Från researrangör till IT-exportör – en tillväxtresa utan gränser

Att anlita resebolaget Trippus skulle vara som att trycka på en knapp och luta sig tillbaka. Men för Martin Klöfver och hans medarbetare innebar denna serviceambition en för stor manuell administration. Lösningen: en briljant mjukvara som blev till en tillväxtresa med Almi Företagspartner som stöd.

Resetjänster online fanns det gott om redan vid millennieskiftet. IT-experten Martin Klöfver såg dock en chans att sticka ut ur mängden när han startade Trippus, mitt under rådande dotcom-boom. Verksamheten var tänkt att fungera som en mäklare av gruppresor för företag, där varje unik detalj inför eventet kunde skräddarsys utefter kundens önskemål. All administration fick Martin och hans medarbetare att ta fram en mjukvara som skulle underlätta deras arbete.

"Almi Företagspartner samordnar allt och ser till
att saker blir 
gjorda. De är riskbenägna och har
som mål att hjälpa 
ditt företag."

– IT-systemet vi utvecklade gjorde det möjligt att enkelt överse och justera ett företagsevents alla delar och specifikationer utifrån tycke och smak. Det som tidigare krävde mycket manuell administration, kunde vi nu lösa snabbt och smidigt med några knapptryck. Mjukvaran växte fram helt utifrån vårt eget behov men våra kunder blev snabbt intresserade, förklarar Martin.

Nya gränssnitt och mindre begränsning
Det blev snart uppenbart att Trippus verkliga tillväxtpotential låg i mjukvaran själv, ett verktyg som både förenklade och gav mer krut åt den ursprungliga affärsidén. Man valde därför att genomföra en omstrukturering och helt inrikta sig på att sälja företagets tjänster via licenser av mjukvaran. Trippus hade gått från att förmedla företagsresor, till att bli en IT-leverantör för mötesindustrin. En framgångsnyckel i processen var Trippus deltagande i Almis tillväxtprogram som de fortfarande är en del av.

– Almi har fungerat som vår kanal för att kunna genomföra vår stora förändring under de senaste fem åren, då vi satsat hårt på vår produktutveckling och på den internationella expansionen. Vi har bestämt oss för att ligga i framkant i den tekniska utvecklingen för mötesindustrin och med Almis hjälp har vi exempelvis fått möjlighet att ta fram våra populära mobilappar som mötesarrangörerna och deltagarna på olika sätt kan använda under mötets gång. Går du i tillväxttankar är det rentav tjänstefel att inte prata med Almi! skrattar Martin.

Ett ständigt växande samarbete
Trippus arbetar i dag mot kunder som anordnar företagsevent, konferenser och internationella mässor med alltifrån 500 till 90 000 besökare. Världens största energimässa ONS, Kistamässan och IDG:s webbdagar på Waterfront Congress Centre är bara några exempel. På ett drygt decennium har Trippus gått från tre till 19 medarbetare och Martin ser ljust på framtiden. Genom en mer aktiv försäljning och en breddning av målgruppen, hoppas han att företaget ska kunna ta några rejäla kliv på den globala marknaden under de kommande åren. Med Almis hjälp väntar närmast satsningar i Danmark, Norge och Irland.

– Nu har vi ett marknadsteam på sex personer, vi ligger bra till och behöver den där pushen för att vidare etablera oss på den internationella arenan. Jag ser det som att vi fortfarande bara skrapar på ytan och att den stora delen av marknaden ännu inte är upptäckt. Det finns egentligen inga gränser.

Här kan du läsa mer om vårt erbjudande:
Tillväxtprogrammet för etablerade företag.

3 tips om företagande från Martin

1) Nätverka

Även om du har marknadens bästa produkt till marknadens bästa pris så kommer kunderna inte automatiskt att köpa av dig – de kommer att fortsätta att köpa av sina kompisar. Det är viktigt med nätverk och det är jätteviktigt att jobba med försäljning!

2) Ha tålamod

Även om du är ivrig att komma framåt måste du samtidigt ha tålamod och vara uthållig. Nästan allt tar tyvärr minst dubbelt så lång tid som du tror...

3) Delegera

Var inte rädd för att delegera uppgifter till kollegor. Ibland kommer de att lösa uppgifterna på annat sätt än du själv hade gjort, men det behöver inte vara sämre. Du behöver frigöra tid och lägga energin på det du brinner för!

Tillväxtlyftet är ett samverkansprojekt för att stödja och utveckla små och medelstora företag så att fler företag i Östra Mellansverige når ut och vidgar sin marknad internationellt. Projektet finansieras av ALMI, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

Information om Trippus

Företagsnamn: Trippus Event Solutions AB
Etablerades: 2000
Företagets säte: Uppsala
Antal anställda: 20
Kunder: Ca 200 professionella arrangörer av möten och evenemang, t ex Svenska Mässan, Resia, Kistamässan, TV4, fackförbund och branschorganisationer.
Tips till andra som vill starta företag: Ha tålamod och var uthållig. Och kom ihåg att nätverka!

Följ oss

Vi finns på LinkedIn Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook