BLOGG - Från snilleblixt till medvetet arbetssätt

Förr handlade innovation om att ta en uppfinning ut på marknad. Modern innovationskultur fokuserar istället på att skapa kundvärde.
Sara Wallin, VD på Almi Väst, har intervjuat Richard Andersson, innovationsrådgivare på Almi Väst.

Vad är skillnaden mellan modern och tidigare syn på innovation?
– Det handlar om ett medvetet innovationsarbete, inte en snilleblixt. Självklart finns det uppfinnare med produktidéer även idag, som ska nå marknad. Men ett modernt innovationsarbete handlar mer om att utveckla affären. Det är sällan det är brist på idéer eller lösningar. Utmaningen i innovationsarbetet är snarare att möta kundens behov med det bästa kundvärdet, det vill säga att bygga ihop helheten så lösningen blir tillgänglig, intressant och prioriterad.

Så jobba mer strukturerat med innovation då?
– Ja, det man ofta tänker sig är att innovation startar när någon får en idé. Sedan ska den "snilleblixten" tas till en marknad. Men det är ineffektivt att i en verksamhet att vänta på snilleblixtar och att den snilleblixten ska lösa ett problem som är viktigt för bolaget. Om man istället jobbar strukturerat med innovation som arbetssätt, då uppstår innovationer genom ett medvetet arbete. Det är som produktutveckling, men det handlar om mer än att utveckla en produkt. Det handlar om att utveckla nya kundvärden, som gör att kunden känner att produkten är något man vill ha.

Vad är det viktigaste då?
– Det är att försöka förstå vad kunden känner i hjärtat och tänker med hjärnan i den verklighet hen lever i. Utifrån det ska vi utveckla affären, inte utifrån snilleblixtar. Se möjligheter i den förändrande värld vi lever i. Vi ska skapa nya kundvärden, något som är nyttigt för någon.

Kan du ta någon innovation som exempel på sådan utveckling?
– Ta självscanning i butik. Förr skrev kassörskorna in priset i kassaapparaten. Men så kom scannern som läser streckkoder. I och med det finns ju tekniken. Butikerna kunde utveckla affären. Dels är självscanning bra för butiken, dels är det många kunder som inte tycker om att stå i kö. En bra lösning blev att scanna själv. Man utvecklade inga nya prylar för självscanning. Det var ett helt nytt sätt att använda redan befintlig teknik för att skapa nya kundvärden. I det behövdes nästan ingen teknikutveckling.

Då närmar vi oss tjänsteinnovation?
– Ja, en bra väg att förstå tjänsteinnovation är att byta från substantiv till verb. Vi skapar inte en lösning utan det viktiga är att innovera. Att driva processer som är en aktiv handling. Då blir det inte lika stort
fokus på prylar som man skapar, utan man ser bakom själva prylen. Plötsligt blir tjänster mycket tydligare som innovation. Här kan vi på Almi vara bra bollplank till hur man gör det.

Hur ska fler företag bli innoverande verksamheter?
– Jag tanker att det är en snabbt föränderlig värld vi lever i och företag behöver vara snabbfotade för att alltid utvärdera om vilket kundvärde man levererar idag och vad kunden kommer behöva i morgon. Om det är ett slöseri att bara några personer med utvecklingsansvar jobbar med de frågorna. Man behöver bli bättre på att involvera alla i och runt bolaget för att bidra till innovationsarbetet. Nyfikenhet och ifrågasättandet är grundbultar. Och metoder för ständigt innoverande förstås. Ett utvecklat ledarskap där ledarens roll är att facilitera innovationsprocesser snarare än att försöka tänka alla kloka tankar själv. Bolagets ska utgå från kundens uttalade och prioriterade behov snarare än inifrån och ut där bolaget försöker övertala kunden om förträffligheten i det man utvecklat för att man kunnat, eller velat.

Vilka är bäst på det här?
– Min erfarenhet är att det är de verksamheter som har ett starkt varför. Alltså varför de finns på marknaden. Har man som enda syfte att generera så mycket stålar som möjligt, då blir det gärna prylar man utvecklar med avsikten att kunna skala upp och massproducera. Nej, hos de som innoverar bäst handlar det oftare om övertygelsen att man vill leverera det kunden vill ha imorgon också. De som är bäst på att innovera är de som fokuserar på kundvärdet snarare än lösningen. Det hjälper inte om vi utvecklar värdens bästa tjänst eller vara om den i sin tur är så dyr eller otillgänglig så ingen vill eller kan använda den. Kundvärdet handlar ju om kvoten mellan nytta och kostnad.

Om intervjubloggen
Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.
Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn