Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
När liten blir stor
Svenska företag som gjort sin tillväxtresa med Almi
Inspiration
29 augusti 2019

Svenska företag som gjort sin tillväxtresa med Almi.

ImseVimse - "Jag har fått lära mig att stå på mig"

 

Ett stöd räddar inte bara akuta kriser. Det kan även leda till livslånga livlinor.

 

– Vi har samarbetat löpande med Almi i 30 år, säger ImseVimses grundare och ägare Marie Walleberg.

 

ImseVimse har sedan 1988 utvecklat och sålt funktionella och återanvändbara textilprodukter för barn och kvinnor med omtanke om människor och miljö. Det gotländska företaget är nu inne i en tillväxtperiod, och efter fjolårets 20 miljoner i omsättning är prognosen nu 30 miljoner kronor.

 

– Vi har jobbat miljövänligt i 30 år. Nu  är världen lite mer mogen att hantera det, säger Marie Walleberg.

 

Det stora lyftet kom efter Al Gores dokumentärfilm ”En obekväm sanning”, som tar upp den globala uppvärmningen och dess effekter.

 

– Den fick jättestor betydelse. Den öppnade ögonen hos en stor del av världen och folk blev plötsligt klimatmedvetna. För varje steg vi har tagit har Almi varit till stor hjälp. Det har inte bara handlat om rådgivning, det har även varit hands-on-hjälp mellan varven, säger Marie Walleberg.

 

Det senaste projektet handlar om att utveckla en cirkulär affärsmodell, som innebär att man tar vara på produkten tills den är helt utsliten. 

 

– Det handlar om att ta ansvar hela vägen. Får vi tillbaka en av våra tygblöjor så kanske den avslutar sitt liv som städmopp. Att använda produkten tills det verkligen inte är nåt kvar av den. Och då kan den bli till byggnadsmaterial eller fyllnadsmaterial i väggar. Då utnyttjar man de resurser man än gång använt tills de inte går att använda mer.

 

Tips till andra företagare som står inför tillväxt?

– Att kunna hantera att man blir ifrågasatt. Jag har fått lära mig stå på mig, för jag har blivit ifrågasatt så många gånger. Och ta hjälp när du kan, det är det bästa man kan göra.

 

Vilken hjälp fick ni av Almi?

Affärsutveckling samt diverse produktutvecklings-, hållbarhets- och digitaliseringsprojekt.

 

Hur investerades hjälpen?

”Vi har inte använt oss av ekonomisk hjälp, för oss har det handlar mer om utbildningar, bollplank och rådgivning.”

 

Vilket år var det?

Från 1996 och framåt.

 

Scanbox - Bankchefen trodde på idén

Bankchefen trodde på idén ”Chefen, jag har en idé”. När Olle Holst sagt den meningen tillräckligt många gånger utan gehör fick han nog, sade upp sig och gömde sig hemma i garaget för att tillverka egengjorda mattransportboxar. 

 

När pengarna tog slut gick han till banken för att få ett lån. Sagan om ScanBox kunde ha slutat där. Men bankchefen Jim Bengtsson trodde så pass mycket på den galna affärsidén att han sade upp sig, och tillsammans startade de ScanBox. 

 

Med hjälp av lån från Almi kom de igång med sina innovativa boxar för distribution och förvaring av kall och varm mat. Idag omsätter de cirka 100 miljoner kronor. ”Chefen” ångrar sig säkert.

Motion Display - Krossande effektiv försäljning

Krossade tomater kan användas till pasta, pizzasås, soppa – eller som bevis att ett företag är på rätt väg. Det sistnämnda var precis vad Motion Display gjorde.

 

En studie vid Handelshögskolan i Stockholm visade att försäljningen av krossade tomater ökade med 64 procent när företagets blinkande butiksdisplayer på elektroniskt papper användes. 

 

Motion Display satsar nu hårt på export. De inledde i våras ett samarbete med iSEE Store Innovations i USA, som har drygt en halvmiljon butiksplatser installerade. Mycket krossade tomater blir det.

Mentimeter - Spridning med mun-till-mun-metoden

Med Mentimeter-appen kan alla bli rockstjärnor. Det handlarsåklart inte om läderbrallor

eller fem oktavers röstomfång utan om en app som gör möten och föreläsningar mer interaktiva.

 

– Vi tog fram Mentimeter som ett roligt kvällshack för att kunna ta med till jobbet och ha roligare möten. Idag är vi 50 anställda och har kunder i 160 länder, säger Johnny Warström,

en av grundarna.

 

Det krävdes ett företagslån från Almi för att det skulle hända. Investerarna var minst sagt ljummet intresserade av en app med en svårdefinierbar marknad och otydlig målgrupp. Men det breda användningsområdet visade sig vara en nyckel – och tack vare viral spridning och mun-till-munmetoden har de nu över 40 miljoner användare.

Tacton - Fullfjädrat exportbolag med Almis hjälp

Sju forskare på SICS – Swedish Institute of Computer science – inledde ett forskningsprojekt kring artificiell intelligens 1987. in en extern vd, Per Vannesjö, som skulle göra business av deras forskning. Det lyckades. Idag har de 300 kunder runt om i världen, de flesta stora multinationella bolag. En framgångsfaktor var stödet från Almi.

 

– Vi behövde accelerera tempot på bland annat produktutveckling och en marknadssatsning. Det fanns olika vägar att finansiera det. Almi var den snabbaste vägen för oss. Då tog vi ett lån på 10 miljoner kronor, vilket är max. Det gav möjlighet att rekrytera fler människor och göra det snabbare, säger dåvarande vd:n Christer Wallberg.

 

Tacton var lite av ett mellanting av forskningsinstitut och kommersiellt företag. Idag är det ett fullfjädrat exportbolag med avancerade leveranser.

Packsize - Energi är kärnan till att lyckas

Tillväxt handlar inte bara om kloka affärsplaner eller modiga satsningar. Man måste ha ”galet kul” också. Trots sju misslyckanden och åtta besvikelser under de första åren så lyckades Enköpingsföretaget Packsize växa till en global koncern med huvudkontor i Salt Lake City.

 

Utan en solklar vision och en nästan övermänsklig förmåga att alltid hitta nya vägar mot målen hade det inte gått.

 

– Jag tycker det är otroligt viktigt med ett högre syfte. Att visionen är grundad i att hjälpa mänskligheten och planeten att må och leva bättre. Jag är en passionerad och entusiastisk person. När jag ser saker som världen borde ha vill jag skapa det, sägergrundaren Mikael Boström.

 

Med Packsize skapade de en lådtillverkningsmaskin som ger möjlighet att tillverka en kartong med valfria dimensioner vid exakt rätt tidpunkt. Istället för en lagerlokal fylld med lådor i olika storlekar så skapar maskinen en låda i den storlek som behövs just för tillfället.

 

– Vi sålde vår första maskin trots att bara typ hälften fungerade. Vi jobbade dygnet runt för att få den så färdig att kunden ville ha den, minns Mikael Boström och fortsätter: – Några år senare trodde ingen på oss och kapitalet var slut. Men de viktigaste råden för att utveckla affärsmodellen satt vi själva på. Hade vi följt råden från de externa ledamöter vi hade med oss från förpackningsindustrin hade vi inte funnits idag.

 

Packsize har idag 500 anställda och omsätter mångmiljardbelopp. Mikael Boström är inte längre operativ i Packsize utan lägger numera det mesta av sin tid på olika koncept för att hjälpa människor till en mer hälsosam livsstil. 

 

Clearlife, en onlinebutik som erbjuder naturliga hälsoprodukter, är ett av dem. Välbefinnande är kärnan i allt företagande, anser han.

 

– Fokusera på att hjälpa kunden, ta hand om din egen och teamets hälsa, mentalt och fysiskt, samt ha galet kul. Det ger energi som är själva kärnan till att lyckas.

 

Vilken hjälp fick ni av Almi?

Lån

 

Hur investerades hjälpen?

Produktutveckling

 

Vilket år var det?

Från 1998 till 2008

BYGGHEMMA - Showrooms kompletterar e-handeln

Vad gör man om det inte blir tillräckligt drag i den e-handelsbutik man har? Man startar fler, såklart. Bygghemma driver sammanlagt tolv onlinebutiker under samma paraply, utöver Bygghemma, bland annat Furniturebox. 

 

Sedan starten 2006 har de fått hjälp att genomgå fyra tillväxtfaser och är nu ledande på den nordiska marknaden inom segmenten badrum, golv och trädgårdsmaskiner. Men köper folk verkligen badrum utan att känna på grejerna? Ja, i vart fall när webbhandeln kompletteras med tolv showrooms.

Brigbys - När mamma sköter kundservice

Det finns olika typer av familjeföretag. Leksaksgrossisten Brigbys är ett med stort F. Britta Lindqvist startade företaget 1985 och gjorde allt själv de första åren. Efter en generationsväxling drivs det nu av dottern Hanne Deverén och hennes make Johan. Även flera i släkten jobbar i företaget.

 

– Namnet Brigbys är en sammansättning av mina föräldrars namn. 2013 startade vi vårt leksaksmärke Pellianni vars namn är en sammansättning av våra barns namn, säger Hanne Deverén.

 

Idag omsätter de 29 miljoner kronor och har ett 20-tal anställda. En av dem är mamma Britta – som nu är ansvarig för kundservice, inköp och orderhantering.

Cellink - Biobläck med levande celler

Alla företag kan såklart inte förändra världen eller rädda mänskligheten. Cellink – årets företagare i Göteborg 2019 – tänker dock försöka. De har skapat ett biobläck som kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader. Innovationen gör det möjligt för mänskliga celler att växa som i sin naturliga miljö.

 

Cellink grundades 2016 och har tack vare sin tydliga innovation växt med svindlande fart, och tack vare stöd från Almi. Cellink gick från 24 till 74 anställda under 2018 och har kunder på 50 marknader. Med framgångsrik framtida forskning kan hela mänskliga organ skrivas i 3D-bioskrivare.

Microdata - Långlivade arkivmästare

Teknikutvecklingen har gjort att småföretagare som levererar tjänster inom arkiv och informationsförvaltning tvingas rycka ut sladden och starta om sig själva om och om igen. 

 

MicroData i Örebro är en av dem som lyckats hålla sig flytande – och välmående

– sedan starten 1972. Det som började med att komprimera utskrifter från dåtidens stordatorer till microfische-plastkort i A6-format har nu övergått till utveckling av arkivredovisningsfunktioner och e-arkiv.

 

En förmåga att hela tiden hitta nya innovativa lösningar – och våga ta hjälp för att göra det – har gjort att de gått från två utvecklare 2002 till sammanlagt 17 anställda idag.

Hästens - Har återvänt till kärnan

Sveriges äldsta tillverkare av sängar – just nu drivs företaget av grundaren Pehr Adolf Janssons barnbarns barnbarn – började som sadelmakeri men varje generation har gjort stora insatser för tillväxten och för att göra Hästens till det storföretag det är idag. Och inte sällan utan hjälp med affärsutveckling eller lån. 

 

Den andra generationen valde till exempel på att fokusera på madrasser, säten och kuddar av tagel till de första bilarna. Den tredje utökade och skapade en stor drömfabrik, den fjärde expanderade till möbler, säten och ryggkuddar medan den femte nu återvänt till kärnverksamheten och satsar på global försäljning av sängar.

Pelle P - Full kontroll på varumärket

Pelle Petterson är inte bara en av landets främsta seglare med dubbla OS-medaljer och ett VM-guld, han ligger även bakom designen av mytomspunna Volvo P1800.

 

Utifrån begreppet ”The World of Pelle P” har dottern Cecilia Petterson skapat ett varumärke för de sporter pappan utövat: segling, skidåkning och golf. De startade 2007 och har nu åtta åretruntöppna butiker, samt 19 sommaröppna och ett 50-tal återförsäljare bara i Sverige.

 

– Vi vill växa i lagom takt. Det är viktigt att behålla full kontroll på varumärke och kvalitet och det kan vi göra eftersom vi inte har någon extern ägare som ställer krav på lönsamhet och tillväxt, säger Cecilia Petterson.

Yubikey - Nyckeln till framgång

Har du hört talats om roboten som tankar bilar eller intelligenta läkemedelsförpackningar. Inte? Det visar att entreprenören Stina Ehrensvärd och maken Jakob kanske inte lyckats slå brett med alla sina tekniska uppfinningar.

 

Men med Yubikey – en usbsticka som genererar krypterade lösenord för engångsbruk – lyckades de slå världen, eller i alla fall kunderna Google och Amazon, med häpnad.

 

Hade de inte fått stöd från Almi 2007, när bankerna var skeptiska, hade de inte idag haft en prognos på att omsätta 700 miljoner till en miljard kronor. Inte illa för en nyckel.

Ecoride - Kärlek, passion, nyfikenhet och envishet

När det plötsligt införs strafftullar mot kinesiskt producerade elcyklar blir det lite jobbigt att jobba med kinesiskt producerade elcyklar. En sådan pyspunka stoppade dock inte Ecoride. Det började med att en 19-årig Martin Walleräng åkte till Kina i ett år för att lära sig kinesiska. Med sig hem hade han sedan tjugofem elcyklar, som han snabbt sålde på nätet.

 

– När de var sålda så fick jag med Almis hjälp köpa en hel container med 150 elcyklar. Jag fick ett lån på typ 200 000 kronor. Tillsammans med vinsten från de första cyklarna räckte det. Efter ett år köpte jag hem två containrar till, och 2009 öppnade jag butiken, säger han.

 

Det uppstod motgångar på vägen.

– Kvaliteten på de första cyklarna var inte bra. I 90 procent av fallen gick cykeln sönder inom ett år, och då behövde jag ringa runt till lokala cykelaffärer och över telefon försöka hjälpa till att laga elektroniken. Det var faktiskt ett under att jag inte gav upp.

 

2012 sålde de 2 000 elcyklar och Martin Walleräng åkte tillbaka till Kina för att starta en egen fabrik utanför Shanghai, med kapacitet för 15 000 cyklar per år. Då kom nästa smäll för Ecoride: Det infördes strafftullar mot kinesiskt producerade elcyklar. En sann entreprenör låter sig dock inte nedslås så lätt.

 

– Med Almis hjälp kunde vi öppna en produktfabrik i Polen, så sedan 2018 har vi en i Gdansk där vi kan producera cyklarna på ett produktionseffektivt sett, säger Martin Walleräng.

 

Nu omsätter bolaget över 100 miljoner kronor och har drygt 30 procent av marknaden för elcyklar i landet. Något enskilt avgörande skäl till bolagets tillväxt har han svårt att hitta.

 

– Jag skulle säga att det är många saker: kärlek, passion, nyfikenhet, envishet, övertygelse samt folkets val att välja miljö och kvalitet först.

 

Vilken hjälp fick Ecoride av Almi?

Finansiering

 

Hur investerades hjälpen?

Inköp av Ecoride elcyklar

 

Vilket år var det?

2008