Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
7 januari 2019

Almi Invest investerar 2 miljoner i InviSense innovativa fuktsensorer

InviSense supertunna fuktsensorer

Almi Invest investerar 2 miljoner kronor i InviSense, som utvecklat supertunn fuktsensor som kan placeras bakom ytskikt i våtutrymmen. I emissionen om totalt 4 miljoner kronor deltar även privata investerare. Kapitalet kommer att användas till att skala upp försäljning och vidareutveckling av bolagets produkter.

 

Det finns idag inget sätt att mäta fukthalt inuti väggar och golv, vid t.ex. besiktningar av nybyggnader, utan att skada de material som monterats ovanpå. Detta gör att fuktskador upptäcks först när de hunnit bli mer omfattande, med dyra reparationer som följd. Invisense har utvecklat en 0,1mm tjock sensor som placeras innanför tätskiktet i exempelvis badrumsväggar och -golv vid nybyggnad eller renovering och som kan ange fukthalten i absoluta termer. Sensorn innehåller ingen egen strömkälla, utan väcks till liv av scannern vid avläsning, likt en RFID-läsare.

 

- Fuktskador i bostäder och lokaler kostar över 10 miljarder kronor varje år och Invisense teknologi har potential att bli en ny global standard för att tidigt upptäcka fuktskador och ge stora besparingar för både bygg- och fastighetsbolag, säger Pär Carlshamre, investeringsansvarig på Almi Invest.

 

För att underlätta kontroller och besiktningar och för att hitta de dolda sensorerna finns en molntjänst där ritningar med inritade sensorer och data från tidigare mätningar samlas.

 

- InviSense skalar nu upp verksamheten - våra fuktsensorer finns till försäljning i butik i Sverige och vi är på väg ut i hela Skandinavien samtidigt som vidareutvecklar produkten. Att få Almi Invest som ägare i bolaget kommer att bidra med stabilitet och trovärdighet under vår fortsatta expansion, Björn Garplind, VD på Invisense.

 

Tekniken bygger på många års forskning och utveckling och är patentansökt. Invisense kommer nu att fortsätta utveckla molntjänsten för att visa upp den insamlade datan på ett bättre sätt och förstärka teamet med kompetenser inom marknad och sälj.