Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Räddaren i nöden
Inspiration
29 augusti 2019

Genom eld, vatten, sandstormar och explosioner – för militär och blåljuspersonal är miljöerna utmanade och en kristallklar kommunikation rent livsavgörande. Invisio har tagit fram en unik lösning som dessutom skyddar mot en av de vanligaste yrkesskadorna – tinnitus.

För många inom militära organisationer eller blåljusverksamhet ställer den fysiska miljön stora krav. Utöver skyddskläder kan en tydlig och säker kommunikation som fungerar i hetta, sandstorm, vatten och kyla vara livsviktig.

 

– Samtidigt är en av de stora skadeområdena inom militär och polisyrkena faktiskt hörseln, vilket bidrar till stort lidande för individen och stora kostnader för samhället. De behöver ett effektivt skydd mot skadliga ljud samtidigt som de har en genomhörning med 360 graders situationsmedvetenhet, säger Lars Højgård Hansen, vd på Invisio Communications AB.

 

Sedan 20 år tillverkar Invisio personlig utrustning för radiokommunikation. Den avancerade tekniken går ut på en vibrationskännande käkbensmikrofon som fångar upp rösten istället för faktiska ljudvågor. Det betyder att buller, explosioner, smällar, sirener, rop och larm elimineras från kommunikationen som fångas upp klart och tydligt. Till och med viskningar kan förmedlas. En viktig funktion är också ett mycket avancerat hörselskydd.

Köpenhamn är något av ett Silicon Valley för hörselteknologier.
Lars Højgård Hansen

Under företagets första år låg fokus på konsumentmarknaden, men 2008 ändrades inriktning till professionella användare.

 

– Vi började få förfrågningar från försvarsmakter runt om i världen om en modern lösning som både inkluderade kommunikation och hörselskydd. Vi såg att det fanns en marknad där som ingen bearbetat tidigare. Vi hade kunskapen och tekniken och tog steget, berättar Lars Højgård Hansen.

 

Behovet fanns. Marknaden för tio år sedan bestod av hörselproppar från apoteket och vanliga kåpor.

 

– Det här kan låta lite konstigt idag när alla har en smartphone, men för tio år sedan hade militären ofta en radioansvarig i en grupp och de övriga hade ingen utrustning alls. Sedan dess har de flesta västländer med USA i spetsen sakta men säkert rullat ut olika moderniseringsprogram där varje soldat eller polis har sin egen kommunikationsradio och kan koppla upp sig mot de andra. Vi har varit duktiga på att ta fram lösningar som fungerar enkelt med alla kommunikationsradios på marknaden.



Invisio Communications är ett Öresundsföretag med huvudkontor i Sverige, tillverkning bland annat i Malmö och utvecklingskontor i Köpenhamn.

 

– Köpenhamn är något av ett Silicon Valley för hörselteknologier och har sedan 1960-talet en världsledande position. Över 50 procent av världens hörapparater tillverkas här. Det är ett kluster av företag, leverantörer och tekniska universitetsutbildningar och det finns mycket kunskap i regionen, konstaterar Lars Højgård Hansen.

 

Idag är Invisio ett vinstgivande företag och omsätter cirka 350 miljoner kronor. I år fick de ett så kallat GSA – General Service Administration – kontrakt i USA. Det är ett kontrakt med regionala, federala och statliga myndigheter där de via en portal kan köpa varor som redan är prisförhandlade.

 

– Det gör det mycket enklare för kunden och oss att göra affärer. Bearbetningen av den amerikanska marknaden, med bland annat ett säljkontor, och GSA-kontraktet gav nyligen resultat i form av en order på 111 miljoner kronor, berättar Lars Højgård Hansen.

 

Framtiden ser ljus ut för Invisio. Företaget har en ambition att växa med 20 procent om året. Med tanke på att de i dagsläget penetrerat cirka 10 procent av den militära marknaden finns det mycket kvar att bearbeta.

 

– Vi har en lång och intressant resa framför oss, med stor utvecklingspotential.

Almis insats

2008 flyttade Invisio Communications fokus från konsumentmarknaden till B2B. I samband med kostnadskrävande produktutveckling och marknadsbearbetning kontaktades Almi. Invisio var då förlusttyngt, men Almi bedömde att ägarbilden med institutionella ägare såg stabil ut och att inte minst teamet ingav förtroende och att det fanns potential för den unika tekniken. Almi beviljade ett lån på 7 miljoner kronor och ett på 4,2 miljoner kronor. Sen vände det:

 

2009 gjorde Invisio en förlust på 17 miljoner kronor.

 

2010 var större delen av lånen från Almi återbetalade.

 

2018 gjorde Invisio en vinst på 50 miljoner kronor.