Upplevelsen är allt – möt entreprenören som alltid ger det lilla extra

Det vissa ser som god service, ser Uppsalasonen och företagsproffset Oscar Diös som en självklarhet. Den verkliga nyckeln till en stark besöksnäring och nöjda gäster är att överträffa förväntningarna. Inte minst för dig som driver ett hotell som inte är anknutet till stora kedjor.

Rena handdukar och room service alla tider på dygnet i all ära – många letar efter mer än bara komfort när de väljer hotell. Detta är något Uppsalaentreprenören Oscar Diös tagit fasta på i sitt företagande. När han för åtta år sedan slog upp portarna, eller rättare sagt kabindörren, till sitt nya vandrarhem var det många som höjde på ögonbrynen. Idag är Jumbo Stay vid Arlanda – en ombyggd jumbojet med totalt 33 rum – ett stort dragplåster för turister från världens alla hörn. Här kan du övernatta i en av motorerna, eller varför inte slå på stort och påbörja smekmånaden i bröllopssviten som tidigare var planets cockpit.JumboStayFoto: Jumbo Stay

– Jumbo Stay lockar resenärer som söker något utöver det vanliga, även när de ska med en tidig flight morgonen därpå. Du kan välja en bädd i delat rum eller att bo i privatrum, säger Oscar.

Från flyget till citykärnan med det lilla extra i bagaget
Hans tillväxtresa inom besöksnäringen kännetecknas av att han byggt hotell för att sedan sälja och återinvestera i nya, större projekt. För fyra år sedan öppnade han även CityStay i Uppsala, som på pappret liknar ett traditionellt hotell för prismedvetna resenärer som ändå vill bo centralt. Det finns dock en distinkt skillnad mellan Oscars och många andra verksamheter – inställningen till gästerna.City StayOscar Diös och Anna Form-Diös ägare av CityStay och Jumbo Stay. Foto: Anna Lidé.

– Det gäller att förstå vem som verkligen betalar din lön och i vår bransch är denne någon besökaren. Försvinner gästerna försvinner också intäkterna och därmed jobben, förklarar Oscar.

Båda hotellen går ungefär lika bra och det råder inga tvivel om att en stor del av framgången beror på det aktiva förbättringsarbetet. Oscar understryker att det är extra viktigt för mindre, familjeägda hotellverksamheter att försöka överträffa gästernas förväntningar om de ska ha en chans att överleva konkurrensen. Inte bara från de stora kedjorna i Sverige, utan från nytänkande hotell i andra länder.

– Vi jobbar ständigt med vidareutbildning. CityStay och Jumbo Stay mäter dagligen förbättringar med en metod vi kallar för DLE – kort för Det Lilla Extra. Vad har vi gjort för gästerna utöver det förväntade? Gick vi fram och erbjöd dem dagstidningen vid frukosten eller lät vi dem hämta den själv? Vad kan vi göra bättre för att mäta oss med andra hotell i framkant?

Foto: CityStay

Stora utmaningar kräver ökad professionalitet
Just nu är den svenska besöksnäringen på topp, vilket märks på alla nya utmanare som dyker upp, men goda tider är något Oscar menar att du aldrig bör ta för givet:

– Besöksnäringen är ju en exportindustri på hemmamarknaden. För att locka besökare, och dessutom få dem att vilja komma igen, måste du hela tiden vara på tårna. Vi ser fler och fler stora hotell växa fram och man kan undra var all utbildad personal kommer ifrån. Svaret är tyvärr att utbildningen är bristande, vilket går ut över besöksnäringen och därmed också Sveriges attraktionskraft i världen.

Professionaliteten han eftersträvar inkluderar ett helhetstänk kring alltifrån själva upplevelsen till hållbarhetsfrågor, något hans egna verksamheter också arbetar mycket med. Oscar tror att en aktör som Almi, med vilka han tidigare samarbetat, kan hjälpa till att belysa vanliga problem för företag både inom besöksnäringen och i andra branscher. Detta kan göra att fler unga entreprenörer vet vilka utmaningar de står inför och dessutom kan det trigga många att ta fram en faktisk lösning – de flesta företagen föds ju trots allt utifrån ett behov.Oscar DiösFotograf: Oscar Diös

– Är idén bärande finns det även finansiellt stöd att få från Almi, något de flesta banker drar sig för. Det viktiga är att undersöka marknaden du är intresserad av och försöka se behoven utifrån kundens perspektiv. Det var det jag gjorde när jag ringde och frågade var jag kunde hitta ett vandrarhem i centrala Uppsala. De hänvisade mig någonstans utanför stan och jag insåg den stora möjligheten, avslutar Oscar.

Oscars tre tips till unga företag och entreprenörer:

Grotta in dig
Sprid inte dina idéer för brett, utan nischa in dig. Ställ frågor till köparna i branschen. Vad saknar de? Vad fungerar och inte? Folk delar gärna med sig av sina problem så insup så mycket information du bara kan!

Lek kund
Försök att få det du tror saknas på marknaden. Får du inte napp? Bra! Då vet du att din produkt eller tjänst kommer att vara unik.

Läs av kunden
Oavsett vilken bransch du verkar i gäller det att läsa av och försöka förstå vad varje kund efterfrågar – mer än det som går att läsa sig till. Försök att ge utöver vad som förväntas, då kommer kunderna tillbaka.



Tillväxtlyftet är ett samverkansprojekt för att stödja och utveckla små och medelstora företag så att fler företag i Östra Mellansverige når ut och vidgar sin marknad internationellt. Projektet finansieras av ALMI, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook