Innovatör med många strängar på sin gura

Efter 15 år i mjukvarubranschen bestämde sig Ola Strandberg för att ta upp sin ungdomshobby på nytt – att bygga gitarrer. Snart köade världsberömda musiker för att testa hans banbrytande design och i dag har varumärket världen för sina fötter. Almi har följt med från starten.

– Intresset har alltid funnits där. Jag växte upp i en familj där ingen var rädd för att fixa och laga saker. Pappa byggde förstärkare och jag rev tv-apparater, säger Ola.


En huvudlös idé
Ola Strandberg har jobbat världen över. Åren på chefspositioner inom mjukvarubranschen i England och USA var hektiska, men när han flyttade hem till Uppsala igen blev tempot ett annat. Plötsligt fick han tid över och under julen 2007 föddes idén till den första gitarrprototypen. Tidigare hade musiker som var ute efter det lilla extra fått nöja sig med konventionella gitarrer med en tillbyggd sträng. Ola tänkte bortom traditionerna och angrep utmaningen ur ett industridesignperspektiv, snarare än som ett regelrätt gitarrbygge.

– Det var mest som en hobby från början. Visst fanns det folk som byggde ergonomiska gitarrer, men det gick alltid ut över looken. Jag ville skapa något som var funktionellt och gjorde skillnad, men som också var snyggt, coolt och roligt. Något som gick att bygga med konventionella metoder men som erbjöd en helt ny känsla.

Den huvudlösa – i dag ikoniska – gitarren Ola designade stack ut rejält på marknaden och när han började lägga ut poster om projektet på forumet Project Guitar blev intresset stort. Folk var väldigt stöttande och inspirerade honom att fortsätta.

När artisten själv får välja
Almi kom in i bilden redan på innovationsstadiet. Ola fick 15 000 kronor i innovationsstöd och började sälja sin unika mekanik till andra tillverkare. Allt skedde vid sidan av hans heltidsjobb, men 2010 hade han äntligen färdigställt sin helt egendesignade modell. Den vann Guitar of the Month på Project Guitar-forumet och snart fick Ola in specialbeställningar från jordens alla hörn.

Klivet över till en regelrätt business skedde i samband med en stor gitarrmässa i USA, där artisten Tosin Abasi från metal-bandet "Animals as Leaders" rockade loss på en av Olas gitarrer. Allt fångades på film och klippet fick stor uppmärksamhet. Varumärket fick därmed en trovärdighet som inte går att köpa för pengar.



Ett företag växer fram
Samtidigt som Strandberg Guitars växte och tillverkningen började outsourcas för linjeproduktion, deltog Ola i Almis Skuggstyrelse och coaching-program.

– Coaching-programmet var oerhört givande när jag låg i startgroparna med aktiebolaget. Det var bra att ha ett bollplank och vi fördelade coachingen lika mellan varumärkesstrategi, logistik och tillverkning. Skuggstyrelsen, där man får agera företagare och styrelsemedlem mot ett par andra bolag i samma situation, var också väldigt lärorik för mig, förklarar Ola.

Bland annat hjälpte samarbetet med Almi att utkristallisera det som i dag är företagets tre huvudgrenar – rena produktionsmodeller, gitarrer där du väljer exempelvis färg och mikrofoner samt specialgitarrer som byggs i nära dialog med dig som kund.

På väg mot den stora scenen
Snart tio år efter att Ola började skissa på sin första EndurNeck ™ satsar Strandberg Guitars hårt internationellt, bland annat på den amerikanska, japanska och kinesiska marknaden där intresset är stort. Bara i Japan såldes 1000 gitarrer förra året. I dagsläget är den största utmaningen för Ola att på allvar nå den breda massan och inte bara målgruppen som "kan gitarrer" – ett steg som Almi självklart är med och stöttar.

– Det gäller att sticka ut tillräckligt för att folk ska bli nyfikna, men inte så pass att de inte vågar prova din innovation. Förutom att bygga gitarrer driver vi just nu ett forskningsprojekt med Linnéuniversitetet, där vi utvärderar modifierade träslag för konstruktion av gitarrer. Almi är en trygg partner både internationellt och på hemmaplan. Deras stöd gör att företaget kan utvecklas på flera håll samtidigt, avslutar Ola.

Olas 3 tips till innovativa företagare:

Fyll behovet
Agera efter vad du tror att kunderna saknar, snarare än utifrån vad du tycker är häftigt. Försök hitta ett sätt att kommunicera med marknaden. Vad saknas och hur kan du fylla behovet?

Sätt din egen agenda
Lyssna och ta in, men låt inte andra bestämma vad ditt varumärke ska vara. Om du har möjlighet – testa och verifiera ditt produkterbjudande, exempelvis via crowdfunding, innan det blir din huvudsakliga inkomstkälla. Försök också att hitta "riktiga" kundreferenser, då de inger förtroende för din produkt.

Våga säga nej
Skulle något strula på vägen, måste du kunna stå för garantin. Våga säga nej till kunder du inte är säker på att kunna vårda.

Information om Strandberg Guitars:

Företagsnamn: Strandberg Guitars AB
Etablerades: Idé 2007, aktiebolag 2012, heltidssysselsättning 2015
Företagets säte: Uppsala
Antal anställda: 2
Kunder: Tusentals världen över. Mest kända: Allan Holdsworth, Tosin Abasi, Misha Mansoor. Aktuell med Gustavo Assis-Brasil på årets Uppsala Gitarrfestival
Tips till andra som vill starta företag: Testa först produkten på marknaden. Försök få bra kundreferenser.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook