Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
"Ett internationellt varumärke var självklart från start"
- Kristina Lindhe, Lexington
Inspiration
29 augusti 2019

I USA blev hon förälskad i den vackra designen på den amerikanska östkusten. I slutet av 90-talet hade ingen i Sverige ännu gjort inredning i den stilen – Kristina Lindhe såg en lucka på marknaden. Idag finns Lexington hos 900 återförsäljare världen över.

Ett internationellt varumärke var självklart från start.
Kristina Lindhe

– Att bygga Lexington som ett stort, internationell varumärke var hela idén från start. Jag förstod direkt att den känsla och stil vi förmedlar skulle fungera på många olika marknader i världen.

 

Varför var det viktigt att tänka internationellt redan från start?

– Hela vårt varumärke och kommunikation är uppbyggt för att nå Lexingtonkunden, oberoende av vilken marknad han eller hon finns på. Det var viktigt att affärsmodellen satt från början, för att kunna fungera för export. Bägge de faktorerna är svåra att gå in och korrigera i efterhand.

 

Hur snabbt expanderade ni efter att ni hade lanserats i Sverige?

– Målet var att lansera två nya marknader per år, vilket vi gjorde under de första tio åren. Vi byggde distributionen med agenter och distributörer, så det gick ganska snabbt. När du blir lite mer etablerad, måste du också förvalta och utveckla, då blir målen att skapa tillväxt och lönsamhet.

 

Vilka tror du är de största skillnaderna mellan att lansera ett svenskt företag internationellt för 20 år sedan och idag?

– På ett sätt var det enklare för 20 år sen. Man tog fram en kollektion, sålde in, producerade, gjorde en marknadsplan och levererade. Idag måste du vara aktiv på alla plan samtidigt, och ha ett helt annat tekniskt kunnande. Trots det ser jag nu mer möjligheter än någonsin – vilket gör att varje dag är lika rolig och spännande som när vi startade 1997.

Kristina Lindhes tips till entreprenörer som vill växa 

• Tänk stort från början.

• Anpassa affärsmodeller och kalkyler så de håller hela vägen. Att skapa lönsamhet genom att ändra i efterhand är svårare än man tror.

• Fokusera – det är lockande att göra allt på en gång, speciellt när man agerar digitalt, men det är så viktigt att fokusera på rätt saker.