Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
18 juni 2017

Sportswik tar in 10 miljoner

Den sociala sportappen Sportswik, där alla lag kan fota, filma och liverapportera från sina matcher, tar in 10 miljoner kr från det Umeå-baserade investeringsbolaget Fort Knox och de befintliga ägarna Almi Invest och Silverängen Invest. Pengarna går bland annat till lansering av appen i England.

Sportswik har vuxit snabbt de senaste månaderna och bland annat blivit officiell app och mediapartner till Stockholms Fotbollförbund, Västerbottens Fotbollförbund och S:t Eriks-Cupen som omfattar all ungdomsfotboll i Stockholm.

 

Bolaget har också påbörjat sin expansion utanför Sverige och testar till att börja med konceptet inom engelsk fotboll. Snabb tillväxt och nya marknader kräver mer resurser och därför fyller man på kassan med 10 miljoner kr från det Umeåbaserade investeringsbolaget Fort Knox och de befintliga ägarna Almi Invest och Silverängen Invest.

 

Sportswik har nu drygt 120 000 medlemmar och bara den senaste månaden har det laddats upp hela 12 000 bilder och videoklipp, skrivits 17 000 matchkommentarer och hejarop, och rapporterats 140 000 mål och matchhändelser.

 

- Vi har ett fantastiskt flow just nu och det är jättekul att se vilket härligt engagemang som skapas runt bredd- och ungdomsidrotten på Sportswik. Lag, matcher och serier som tidigare inte haft någon bevakning får nu samma möjligheter som de stora, och man kan dela spänningen och upplevelsen med föräldrar, släktingar och supporters, säger Martin Wiklund, grundare och VD Sportswik.

 

Om Sportswik:
Sportswik är en app och mediaplattform som gör att alla på matchen kan fota, filma, kommentera och rapportera mål & matchhändelser med några enkla knapptryck. Mediaplattformen samlar upp allt som rapporteras och skapar utan behov av redaktionell hand samma typ av bevakning för matcher och serier som idag bara finns för eliten.