Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Drömföretaget som bryter tabun
- Systrarna vill bli världsledande på intimhygiensprodukter
Inspiration
29 augusti 2019

En smart innovation på ett område med liten produktutveckling och stor okunskap – det var systrarna Asadis framgångsrecept. Idag omskrivs deras hygienprodukter i internationell press.

Vi vill revolutionera hela intimhygiensektorn, bryta tabun och sprida kunskap.
Hasti Asadi

För sex år sedan bestämde sig systrarna Hedieh och Hasti Asadi för att satsa på sin dröm och kastade sig ut i en helt ny tillvaro som entreprenörer. Hasti hade precis tagit examen från Handelshögskolan med mängder av möjligheter som låg öppna för henne och Hedieh valde att säga upp sig från jobbet som läkare vid Karolinska Universitetssjukhuset.

 

– Jag kände att om det är någon gång jag ska våga göra det här är det nu när jag fortfarande är ung och kan gå tillbaka. Vi brinner så mycket för det här båda två och nu vill vi bli världsledande på marknaden, säger Hedieh Asadi.

 

Idag kan de konstatera att de satsade rätt. Systrarnas varumärke DeoDoc har blivit omnämnda i internationella tidningar som The Oprah Magazine, New Beauty, Vogue och Financial Times.

 

– Kvinnor har dålig koll på sitt underliv. De vet mer om hur man ska sminka sig än vilka produkter de ska använda när de tvättar sin vulva. Vi har kunskapen och vill dela med oss av den, säger Hasti Asadi.

 

– Jag såg det här problemet bland mina patienter, kvinnor som tvättade sig för mycket och använde parfym för att känna sig fräscha – och fick svamp och klåda istället. 

 

Systrarna berättar att även de själva fick besvär av de intimtvålar de använde tidigare. De började läsa på mer och insåg att det råder en stor missuppfattning.

 

– Inne i slidan har vi ett pH-värde på 3,5 och där ska man aldrig tvätta. De yttre delarna har pH-värdet 5, men idag är intimtvålarna anpassade efter pH 3,5 vilket blir alldeles för surt. säger Hedieh Asadi, och fortsätter:

 

– Vanlig tvål är basisk istället, vilket rubbar hudens naturliga pH-balans och kan orsaka uttorkning. Våra produkter har ett pH på 5, anpassat till de yttre delarna i underlivet.

I början måste man lägga all prestige åt sidan.
Hedieh Asadi

Systrarnas företagsresa med DeoDoc startade när de vann Handelshögskolans affärsidétävling Guldräven 2013. Med prispengar från flera andra vinster kunde de finansiera produktionen. De första produkterna lanserades 2014.

 

– I början måste man lägga all prestige åt sidan. De första tre åren tog vi inte ut någon lön alls utan jobbade med annat vid sidan av, säger Hedieh Asadi.

 

Under uppstartsåret 2013 fick systrarna Almis förstudiemedel, ett bidrag som stöttar nya innovativa idéer. De fick träffa en varumärkeskonsult som hjälpte till i utvecklingsarbetet kring bland annat företagslogga, produktdesign och att genomföra tester av produkterna. Två år senare fick de en utvecklingscheck på 100 000 kronor av Almi och kunde ta fram två produkter för män. Hösten 2016 vann de Almis utmärkelse Årets Nybyggare i Stockholms län.

 

– Det är en trygghet att man kan vända sig till Almi för att få hjälp och vägledning. De bidrar till att man vågar satsa på sin affärsidé – kapitalet ska inte vara det som begränsar, säger Hedieh Asadi.

Fakta: Deodoc

 

  • DeoDoc tillverkar allergenfria intimhygienprodukter med ett pH-värde anpassat för underlivet. 
  • I utbudet finns bland annat wipes, intimtvål, oljor och deospray.
  • DeoDoc är lanserat i Sverige, Norge, Japan, Storbritannien, USA, Nya Zeeland och Tyskland.
  • I Sverige säljs produkterna på apotek, lyko.se, apotea.se och Åhléns.