Aktiv tillväxt med bra lönsamhet

AKTIV IT grundades 2006 av Tomas Björn och Peder Björklund som arbetat som konsulter på olika It-företag sedan år 2000. Först fokuserade man bara på att arbeta med tjänster mot företag, men idag erbjuder man även produkter

Idag har företaget växt från två till 17 personer. De har fem kontor i Arvika, Karlstad, Eda, Årjäng och Säffle och i augusti i år blev de trippel-A ratade.

Jag får möjlighet att träffa Tomas Björn, en av delägarna i företaget som också gått Almis lönsamhetsstyrning 2015.

Vad har du fått ut av programmet?

Jag har fått lära mig vilka produkter och tjänster vi ska fokusera på och vilka nyckeltal som är viktiga för ett företag. Att följa upp för- och efterkalkyler är också något vi använder oss av idag. Får ett helhetstänk och en långsiktighet i företaget.

Nu kan jag läsa balans och resultaträkning utan problem och tack vare det kan jag också göra konkurrensanalyser.

Nätverkande med andra företag betydde också jättemycket. Vi hade väldigt bra diskussioner tillsammans och man fick en insikt i hur andra företag jobbar.

Exempel på kunder som de har idag är Aircoil, Svenska Kyrkan, Crem och Handelskammaren.

De jobbar med löpande konsultjänster, proaktiva övervakningstjänster, produkter så som datorer, licenser, servrar, internettjänster, mailtjänster, webtjänster, IT drift. Ej privatkunder. Idag består kundstocken av 600 mestadels små och medelstora företag. Men de jobbar även med större företag.

Tomas har även gått Almis ledarskapsprogram LIFT.

Efter det är de inte längre rädda för att växa. Vi har byggt upp en ledningsgrupp. Självklart har det kostat litegrann men vi ser det som en investering i detta där vi också fått tillbaka det i form av nätverk och marknadsföring för företaget.

Varför ska man gå Almis lönsamhetsstyrning?

Jag fick ett jättebra omvärldsspan! Om man inte går en sån här typ av kurs, kommer man inte kunna hänga med i utvecklingen. Företag som ligger kvar i sitt gamla produkttänk kommer inte vara attraktiva i fortsättningen. Här får man lära sig tänka nytt, och fokusera på om och hur omvärlden förändras.

Hur når man ut på nya marknader?

Att se över sin produktportfölj gör vi ständigt, vilket har gjort att vi nått nya marknader.

Vi har breddat oss och fått nya idéer efter programmet.

Idag lägger vi tex en budget för att starta upp ett eventuellt nytt lokalkontor men även en efterkalkyl, det gjorde vi inte innan gick kursen.

Något annat du vill skicka med?

Vi tror på att jobba nära kunden. Många centraliserar sig men vi gör faktiskt lite tvärtom. Lokalkontor är viktigt, då kunden gärna vill ha en personlig kontakt på plats.

På bild: Tomas Björn, Ulrika Rönström kommunikatör Almi och Peter Christenson, Finansrådgivare Almi

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom framgångsrikt före-tagande och annat aktuellt som händer hos oss.
Prenumerera på våra nyhetsbrev