Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
"Olika barn hittar på nya lekar"
Inspiration
29 augusti 2019

Mångfald berikar. Varje år startas närmare 20 000 företag av personer med utländsk bakgrund. Det öppnar dörrar för oprövade idéer, nya tankesätt och alternativa exportkanaler för innovativt företagande.

Den injektion av oliktänkande som kommer med mångfald är bra för svenskt företagande. De senaste åren har 29 procent av alla nya företag startats av personer med utländsk bakgrund – 19 906 under 2016 och 19 768 under 2017.

 

– Det är en fördubbling jämfört med år 2000, trots att det för personer med utländsk härkomst generellt är svårare att finansiera både start och tillväxt. Och trots att många saknar tillgång till de professionella och de informella nätverk som kan underlätta i uppstartfsasen, säger Maroun Aoun, ansvarig för fokusgrupper, partnerskap och projekt på Almi Företagspartner.

 

Att allt fler vågar tro på sina idéer och starta eget tror han till viss del beror på att det idag finns fler förebilder som visar att Sverige är ett bra företagarland.

Mångfald föder kreativitet och innovation
Maroun Aoun

– Att mångfald föder kreativitet och innovation har stort forskningsstöd. Lika barn må leka bäst, men olika barn hittar på nya lekar. Det är precis vad näringslivet behöver – nya lekar och nya kunder, tjänster och marknader. Studier visar dessutom att företag som drivs av personer med utländsk bakgrund har högre vilja att växa än andra, men ofta har svårt att ta  ett nästa steg, säger Maroun Aoun.

 

Det är här Almi kan göra skillnad. Almi Företagspartner har länge jobbat aktivt med rådgivning på olika språk till personer som vill starta, driva och utveckla företag i Sverige.

 

– Vi vill kunna hitta alla företag som vill göra en tillväxtresa med Almi, så mångfaldstänk är en integrerad del i alla våra processer, säger han.

 

För Behrang Gilanpour, som driver cleantech-företaget Ozonetech tillsammans med sin bror Behrooz var det just lånen från Almi som gav dem nödvändigt kapital för tillväxt. Efter tio år av forskning och utveckling kunde Ozonetech 2007 erbjuda en helt ny, kemikaliefri, effektiv och miljövänlig reningsteknik för luft och vatten, men försäljningen gick trögt.

 

– Det är först sedan vi för fyra, fem år sedan började sälja nyckelfärdiga lösningar det verkligen tog fart. Att vi utsågs till Årets Pionjär 2015 och fick ta emot pris från Kungen blev en viktig milstolpe. Samma år beviljades vi det första av två lån från Almi, säger Behrang 

Gilanpour.

 

Sedan dess har utmärkelserna duggat tätt. Tre år i rad har Ozonetech utsetts till Gasellföretag av DI, och bolaget omsätter idag runt 50 miljoner kronor.

Sverige är bra på att promota goda idéer och har du drivkraft och uthållighet är förutsättningarna bra för alla
Behrang Gilanpour

– Almi trodde på vårt företag och på att vi kunde förvalta pengarna väl, vilket skapade förutsättningarna är tillväxt, säger han.

 

Behrang Gilanpour, som var sju år när han kom till Sverige från Iran 1987, tror att bakgrund och resa formar alla människor.

 

– Sverige är bra på att promota goda idéer och har du drivkraft och uthållighet är förutsättningarna bra för alla, och kan du samla människor med olika bakgrund får du dessutom en mer komplett bas för bättre företagsutveckling, säger han.

 

Moa Gürbüzer driver Göteborgsbaserade MRG Wines, som utvecklar och säljer alkoholfria viner. Affärsidén växte fram under arbetet som terapeut och socialarbetare då hon såg alkoholens baksida, framför allt såg hon hur barn for illa. Det blev en drivkraft för att försöka förändra samhällets inställning till alkohol och göra det lättare att säga nej.

 

– Varför får man alltid frågan; vill du ha rött eller vitt? Varför är det inte lika naturligt att välja med eller utan alkohol, säger Moa Gürbüzer, som har en bakgrund i Turkiet där alkohol inte är en lika självklar del av det sociala umgänget som i Sverige.

 

Tanken på att erbjuda marknaden ett vin utan alkohol började ta form 2011, den första leveransen kom 2013 och blev snabbt en bästsäljare. MRG Wines har idag en omsättning på 30 miljoner kronor och vinerna säljs över hela världen. Det är snabbt jobbat för någon som helt saknade tidigare erfarenhet av företagande.

 

– Som företagsledare är det viktigt att man får de rätta förutsättningarna och genom Almis breda nätverk fick jag kontakt med personer med de rätta kunskaperna. Det var oerhört värdefullt, säger hon.

37%

2018 var andelen Almi-kunder med utländsk bakgrund både på lånesidan och inom affärsutveckling 37 procent.

Moa Gürbüzer
Moa Gürbüzer