Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

Alex & Phil ökade försäljningen med 600%

När Jenny Wessblad Hårdh var mammaledig saknade hon god barnmat som var enkel att ta med. Ett år senare, när hennes andra son var nyfödd, började  hon skriva på sin affärsplan och 2016 var det premiär. Nu finns Alex & Phils klämmisar i 15 smaker och växer snabbt.

– I dagarna är det prick två år sedan som vi lanserade på Ica Maxi i Nacka. Jag hade ju hållit på med projektet så länge redan då att jag minns att det var smått overkligt att produkterna äntligen stod på hyllan. Och nervöst också, när man lanserar ett nytt varumärke har man ju ingen aning om ifall någon kommer köpa.

 

Men det gick väldigt bra direkt, berättar grundaren Jenny Wessblad Hårdh och beskriver att de genomgående haft en positiv start i företaget med fantastisk respons från kunderna.

 

– På dessa två år som har gått sen lanseringen har vi växt till en omsättning på nästan 9 miljoner kronor. Från 2016 till 2017 ökade vi försäljningen med 600 %.

Alex och Phil förpackningar

Marknadsundersökningar - en framgångsfaktor

Vad skulle du säga är framgångsfaktorerna?

– I grund och botten handlar det om att vi erbjuder något som den moderna föräldern har saknat. God, naturligt näringstät mat som är enkel att ta med. Vårt förpackningsval var väldigt viktigt, att vi valde klämmisen istället för någon typ av burk. Enklare för konsumenten och mindre energikrävande i tillverkning och transport. Och sen tror jag också att vår gedigna research har varit väldigt viktigt. De första två åren ägnade jag åt marknadsundersökningar, lagstiftning, receptutveckling och alla andra komponenter. Inte den roligaste fasen men väldigt viktig att ge den tid!


Det var när Jenny var mammaledig med sin andra son Philip som hon satte igång med sin affärsidé på riktigt. Hon köpte en ny laptop och satt och skrev på sin affärsplan mellan amningarna.

 

– Ganska tidigt involverade jag vår reklambyrå RBK Communication som köpte 10 % av företaget mot värde som de skapade i form av bland annat grafiskt material som vår logga och formgivningen av alla våra förpackningar. Vi hade pilotgrupper som fick tycka till om olika utseenden på förpackning och loggor så att vi fick fram rätt känsla i varumärket.

 

Hur gick receptutvecklingen till?

– Våra recept har alltid sin utgångspunkt i att maten ska vara naturligt näringstät. Att den också ska smaka bra är en självklarhet. Grundat på det lagade jag helt enkelt mat hemma som jag lät mina barn smaka och tycka till om. Och sen när jag fått fram smaker som de gillade så fick våra vänners barn smaka för att se att de också tyckte det var gott.

CSR-arbetet är otroligt viktigt för oss. Vi vill vara en aktör som gör det bättre för barn som har det svårt.
Jenny Wessblad Hårdh, Grundare Alex & Phil

Hållbarhet - en självklarhet 

Parallellt gjorde hon marknadsundersökningar kring barnmat globalt och trenderna hon såg var att ekologisk mat ökade, att allt fler föräldrar ville undvika tillsatser och att klämmisar ökade i popularitet medan de traditionella glasburkarna minskade.

 

– Att vara ekologisk kändes som en hygienfaktor för mig men jag kände också att jag ville göra mer för världen. Det ledde till att jag skapade vårt 2-för-1-koncept som innebär att vi för varje måltid som säljs ger 50 öre till Alex & Phil Foundation, som i sin tur årligen delar ut pengar till olika organisationer. Nu har vi precis ingått ett flerårigt avtal med SOS Barnbyar där vi kommer bidra till deras barnbyar i Centralafrikanska Republiken. Vårt bidrag är inriktat just på att hjälpa barn där att få den mat och näring de behöver för att utvecklas.


När recepten var utvecklade och brandingen på plats blev det dags för nästa steg – att hitta förpackning och producent.

 

– Det finns egentligen bara en stor tillverkare av klämmisförpackningen så vi tog kontakt med dem och de slussade oss sen vidare till fabriker som kunde producera och förpacka barnmat. Så den processen var egentligen förhållandevis enkel även om det såklart blev en del justeringar av recepten för att de skulle funka i en industriell process.

Att vi fick lån från Almi var avgörande för att vi skulle kunna komma igång på riktigt.
Jenny Wessblad Hårdh, Grundare Alex & Phil

Finansiering möjliggjorde tillväxt

Behövde ni göra stora investeringar för att starta upp?

– Ja det blev ett stort finansiellt steg att komma igång. Man behöver köpa i runda slängar 100 000 förpackningar per produkt och signa upp sig för ett antal produktionsomgångar just för att dessa aktörer är så stora. Så det var en stor risk att ta såklart eftersom vi ju inte visste om någon verkligen ville köpa vår mat. Men samtidigt var det viktigt att göra för det har möjliggjort vår snabba tillväxt nu.

 

Och hur finansierade ni det?

– Vi har valt att behålla majoriteten av ägandet själva än så länge och har inte tagit in fler delägare än reklambyrån. Istället finansierar vi inköpen genom lån hos banken och Almi i kombination med eget kapital såklart.

Hårt säljarbete gav succé

I februari 2016 packades klämmisar från Alex&Phil upp på butikshyllorna för första gången. Två smoothies och en gröt lanserades från början och Ica Maxi i Nacka var första kunden. Jenny var där och demonstrerade produkterna och lät kunder och barn provsmaka och parallellt kämpade hon för att sälja in sig hos fler butiker.

 

– Det är ett hårt fotarbete i början, gå från butik till butik och träffa ansvariga inköpare. För att kunna komma in centralt hos kedjorna måste man ju visa att ens produkter säljer så det gäller att kämpa på.

 

I oktober 2016 lyckades hon komma in centralt på Coop och i april året därpå på ICA och Bergendahls. Säljarbetet fortsätter dock outtröttligt.

 

– Man kommer inte in i butiker bara för att man finns centralt utan nu samarbetar vi med en säljkår som säljer in oss i butiker över hela landet. Det är en förutsättning för att lyckas få en bra butikstäckning.

 

Vad är planerna framöver?

– Vi ser ju en fortsatt kraftig expansion med fler återförsäljare. Sen handlar det också om att fortsätta produktutveckla. Målsättningen är att vara det främsta barnmatsmärket i Sverige. Med våra 15 högkvalitativa produkter är vi en bit på väg men det finns mycket kvar att göra.

Om Alex och Phil

Startade: 2014. Lanserade i februari 2016.
Gör: Utvecklar och säljer KRAV-märkt barnmat i klämmisförpackning.
Var: Kontor och lager i Stockholm. Säljer via matbutiker över hela Sverige samt i egen webbshop.
Grundare och ägare: Jenny Wessblad Hårdh.
Antal medarbetare: Snart 3 stycken.
Omsättning: 8,7 miljoner under 2017.