Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Case Stories

Digital träning trendar - hon tog gymmet till hemmet

Coronapandemin slår hårt mot många verksamheter i samhället. Men det finns företag som står starka i krisen – Virtual Gym som driver MyMOWO.com, en digital plattform för hemmaträning, är ett sådant företag.

– Vi drabbas inte negativt, konstaterar Frida Stein, vd och medgrundare av Virtual Gym.


Hon är medveten om att de nya förutsättningar som coronakrisen
innebär för människor talar för hennes verksamhet. Permitteringar och varsel gör att folk har mer tid för träning, hemjobb innebär att man inte kommer ut på samma sätt som tidigare och restriktionerna gällande social distansering talar emot träning på traditionella fysiska gym.


Således är inte helt oväntat ordet ”hemmaträning” vanligare än någonsin bland Googlesökningar och MyMOWO har upplevt en stor
tillströmning av användare sedan årsskiftet. Men Frida Stein är försiktig när hon pratar om coronavirusets betydelse för hennes företag.

Vi är väldigt restriktiva med att använda corona i vår kommunikation, det kan lätt bli fel och kännas som att vi vill utnyttja den hemska situationen.
Frida Stein, vd och medgrundare Virtual Gym

MyMOWO:s stigande kurva började dessutom inte vid årsskiftet. Frida Stein berättar att hennes bolag är under tillväxt sedan en tid tillbaka och att 2019 var ett bra mycket år med en 60-procentig tillväxt. Den fina starten på 2020, som till viss del kan bero på corona, förklarar hon hellre med att MyMOWO, efter en nyemission vid årsskiftet, har lanserat en app för medlemmar samt satsat på varumärkesbyggande marknadsföring i traditionell media.


– Tidigare har vi enbart marknadsfört oss med innehåll mot en viss målgrupp i social media. Nu visar vi brett att vi finns, säger hon.


Frida Stein, som tidigare ägt flera gym, grundade Virtual Gym 2014 tillsammans med Mattias Rosberg, som stod för det tekniska
kunnandet. Tillsammans lanserade de tjänsten MyMOWO i december 2015. Syftet var då som nu att tillgängliggöra träning för den stora grupp av människor som vill träna, men som har svårt att komma iväg till gymmet. Målgruppen var främst kvinnor.


– Kvinnorna föder barn, sätter bo och jobbar samtidigt, så det är ganska givet att de inte har så mycket tid över till att ta hand om sig själva. Jag såg tydligt på mina tidigare gym att just den målgruppen visserligen blev medlemmar men sedan försvann snabbt. Det var så jag kom på att digital hemmaträning var lösningen, säger Frida Stein.

 

Användarna består idag till 80 procent av kvinnor men innehållet ska breddas för att attrahera fler män, enligt Frida Stein. MyMOWO:s huvudfokus är att träningen ska vara enkel och rolig. Tjänsten erbjuder olika förinspelade träningspass med erfarna instruktörer som användarna kan följa. Det går också att plocka ihop olika delar till egna, skräddarsydda program. Och till skillnad från många andra gym har medlemskapet ingen bindningstid, berättar Frida Stein.


– Vi vill att tröskeln för att börja träna ska vara låg. Snabbt in och snabbt ut om man inte gillar det. Men vi jobbar för att alla stannar så länge som möjligt, säger hon.


Almi Invest trodde på Virtual Gym med en gång och har varit med sedan första investeringsrundan 2015. Därefter har ytterligare två rundor genomförts.


– Almi Invest har möjliggjort att det här bolaget existerar. Att de är med och äger betyder mycket för oss, vi får många värdefulla råd som har betytt mycket hittills och som kommer att betyda mycket i framtiden, säger Frida Stein.


När det gäller framtiden är Frida Stein övertygad om att det kommer att dyka upp många nya konkurrenter, inte minst nu i samband med
coronakrisen. Detta hindrar inte henne från att hålla fast vid den högt satta målsättningen:


– Vi ska bli en av de ledande tjänsterna för hemmaträning i Europa.

 

Är du redo att pitcha in ditt bolag till Almi Invest? Läs om vad som krävs och pitcha in ditt bolag här.

Frida Stein, grundare MyMowo

VIRTUAL GYM


Grundat: 2014
Ägare: Frida Stein,
Mattias Rosberg
Omsättning (2019):
1,67 miljoner kronor

Kettelbell