Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Entreprenörer utan gränser
Inspiration
29 augusti 2019

Få företag har lyckats med influencer marketing som Ideal of Sweden. Möt grundarna Filip Ummer och Joachim Lindström, duon med fokus på entreprenörskap utan dess like.

Varken Filip Ummer, som idag är högst ansvarig för affärsutvecklingen på Ideal of Sweden, eller vd Joachim Lindström, har fått livet serverat med silversked. Men de två barndomsvännerna vände de hårda omständigheterna till en rad kreativa beslut.

 

– Vi växte båda upp med ensamstående föräldrar under fattiga förhållanden med svenska mått mätt. Vi upptäckte tidigt att vi genom kreativitet och hårt arbete kan påverka hur livet ska arta sig, säger Joachim.

 

De två vännerna började se sig omkring för att identifiera behov som fanns i omgivningen. Ett av deras första affärsprojekt bestod i att sälja läsk i bilköerna varma sommardagar hemma i Söderköping. Sitt första företag startade de när de gått ur gymnasiet och några år senare, 2012, hade de sett ett nytt behov.

 

Det blev startskottet för Ideal of Sweden, som säljer mobiltillbehör som förenklar användandet av mobila enheter. Ideal of Sweden gjorde snabbt dundersuccé. Tack vare produkter som marknaden vill ha, men framför allt tack vare marknadskommunikation som gjorde att företaget stack ut och träffade rakt i målgruppen.

 

– Vi valde att satsa stort på sociala medier genom både betald marknadsföring och samarbeten med influencers. Idag jobbar vi med över 50 000 influencers globalt, berättar Joachim. 

 

Nästan all marknadskommunikation som företaget gör är digital och helt KPI-styrd. Framför allt optimeras den globalt i realtid.

 

– Att vi kan sitta lokalt i Sverige och marknadsföra oss globalt har varit nyckeln till att vi kunnat etablera varumärket globalt så snabbt, konstaterar Joachim.

Våra första influencers har hjälpt oss att bygga det varumärke vi är idag.
Joachim Lindström
Ideal of Sweden Instagramflöde

Idag har Ideal Of Sweden en omsättning på 400 miljoner kronor. Femårsplanen är att nå en omsättning på tre miljarder kronor och därmed bli ett etablerat internationellt modevarumärke.

 

– Vi är övertygade om att det är en ihållande trend att ta hjälp av influencers och sociala medier. Det kommer även i framtiden att vara nödvändigt att använda sociala medier, precis som det kommer att vara nödvändigt att vara agila i en snabbföränderlig värld med föränderliga köpbeteenden.

 

Varför har sociala medier varit en så stor framgångsfaktor för er?

– Vi ville bygga ett premiumvarumärke som känns fashion. Därför valde vi redan från start noggrant ut de ambassadörer som vi trodde skulle kunna bidra till detta. Våra första influencers har hjälpt oss att bygga det varumärke vi är idag.

 

Att välja just sociala medier som plattform och ta hjälp av influencers visade sig vara ett genidrag. Det är ju här som målgruppen tillbringar mest tid, vilket innebär att marknadsföringen kan göras helt relevant för de potentiella kunderna, något som i sin tur omedelbart konverterar till bra försäljning. Men 2015, då duon bestämt sig för att sälja moderna mobiltillbehör, var det få som trodde på dem.

 

– Nej, utan Almi hade kanske inte Ideal of Sweden funnits idag. Almi stöttade tidigt företaget finansiellt när investerare och bank inte trodde på oss. De har varit ett bra stöd och introducerat oss för bra kontakter. Almi har även hjälpt oss att få igenom internationaliseringsstöd från Tillväxtverket. Pengarna använde vi till rekryteringar, marknadsföring och kontorssatsningar.