Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Katarina Magnusson – en förebild med helikopterperspektiv

Hon är en välkänd och uppskattad profil i det jämtländska näringslivet som tidigt visste vad hon ville. Uppvuxen i den lilla byn Borgvattnet med handlare Erik Brännholm som mentor, lades också grunden för hur ett proffsigt värdskap ser ut. Katarina Magnusson är entreprenören som har förmågan att se möjligheter och satsa fullt ut. 2020 utsågs hon till årets företagare i Östersund och har återkommande nämnts som en förebild för andra företagare som Almi intervjuat.

För Katarina har det varit naturligt att driva företag. Familjen har alltid varit företagare och själv har hon sedan 90-talet varit en del av familjeföretaget Tages som hon idag äger tillsammans med sina två barn, Frida och Carl.

 

– Jag såg tidigt att Tages var en oslipad diamant. Det är något som triggar mig att se utvecklingspotential. En kreativ sida som inte bara handlar om att skapa lönsamma bolag.

Tillväxt och expansion, steg för steg

 

Förmågan att ompaketera, organisera och skapa struktur har varit genomgående i företagandet. Att bygga från grunden och successivt expandera, tänka nytt i kombination med att förvalta långsiktigt. Övertagandet och helrenoveringen av Edenbos 2016 är ett exempel. När nu dörrarna slås upp på ombyggda Tages konditori och kök har Katarina gjort en mångmiljonsatsning även här för att möta framtiden.

 

–  Den satsningen var planerad sedan tidigare och blev en del i strategin att komma tillbaka på ett bra sätt efter pandemin. För mig är det en stor drivkraft och utmaning att ständigt förädla. När något är klart är jag i huvudet redan på väg mot nästa grej.

 

Stenkoll på ekonomin

 

Katarina menar att oavsett bransch handlar det om att prioritera en god, stark ekonomisk grund innan det kan generera något bra privat. Så har den långsiktighet som finns i familjeföretaget byggts upp och trots en pandemi ändå uppvisat ett bra resultat.

 

- Det krävs ett stort engagemang och närvaro för att ha stenkoll på produkter, personal, kostnader och intäkter. Att verkligen känna sitt företag.

– Men även att skapa transparens och förståelse hos medarbetarna genom att kontinuerligt utbilda nyckelpersoner i enkel företagsekonomi.

- De ska veta hur bruttovinsten påverkas om exempelvis omsättningen minskar med en procent och vad man kan göra åt det. Jag bryter gärna ned det i exempel, vad som blir kvar i företaget av en kanelbulle för 25 kr.

 

För att kunna genomföra förändringar är det viktigt att ha medarbetarna med sig. Därför coachar Katarina sin personal för de ska kunna bli sitt allra bästa i sina olika roller. Hennes ambition är att alla ska känna sig delaktiga, betydelsefulla, omtyckta och kompetenta.

 

–  De medarbetare som vill utvecklas ska få möjlighet att göra det, utifrån där de befinner sig och vill göra. På Edenbos har jag

Almi logga
Katarina Magnusson, vd Tages och Edenbos Konditori.
Katarina Magnusson, vd Tages och Edenbos Konditori.
– Jag såg tidigt att Tages var en oslipad diamant. Det är något som triggar mig att se utvecklingspotential. En kreativ sida som inte bara handlar om att skapa lönsamma bolag.
Katarina Magnusson