Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Har du koll på ditt "varför"?
Inspiration
29 augusti 2019

Den viktigaste frågan en företagare kan ställa sig är ”varför”? Har du koll på svaret är du på god väg till framgång, menar ledarskapsgurun och TEDtalksuccén Simon Sinek.

 Att lyssna på en föreläsning av Simon Sinek, författare, föreläsare och marknadskonsult, är som att åka på en hisnande berg-och-dal-banetur. I en rasande fart tar han lyssnarna på en framgångsresa, bjuder på skratt och aha-upplevelser. Hans budskap: att varje dag fråga sig varför man driver sitt företag och varför människor ska vända sig till just dig.

 

– Alla enskilda individer här på jorden vet vad de gör. Några vet också hur de gör det, säger Simon Sinek i en bejublad TED-talk, där han står ensam på scenen med ett gammalt hederligt blädderblock och en blå tuschpenna som enda rekvisita.

 

Men det räcker inte att veta vad och hur. Att ställa sig frågan varför du startat ditt bolag, varför människor ska köpa dina produkter eller tjänster och varför du och dina medarbetare ska gå upp ur sängen på morgonen för att jobba: Det är nyckeln till framgång. Och ändå har ytterst få entreprenörer koll på sitt eget varför.

 

– Ditt varför handlar inte om hur mycket pengar och hur stor omsättning eller vinst ditt företag genererar varje bokslut. Nej, med varför menar jag ditt företags syfte och mål, fortsätter Simon Sinek. 

 

Kan du besvara den frågan, då har du också förklaringen till varför du och ditt företag kan inspirera andra att köpa den vara eller tjänst du erbjuder. Då har du nämligen plötsligt mer än bara en vara eller tjänst att erbjuda.

 

Hans mission är att varje entreprenör ska börja sitt företagande med att fråga varför. Svaret förklarar varför du – och dina medarbetare ska engagera er. Det förklarar också varför någon ska bry sig över huvud taget om det du producerar.

 

För, handen på hjärtat, hur många av oss, egentligen, är det som har en helt unik produkt eller tjänst att erbjuda? De flesta av oss konkurrerar med hundratals, tusentals andra. Men. Har vi vårt varför klart för oss, då ökar chansen att sticka ut ur bruset. Genom att börja med varför, fortsätta med vad och avsluta med hur är chansen att lyckas betydligt större.

“Varför” är nyckeln till lyckad kommunikation 

Ditt företags varför ska fungera som en karta och en vision över vart du och dina medarbetare är på väg. Det handlar inte om att öka omsättningen eller vinsten, som snarare är en bonus av visionen.

 

För, som Simon Sinek, säger: I slutändan finns det bara två saker i världen: Content, det vi gör, och kontext, omgivningen och sammanhanget vi gör det i. Det ena fungerar inte utan det andra. Kontexten är vårt varför.