Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Tips för dig som vill starta e-shop
Tips och råd
17 augusti 2018

7 tips – så startar du webbutik

Med rätt utformning kan en webbutik dra mängder av nya kunder till din verksamhet. Men det finns några saker att tänka på innan du börjar! Vår rådgivare Nedeljka Micic berättar vad.

1. Skapa en vision av din butik

– I dag finns det så många bra och prisvärda lösningar att du sällan behöver ta in någon för att bygga din sida. Men glöm inte bort att börja med att designa webbutiken i ditt huvud, från förstasidan till betalfunktionen. Visualisera hur du ska ledsaga kunden genom butiken och kom ihåg att det aldrig ska vara fler än tre steg till att slutföra köpet.

2. Stirra dig inte blind på andras lösningar

– Att leta inspiration kan vara bra, men fastna inte för mycket vid hur andra gör. Många därute är väldigt duktiga, men det finns också en del webbutiker som ser snygga ut men som inte är tillräckligt kundanpassade. Första intrycket är alltid viktigt men det gäller att både vinna kundens förtroende och hålla kvar det.

3. Fastna inte i designen

– Ett vanligt misstag är att man lägger så pass mycket mer krut på designen än på funktionaliteten att kunden knappt kan ta sig in i butiken. Bra bilder är väldigt viktigt och kan till och med vara värt att betala för. Se också till att lägga fokus på att webbutiken är tydlig och lättnavigerad. Glöm inte bort att skriva informativa produktbeskrivningar och tydlig information om pris, frakt, returer och support – allt sådant som gör att din kund känner sig trygg hos dig.

 

4. Rätt funktioner ledsagar kunden

– Det finns några måsten och det är till exempel att ha en responsiv sida så att butikens utseende anpassar sig efter olika skärmstorlekar. Sökfunktion på sidan är en annan sak som förbättrar funktionaliteten och för att överhuvudtaget nå ut till kunderna behöver du tänka sökordsoptimering redan från start. Få igång trafiken genom att ta fram de ord som din målgrupp kan tänkas söka på när de letar efter det du erbjuder.

5. Tänk nischat men relevant

– Istället för att skjuta för brett och missa mål är det bra att nischa webbutiken inom något produktområde. Mer nischat än allt-i-allo helt enkelt, så länge utbudet känns relevant. Här kan man även tänka på att kunden ser dig som expert så ta tillfället i akt att föreslå andra relaterade produkter under köpprocessen för att möjliggöra merförsäljning.

6. Marknadsför brett

– Folk måste veta att butiken finns! Identifiera din kund, hur den beter sig i en köpprocess och var den finns. Skapa många möjliga vägar in för kunden, inte minst genom att koppla in sociala medier. Men glöm inte att butiken måste vara färdig och fullt fungerande innan du börjar bjuda in potentiella köpare. Otydlighet eller funktioner som inte fungerar kommer bara att skrämma bort kunder.

7. Investera din tid i din butik

– Räkna med att du måste lägga mer tid på en webbutik än vad det tar att driva en fysisk. Du måste jobba med den hela tiden, inte minst för att Google ska se att sidan är aktiv och aktuell. Det får aldrig bli statiskt. Uppdatera, utvärdera, ändra och anpassa konstant för att hålla din webbutik levande.