Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
"Förr tittade alla snett på sådana som jag"
Inspiration
29 augusti 2019

De har tänkt digitalt och globalt. Vågat misslyckas, tänkt om och tänkt större. Mod och personligt driv har hjälpt både serieentreprenören Susanne Birgersdotter och Karma-grundaren Elsa Bernadotte att fortsätta och utveckla nya affärsidéer.

Elsa Bernadotte tröttnade på att vara duktig flicka. Hon hoppade av den utstakade banan där Handelshögskolan lett till ett prestigejobb på modeföretaget Chanel, och startade eget. Omvärlden protesterade. Hur kunde hon lämna en så lovande framtid? För att skapa en digital plattform kring en idé om global påverkan?

 

– Vad var alla så rädda för? I värsta fall skulle det gå åt helvete, men jag var ung och skulle väl kunna ta det i så fall, säger Elsa Bernadotte.

 

Till en början gick det inte jättebra för henne och de tre medgrundarna till företaget Karma. Idén om en crowdsourcad app för rabatterbjudanden blev ingen framgång. En ny affärsidé växte fram. Tekniken fanns på plats. Erbjudanden om mat fanns också.

– Jag kommer aldrig att glömma när vi kom på hur vi kunde använda vår plattform för att lösa det enorma problemet med matsvinn. Det var ett Heureka-ögonblick.

 

Sedan gick det fort. Idag kan man med hjälp av Karma-appen hitta erbjudanden att köpa mat på restauranger, caféer och i butiker över hela Sverige som annars riskerar att slängas - för halva priset. Och för varje transaktion går en lite summa till Karma.

 

– En stark drivkraft för mig är att bygga något som gör att jag kan påverka. Jag växte upp under trygga förhållanden med stöttande föräldrar, mat på bordet och möjlighet till utbildning. Nu vill jag använda mina förutsättningar till något större, ta ett ansvar. Lyckas vi bygga ett lönsamt bolag ger det oss möjlighet att investera i andra saker som är viktiga, säger hon.

 

Även Susanne Birgersdotter har satsat digitalt, med siktet inställt på en internationell marknad. Just nu är fokus USA där hon har marknadsfört sin nya bok och påbörjat uppbygganden av ett globalt nätverk för kvinnliga entreprenörer, World Women Network.

Med det vill hon inspirera kvinnor att våga och att hjälpa varandra att starta eget, som hon själv gjorde med spelutvecklingsbolaget iGotcha.

 

Som serieentreprenör med epitetet ”app-drottning” har Susanne Birgersdotters drivkraft alltid varit att testa nya idéer. I början var största kicken att se hur det faktiskt lyckades.

 

– Jag har alltid känt direkt, vad kan jag göra nu? Framgångsreceptet är att omge sig med människor som har de kunskaper du själv saknar. Och att inte vara rädd att dela med dig av din idé och se vem i ditt nätverk som kan hjälpa dig, säger hon.

 

Förr tittade alla snett på sådana som jag, som inte följde flocken
Susanne Birgersdotter

Både Elsa Bernadotte och Susanne Birgersdotter startade sitt entreprenörskap i motvillig och lite skeptisk omgivning.

 

– Förr tittade alla snett på sådana som jag, som inte följde flocken. Men det har hänt mycket de senaste åren. Entreprenörskap har nästan fått lite rockstjärnestatus och det är mer legitimt att testa nya idéer och våga säga att man är visionär, säger Susanne Birgersdotter.

 

Elsa Bernadotte håller med. – Visst ser jag en förändring, inte minst bland mina vänner från Handels. När jag gick ut 2012 ville alla bli konsulter och investment bankers. Idag finns det en längtan att bli egen företagare. Även socialt entreprenörskap lockar.

 

Förebilder är viktiga. Företag som Klarna, Skype, King och Spotify har visat att man kan gå den vägen. Digitaliseringen har förstås också varit avgörande, påpekar hon.

 

– Digitaliseringen har inte bara skapat nytt utan också effektiviserat etablerade strukturer. Se på Karma. Vi har ju inte uppfunnit något. Vi använder tekniken för att sammanföra maten och efterfrågan och på så sätt minska matsvinnet.