Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
18 december 2017

Almi Invest investerar i Loxysoft

Almi Invest investerar fem miljoner kronor i Östersundsbaserade Loxysoft, som utvecklar och säljer stödsystem för kundtjänst och andra kontaktcentra. I emissionen på totalt tio miljoner kronor deltar också MIC Invest. Pengarna ska gå till marknadsexpansion i Norden och i USA.

Loxysoft förser kontaktintensiva organisationer som banker, teleoperatörer och försäkringsbolag med stödsystem för kundtjänst, försäljning och bemanning.

 

Via sitt ena fokusområde Contact Center Solution riktar bolaget in sig mot nordiska kunder som arbetar med kundservice och försäljning. Loxysoft har i dagsläget ca 250 kunder i Sverige och ett 60-tal i Norge. Med schemaläggningsverktyget Proscheduler har Loxysoft även tagit steget in på den amerikanska marknaden. Ett dotterbolag har startats och planen är att få in betydligt fler kunder än dagens ca 35.

 

Lösningarna erbjuds både som Software as a Service (SaaS) och egen drift, men trenden pekar allt mer mot SaaS.

 

- Loxysoft har, med Almi Investmått, kommit väldigt långt, säger Kristofer Öhman, Investment Manager på Almi Invest. Med egenutvecklade produkter på en växande marknad är potentialen för framgång stor.

 

Loxysoft tar nu in externt kapital för att finansiera sin expansion, främst i USA.

 

- Vi är väldigt glada för att Almi Invest valt att investera i Loxysoft, säger vd Tobias Sjölander. Med deras kapital och kompetens i ryggen är vi redo för fortsatt expansion.