Vår bästa exit hittills
Eyetracking eller ögonstyrning i varje dator – det är visionen bakom världsledande Tobii Technology, Almi Invests bästa exit hittills. När bolaget noterades 2015 sålde Almi Invest sitt innehav, vilket gav en avkastning på 54 gånger investerat kapital.
Tobiis patenterade eyetracking-teknologi används för att få insikt i mänskligt beteende eller som ett sätt att interagera med datorer och andra enheter. Det går till exempel att använda ögonen som en muspekare, vilket gör det möjligt för användare som inte kan eller vill använda händerna att använda en dator.
Tekniken har många användningsområden. De senaste är inom VR och AI. Här har Tobii ingått ett samarbete med chipjätten Qualcomm för att göra eyetracking tillgängligt för mobila headsets för virtual reality och augmented reality.
Världsledande
Tobii Technology, som grundades 2001, har uppvisat snabb årlig tillväxt och är nu världsledande inom eyetracking. Bolaget noterades på NASDAQ i Stockholm 2015 och har idag cirka 800 anställda, kontor i nio länder, ett globalt nätverk av återförsäljare och en omsättning på drygt en miljard kronor (2017). Börsvärdet uppgår till 3,7 miljarder kronor (mars 2018).
Almi Invest var en av de första investerarna i Tobii. Man såg en innovativ teknik med stora framtida tillämpningsmöjligheter och blev imponerade av det samspelta entreprenörsteamet som var dedikerat, målmedvetet och redan då visste precis vad de gjorde och ville göra.
- De hade redan tidigt två spår, säger Almis Invests vd Mikael Karlsson, som ansvarade för investeringen vid noteringen. Det var dels hjälpmedelsteknologin, som hade en uppenbar kundnytta, och dels spåret med att bygga in ögonstyrning alla datorer. Där såg vi potential för något riktigt stort!
Bästa exiten hittills
Det stod tidigt klart att Tobii var en bra kandidat för börsnotering och när denna genomfördes 2015 passade Almi Invest på att sälja sitt innehav.
- Investeringen i Tobii gav oss en total avkastning på 54 gånger insatt kapital vilket är den bästa säljmultipeln någonsin för oss, säger Mikael Karlsson.
Tobiis grundare - Henrik Eskilsson, John Elvesjö och Mårten Skogö – är fortfarande aktiva i bolaget som vd, teknikchef respektive forskningschef.
Dagens Tobii består av affärsområdena Tobii Dynavox, som erbjuder produkter för personer med funktionshinder, Tobii Pro, som erbjuder eyetracking-lösningar för att studera mänskligt beteende, och Tobii Tech, som utvecklar eyetracking-teknologi som kan rymmas i vanliga datorer och surfplattor.
– Ända från början har vi haft visionen att det här ska finnas i varje dator. Men det är först nu som vi börjar se att det är möjligt. Vi är enormt stolta över det vi har byggt, men i Tobii Tech kan vi verkligen ge oss på helt nya marknader, sade vd Henrik Eskilsson till Svenska Dagbladet i samband med noteringen.
Fler än 2000 företag använder Tobiis teknik idag. Bland dem finns Procter & Gamble, Microsoft, Alibaba, Ipsos och Gfk, Tysklands största marknadsundersökningsinstitut, som använder Tobiis lösningar för undersökningar om konsumentbeteende, användarvänlighet, optimering av webbplatser och förpackningsdesign.