Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Sandra startar plattform för upplevelser där locals och besökare kan hitta varandra

För två och ett halvt år sedan flyttade havskappseglaren och VM-medaljören Sandra Sandqvist till Åre. Nu har hon startat upp sitt nya, innovativa företag med online-marknadsplatsen Smultronsites.com. Drivkraften är att göra spännande upplevelser tillgängliga för besökare – och så klart hennes egen passion för outdoor-livet.

Med ett förflutet som elitseglare på högsta nivå och drömjobb på olika platser i världen, bestämde sig Sandra under en havskappsegling att hon behövde en bas, ett hem. Hon köpte en lägenhet i Åre och sökte sig till ett Community runt natur och aktiviteter.

 

–  Vi var ett kompisgäng som träffades och jag upptäckte att det fanns massor av duktiga människor här som kan sin bygd och vill skapa egna upplevelser och äventyr, stora som små. Då föddes idén, med gig-ekonomin som grund.

Foto: Maja Engberg

En idé som kan flyga

 

När Sandra skulle sätta sina planer i verket kontaktade hon Almi. Tillsammans med bland annat Mattias Eriksson utvecklade hon affärsidén och det gjordes även en marknadsanalys, en validering av affärsidén.

 

–  Den visade att det här är en idé som kan flyga och täcker ett tomrum på marknaden. Jag har lutat mig mot den jättemycket under uppbyggnaden av företaget. Det är ett helt nytt koncept där lokals och besökare kan hitta varandra.

 

Via Almi fick Sandra inblick i vilka finansieringslösningar och möjligheter till stöd som finns. Under våren deltog hon även i deras Starta smart-utbildning tillsammans med andra företagare i uppstart.

Almi har jättebra rådgivare, vilket har hjälpt mig att navigera rätt. Det har varit superbra att få bolla idéer med andra personer, då känner man sig inte så ensam.

Som Blocket för upplevelser

 

Smultronsites gör det möjligt för vem som helst att nå ut med sitt erbjudande. Sandra förklarar att det handlar om tajming med lösningar för gig på egna villkor. Tekniken finns och konsumenter är vana vid marknadsplatser som Blocket, Hygglo eller Airbnb. Men ingen annan aktör samlar upplevelser på det här sättet, de är bara traditionella bokningsbolag.

 

–  Man behöver inte vara guide eller ens företagare, eftersom det nu är enkelt att fakturera som privatperson. Det sänker barriärerna för passionerade aktörer att skapa och dela med sig av det de älskar. Att lägga skapandet i händerna på små aktörer och privatpersoner gör att vi får en helt ny mångfald som traditionella guideföretag inte kan erbjuda.

 

Större marknad på längre sikt

 

Efter att ha utvecklat den tekniska plattformen för marknadsplatsen, drog verksamheten i gång på riktigt i mars. Hittills finns 14 värdar och ca 25 upplevelser att boka.

 

–  Vi växer sakta men säkert och fokuserar på att etablera oss i Jämtland Härjedalen. På längre sikt ska vi finnas i hela Skandinavien. Det är ett superkul bolag att bygga och jag ser skaparlusten hos alla jag jobbar med. Fantastiskt att kunna få hjälpa dem att nå ut!

Foto: Nomads Photography
Foto: Lucas Lindfors

Almi vill ge bättre förutsättningar för fler kvinnor att driva och leda framgångsrika företag - Läs om Qlara - Projektet medfinansieras av Region Västernorrland och Region Jämtland Härjedalen.

Vill du ha kontakt med Almi?

Jag vill bli kontaktad

Mer om Smultronsites här

Juli 2022