Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
26 februari 2018

Almi Invest investerar i e-handel för hästsport

Horsemeup

Almi Invest investerar 2,5 miljoner kronor i HorseMeUp, en professionell e-handel inom ridsport som erbjuder ryttare det bredaste sortimentet av de marknadsledande och exklusiva varumärkena.

I emissionen på totalt 11 miljoner kronor deltar också riskkapitalbolaget Backing Minds och privata investerare, bland andra Hemfridgrundaren Monica Lindstedt. Pengarna ska användas till marknadsföring med ökad tillväxt som mål.

 

HorseMeUp.se är en professionell e-handel inom ridsport, som med 180 000 produkter erbjuder marknadens bredaste sortiment av ledande och exklusiva varumärken. Här finns det senaste inom utrustning och ridkläder för både häst och ryttare inom alla olika ridsportsgrenar.

 

Göteborgsbaserade HorseMeUp har förutom e-handeln ett showroom i Göteborg.

 

- E-handeln är än så länge undervecklad inom ridsporten, säger Sophia Johansson, Investment Manager på Almi Invest. Det ger HorseMeUp en stor potentiell marknad.

 

HorseMeUps affärsmodell bygger på Dropshipment med outsourcing av lager, packning och leverans. HorseMeUp har direktkontakt med leverantörernas lager och när kunden gör ett köp skickas produkten direkt från leverantören. På så sätt kan HorseMeUp fokusera på att driva trafik till sin webbplats och öka konverteringsgraden, eller andelen besökare som köper något.

 

- Vi fokuserar på tillväxt och är bra riggade för att växla upp ytterligare, säger Monica Sjösvärd, HorseMeUps grundare och vd. Med våra nya investerare i ryggen kommer vi att kunna ta nästa steg i vår utveckling.

 

Planen är att ta mer marknadsandelar, framförallt i Sverige, men också på fler marknader, till en början i Danmark, Norge och Finland samt att utöka teamet.