagen, svarta lådan och loggböcker gjorde det svårt för oss frisörer. Vi förstod att vi behövde en dator! Det började med en hemsida och snart tillkom onlinebokningen. Som med allt annat nytt kan det kännas som att du inte har kontroll, men jag förstod snabbt att digitaliseringen breddade oss rejält. Onlinebokningen, som idag utgör mellan 50-60 % av våra bokningar, är exempelvis bra för trendiga människor som gör allt i telefonen eller letar snabba tider i sista minuten. Det är också ett bra sätt för oss att hålla koll på vilka kunder som kommer tillbaka och inte.

Det enda jobbiga är att hemsidan kräver uppdatering, när allt Anna och hennes kollegor vill göra är att ge folk en snygg frisyr.

– Man kan säga att vi har en fot i digitaliseringen och två fötter på golvet. Klippningen kan vi aldrig digitalisera, skrattar Anna.

Hårsvall i trygga händer
Anna menar att nyckeln till framgång ligger i att vårda själva hantverket lika mycket som du vårdar kunderna. Att ta frisöryrket på allvar innebär mer än att klippa tjusiga frisyrer, du måste även träna upp nästa generation och utveckla din verksamhet i takt med tiden. En stor del av detta innebär att trendspana. Anna var exempelvis snabb med att haka på skäggtrenden och det är inte för inte Salon King profilerat sig som stans kanske bästa barberare.

– Vår bransch inriktar sig alltid på kvinnor som den naturliga målgruppen i all marknadsföring, men männen är fantastiska kunder! Gillar de dig och produkterna du säljer är de trogna livet ut.

Och att många, såväl män som kvinnor, gillar hennes frisersalonger råder det inga tvivel om. En kundnöjdhet som har flera förklaringar. Exempelvis är det inte vem som helst som får jobba hos Anna. Alla anställda på Salon King St och Salon King har gesällbrev eller mästarbrev och de tar även in elever som får lära sig hantverket på plats.

– Du skulle aldrig sätta dig i en taxi om du visste att föraren saknade körkort. På samma sätt har vi ett ansvar för kunden när vi sätter kemikalier i håret och arbetar med vassa verktyg. Vi har även licenser uppsatta som berättar för dig som kund vilken nivå vi arbetar på.

Förutom kunskapsbevis och lång erfarenhet tror också Anna att kommunikationen mellan medarbetarna och kunderna är superviktig. Salongerna drivs därför med en tydlig policy som alla måste kunna skriva under på. Den som inte vill vara med på det sättet bör helt enkelt inte jobba hos oss.

– Jag skulle vilja jämföra det med en båt: fel man på fel plats och ni sjunker! Vår utmaning framåt är att vi vill växa ännu mer, men för att göra det krävs rätt folk. Och utan kvaliteten vill vi inte ens växa, den är något vi aldrig tänker tumma på, avslutar Anna.

Annas 3 bästa tips till företagare i startgroparna:

1) Ha både mod och tålamod
Det gäller att hela tiden se på marknaden och ta reda på vad kunderna verkligen efterfrågar. När du vet – våga satsa!
2) Dela ledarskapet
Att ha en partner att driva företaget med är guld värt i vår bransch och säkert många andra. Jag kan verkligen rekommendera det!
3) Jobba med rätt personer
Välj medarbetare med omsorg. Då blir de ett stöd på din tillväxtresa.

*En av deltagarna i Annas Skuggstyrelse var Ola Strandberg, vars tillväxtresa du kan läsa om här.

Om Salon King St & Salon King

Företagsnamn: Salon King St & Salon King
Grundades: 2010
Företagets säte: Uppsala
Antal anställda: 8
Kunder: Alla åldrar och segment.
Tips till andra som vill starta företag: Ha både mod och tålamod. Var lyhörd för vad marknaden vill ha.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook