5X SUPEREXITS
Case Stories
29 augusti 2019

Smarta hjälmar, visualisering av ”big data” och datorer som styrs med ögonen är bara några idéer som har visat sig vara goda investeringar för Almi Invest. Här är bolagets fem mest uppmärksammade exits under tio år i branschen.

Neo Technology - Först med att visualisera “big data”

Neo Technology, idag med huvudkontor i Silicon Valley, var först i världen med att utveckla grafdatabaser. Som alla sanna föregångare stötte de tidigt på ett svårlöst problem. Knappt någon utanför Neos kontor visste vid tidpunkten 2001 vad en grafdatabas var. Till skillnad från en traditionell databas, kunde Neo4j med sin grafdatabas, snabbt och elegant, visualisera stora mängder data.

 

Det Neo Technology hade upptäckt var ingenting mindre än embryot till ”big data”, som bara några år senare skulle explodera. Almi Invest var delägare i företaget fram till 2016, då man sålde sitt innehav, motsvarande cirka två procent av kapital och röster, till Greenbridge Investment Partners. Försäljningen innebar en exit med en vinst på tio gånger investerat kapital. Och vid det laget var grafdatabaser inte längre en kuriositet, utan den senaste stora techtrenden.

 

På senare tid har bland andra rymdmyndigheten Nasa sagt att Neos verktyg har besparat dem två års arbete på Mars-farkosten Orion, medan Walmart har framhållit hur det har hjälpt dem med deras e-handelsplattformar. Resultatet av uppstickarens ihärdighet? Neo spås ha goda chanser att bli nästa svenska enhörningsbolag, det vill säga företag värderade till över en miljard dollar.

MIPS säkerhetssystem åkte på en Tour de France

Ibland ramlar man. Då är det bra att det finns någon som kan hjälpa en att ställa sig upp igen. Det vet MIPS, som sedan 2001 har utvecklat ett innovativt säkerhetssystem för cykelhjälmar. Trots att uppfinningen byggde på beprövad forskning var det initialt svårt att få genomslag för produkten.

 

Företaget fick första investeringen när ett mindre antal affärsänglar visade intresse för deras idé. Under 2009 investerade Almi Invest i MIPS eftersom man bedömde att deras chanser att hitta en nischad marknad var goda – och inte minst eftersom man trodde på teknikens samhällsförbättrande potential.

 

2013 investerade världens största hjälmtillverkare BRG Sports Inc 27 miljoner kronor i företaget. Två år senare gick MIPS med vinst för första gången. Idag är bolaget världsledande inom hjälmbaserad säkerhet, med fler än 60 globala producenter på kundlistan och ett börsvärde på cirka 3,9 miljarder kronor. 

 

2018 fick omvärlden ett kvitto på genomslaget för MIPS säkerhetssystem, när nära hälften av deltagarna i cykelloppen ”Tour de France” och ”Giro d’ Italia” använde hjälmar utrustade med företagets lågfriktionsskikt. Vid det laget hade Almi Invest redan sålt av sitt innehav i omgångar, bland annat i samband med att MIPS noterades på Nasdaq-börsen 2017. Total likvid blev 53 miljoner kronor, motsvarande drygt fem gånger investerat kapital.

3D-optimering fick Microsoft att köpa Simplygon Studios

Datorspelsbranschen är idag, sett till total omsättning, världens största underhållningsindustri, och spelutvecklare har tjänat sig en hacka på att branschens tillväxtkurvor har pekat spikrakt uppåt de senaste decennierna. Även underleverantörer har kunnat göra lukrativa affärer.

 

Ta bara Donya Labs, idag Simplygon Studios, som startades i anslutning till den Linköpingsbaserade inkubatorn Lead 2007. Företagets idé var enkel: genom att utveckla

en mjukvara som automatiskt optimerade framställningen av 3D-grafik underlättade de arbetet för spelutvecklare världen över. Till skillnad från många startups som bygger på ny teknologi tjänade företaget pengar direkt, om än inte tillräckligt snabbt för att kunna expandera i den takt man önskade.

 

Därför vände man sig till externa investerare. Almi Invest gick in som första investerare i bolaget 2008. Resten är, som man brukar säga, riskkapitalhistoria. I januari 2017 meddelade Simplygon att företaget hade sålts till samarbetspartnern Microsoft. Den slutliga prislappen är hemlig men Almi Invest har kallat uppköpet för ”en av våra bästa affärer någonsin”.

 

Simplygon Studios då? De sitter kvar i Linköping som en del av Microsoft-koncernen.

Limes Audio fick Google att lyssna

Det krävs mycket för att göra sig hörd på den globala startup-scenen, där det enskilda bolagets röst riskerar att drunkna i bruset från mängder av lovande affärsidéer. Umeåföretaget Limes Audio har lyckats få uppmärksamhet – men inte genom att

låta mest eller skrika högst. Med hjälp av deras patenterade mjukvara Truvoice som eliminerar ekon, buller och brus fick de högtalarsystem, videokonferenser och andra medier som är beroende av kristallklart ljud att låta bättre.

 

När Almi Invest 2010 fick upp ögonen för Limes Audio hade bolaget redan en god ekonomisk grund att stå på. Genom att investera och under sju år vara aktiv ägare i bolaget utvecklade Almi dem att ta sitt erbjudande till nya höjder. I takt med att fler

välrenommerade namn lades till företagets kundlista och Limes Audio började bli känt som ett ledande bolag inom ljudteknik fick man tillträde till nya rum.

 

Efter en period av relationsbyggande i Silicon Valley meddelade det svenska företaget 2017 att de hade blivit uppköpta av Google. I samband med Googles köp sålde Almi Invest och den delägda fonden Partnerinvest Norr sina innehav. Vad Google betalade för uppstickaren är inte känt. Helt säkert är dock att skrällen hördes över hela startup-världen.

Tobii Technologys ögonstyrning gav den bästa säljmultipeln någonsin

Eye tracking är idag ett vedertaget begrepp inom datorkommunikation. Det var det inte 2001 när Henrik Eskilsson, John Elvesjö och Mårten Skogö introducerade världen för sin innovativa lösning. Genom att spåra hur användares ögon rörde sig över en skärmyta kunde man både interagera med datorer och analysera mänskligt beteende.

 

Idag används Tobiis ögonspårning bland annat i chipjätten Qualcomms utveckling av VR-applikationer, som kommunikationsverktyg för personer med viss funktionsnedsättning, i en rad datorspel liksom vid studier inom olika forskningsområden.

 

Almi Invest såg tidigt stora potentiella användningsområdenför tekniken och beslutade sig för att investera i Tobii. När företaget börsnoterades på Nasdaq 2015 sålde bolaget sitt innehav. Totalt gav investeringen en avkastning på 54 gånger det satsade kapitalet, vilket

till dags dato är den bästa säljmultipeln för en investering som Almi Invest någonsin har haft.

 

Idag har Tobii Technology kontor i nio länder, cirka 1 000 anställda och ett uppskattat börsvärde på 3,4 miljarder kronor. Med en sådan tillväxt är det inte så konstigt att världen fortsätter att hålla ögonen på den svenska innovatören.

Rosa stjärnor