Bästa ljudet till alla överallt!

Företaget bakom varumärket aiFi® brandet är Sound Dimension AB. Företaget fokuserar på utveckling och produktion av avancerade ljudprodukter för den globala marknaden med branschkontor i Taiwan och i USA.

Jag fick möjligheten att träffa Victor Isaksen som är styrelseordförande i bolaget och har varit med och utvecklat högtalarna.

Sound Dimensions första produkt aiFi är en portabel högtalare baserad på artificiell intelligens där ljudet blir bättre och starkare tack vare aiFis unika stapelbarhet. Portabiliteten i kombination med stapelbarheten ger en flexibel lösning där små och stora ljudsystem kan byggas var som helst och av vem som helst. Ensam eller tillsammans med andra. En lösning som inte finns på den globala marknaden idag.

Sounddimension AB startade för 4 år sen. Idag finns det även två dotterbolag. Ett som har hand om montage i Taiwan, och ett som försäljningsbolag i USA.

All utveckling sker i Karlstad i samarbete med proffs på ljud i Taiwan. Amerikanska marknaden är den de först kommer att satsa mest på.

En utmaning på marknadssidan är att aiFi måste upplevas för att förstås. Men nu har man ett helt nytt koncept på gång med ett mycket stort skivbolag och tanken är att kunna marknadsföra aiFi via stora kända artister.

Vad skulle du vilja säga, hur använder man Almi? Hur gjorde du? Har du några råd?

-Prata med Almi så fort som möjligt, gå inte och vänta, gå dit, det här har jag tänkt mig.

Du behöver inte ha alla svaren. säger Victor och poängterar att den erfarenhet som Almi har är jättevärdefull.

Bollplanket och rådgivningen är väldigt betydande om man står inför att utveckla sitt företag.

Kapitalet får du också hjälp med. Så var det även för Victor. Det första lånet, hjälpte Almi Örebro till med. Eftersom Victor sitter i Almi Värmlands styrelse var det nödvändigt att vända sig till ett annat Almi bolag.

Ha även koll på konkurrenter innan du bestämmer dig. Samma sak om det inte finns konkurrenter, då är det inte säkert att de kunder man har tänkt sig vill ha grejerna.

Sen tycker jag att det är jätteviktigt att du måste vilja använda din produkt själv. För de som ska investera i företaget, är också vanliga människor. Om man går till sig själv, nära och kära, vill man själv ha produkten som man ska sälja blir det betydligt enklare.

Victor vad har ni för mål?

- Kalifornien! Och huvudfokus just nu är att få till ett stort antal samarbetssavtal med stora artister. Bland många av de artister har bland annat testat högtalarna i Sverige finns Kleerup, Dregen och Andreas Carlsson.

Skillnaden som vi vill visa på är att andra inte kan bygga. Du kan anpassa ljudet. Skillnaden hör man och ser man men man kan dock inte visa det på bild. Hög kvalitet från minsta volym. Inga sladdar Man kan bygga på höjden och på bredden. Bygger lika enkelt som med lego.

Vi kommer att försöka hantera den Skandinaviska marknaden, butiker och kunder själv. Samarbete under hösten kommer bland annat att ske med Amazon och Google. Så det ser ut att bli en mycket spännande höst.

Vad har ni för Vision?

Bra ljud till alla överallt! Där du vill vara tillsammans. Användningsområdet är väldigt stort.

Möjligheten att göra saker tillsammans. Det vore kul om flera köpte in sig i aiFi konceptet. Det blir som en familj, en social grej. Du köper inte bara en högtalare utan du köper in dig i en community. Det blir ju bara bättre och bättre ju fler man är. Det funkar lite grann som cylindrar i en bil, ju fler cylindrar du har ju mindre behöver du trycka på gasen. Men när du verkligen vill ha trycket då är det många cylindrar som hjälper till. Precis så funkar AiFi högtalarna, avslutar Victor Isaksen.

Ulrika Rönström, kommunikatör

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom framgångsrikt före-tagande och annat aktuellt som händer hos oss.
Prenumerera på våra nyhetsbrev