BLOGG - Tips på hur du finansierar ett företagsförvärv

Köpa företag kan vara en bra genväg till tillväxt. Men tänk på att inte blir för kär i det företag du suktar efter. För det är exempelvis stor skillnad på värde och pris.
Sara Wallin, VD på Almi Väst, har intervjuat Joakim Gerhardsson, finansieringsrådgivare.

Om ett företag vill växa på nya marknader, vad är fördelen med att förvärva istället för att växa organiskt?
– Säg att du driver en verksamhet i Lidköping och så vill du växa och ser en potential i Skövde, Mariestad, Trollhättan, Borås eller Göteborg. Då kan det vara smartare att köpa en liknande verksamhet på den nya marknaden. I affären får du medarbetare som kan den lokala marknaden, en kundstock, ett varumärke och upparbetade lokala samarbeten.
– Det är business från dag ett. Just nu finns det dessutom många väldigt fina företag som behöver generationsskifta de kommande åren. Så potentialen att växa genom förvärv är mycket stor. Samtidigt måste du vara noga så du inte får in Svarte Petter i ditt företag. Man får inte bli fartblind. Har du en uppköpsstrategi då måste du vara lika noggrann i ditt sjätte köp som i ditt första.

Du tycker det är viktigt att lyfta skillnaden på värde och pris. Hur menar du?
– Jo, det är när man kommer till själva affären. Det är inte ovanligt att en säljare sätter ett pris som köparen av ett företag har för stor respekt för. Man tänker att priset borde spegla värdet på företaget. Men så är det sällan.
– Priset bygger på en överenskommelse mellan dig och mig. När du sätter priset på ditt företag finns kanske mycket känslor och man vill ha betalt för alla år man slitit i företaget. Det är nödvändigtvis inte samma sak som värdet.

Hur ska man tänka då?
– Till skillnad mot priset baseras värdet på beräkningsmodeller som säger vad faktiskt företaget är värt. Det är siffror som finansiärer, som vi på Almi eller banker, tittar noga på och vill att du som köpare inte ska ligga allt för långt ifrån. Men det måste så klart bli två nöjda parter i en affär. Som köpare bör du ha respekt för både värde och pris. Är det en entreprenör som drivit företaget i 40 år man köper av kan man ha en respektfull diskussion.

Vem ska jag ta råd av för att hamna rätt?
– Att köpa företag kan liknas vid ett husköp. När visningen har varit och lusten att flytta in är stark har ofta köparen redan flyttat in i tanken. Då är det lätt att dras med för högt i en budgivning. Man behöver titta med objektiva ögon och koppla bort de starka "vill-ha-känslorna".
– Därför tycker jag att du tidigt ska involvera finansiärerna. Vi, eftersom Almi ofta är just en av finansiärerna, står på köparens sida. Finansiärer räknar på det reella värdet. Men tänk på att om man bara går på värdet säljer nog inte ägaren. Så det är en balansgång.

Hur kan man finansiera sitt köp?
– Finansieringen är nyckeln, när man väl har kommit överens om priset. Oftast består ett finansieringsupplägg av olika typer av kapital. Ett visst kapital behöver man ordna själv. Har man det inte själv, kan man i nästa steg fråga familj, vänner och andra i sin närhet som kan tänka sig att vara med och finansiera. De benämns ibland som family, friends and fools.

Är inte det lurigt?
– Jo, tänk på relationerna. Det måste vara tydligt vad som händer om man inte lyckas och inte kan betala tillbaka.

Ok, men egna pengar och lån från närstående räcker sällan?
– Nästa steg är att ta kontakt med sin bank. Det är vanligt att banken involverar Almi, om man inte gjort det själv innan besöket. Jag skulle också vilja slå ett slag kring säljarrevers.

Vad innebär det?
– Det är en ekonomisk uppgörelse mellan köpare och säljare. Det innebär att säljaren ställer upp med en kredit, en avbetalningsplan på en del av köpeskillingen. Det är väldigt positivt för dig som köpare, för då har du säljarens engagemang kvar i företaget.

Men om inte säljaren vill gå med på det då?
– Då ska man fundera på varför säljaren inte gör det. Visst, det kanske är av privatekonomiska skäl och säljaren behöver pengarna. Men kanske finns det något som säljaren är orolig för men inte har berättat, kanske är stora kunder på väg bort och säljaren misstänker det.

Kan säljarrevers vara bra ur andra synvinklar också?
– Ja, om det visar sig att företaget inte var som säljaren hade sagt, då kan man använda säljarreversen för att diskutera justering av köpeskillingen. Kanske en maskin inte var så bra servad som säljaren först sa, kanske nyckelpersonerna i företaget slutade vid uppköpet. Då kan man ha förhandlat kring sådana eventualiteter i samband med att man kom överens om reversen. En säljarrevers kan ju också användas om man inte helt har lyckats mötas i förhandlingen om priset. Du kan gå med på att ge lite mer, mot att det sker i form av en kredit.
– Säljarrevers ses som mycket positivt av övriga finansiärer och ta med den tidigt i diskussionen med säljaren. Tänk dock på att reversen inte ersätter säljarens egen insats. Det är ett lån och någon gång ska pengarna fram.

Om intervjubloggen
Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.
Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook

Vi finns på LinkedIn

Här finns information för dig som vill vara med och arbeta med framgångsrika företag.
Besök oss på LinkedIn